|
Ber till att börja med om ursäkt för min frånvaro i forumet under en tid, men jag har sedan fyra veckor tillbaka påbörjat en trädgårdsutbildning MÅSTE BARA FÅ VETA MER Nu hör det till saken att man under utbildningen också skall genomföra praktik. Min praktikperiod sker på ett fastikhetsskötarföeratag, som bland annat sköter alla parker, lekplatser, planteringar och gångar inom en kommun. Som ansvarig fastighetsskötare ingår det i uppgiften att varje vår och höst lämna in prover på sanden i barnens sandlådor för analys, så inga smittor förs vidare o.s.v. Jag har nu under två veckor städat och tagit prover på totalt 12 st sandlådor. Och hör och häpna. Trots att jag sett katter para sig i sandlådorna, de springer förbi mig under arbetsdagen, kommer fram och pratar då och då. (Det finns gott om katter inom denna kommunen) har proverna visat på: Mänsklig avföring!!!, mänsklig urin, urin från räv och hör och häpna alla hundägare med hundägaransvar och koppeltvång!!! 2 tedjedelar innehåller avföring och urin från HUNDAR!!!!!!!!!!! MEN [B][U]INGENTING[U][B] FRÅN KATT Så nu har åtminstone jag belägg för mina protester mot föräldrar och hundägare. Man slipper inget ansvar bara för att man har betalat hundskatten, eller satt upp skylten "lekande barn". Skyll inte på katterna förrän ni är säkra på, och har bevis för att de är skyldiga. Jag vill se fotobevis under pågående anklagad akt! MariaS
DET var riktigt intressant att få ta del av Maria!! Hur trivs du mer utbildningen, går det bra? Det hoppas jag, berätta gärna lite om vad det är för utbildning och vad du ska bli! Mvh Fenja
Copycat
13-09-2004, 21:30
..
faktum är att barnbarnet har fått en jättefin sandlåda men skön sand toppen att baka kakor med den har nu funnits i ett år och jag kan tala om att katterna dom e några stycket stallkatter ingen av dom går i sandlådan alla går i boxarna i spånet alla ligger gärna i sandlådan ibland o känner solvärmen mén som sagt ingen använder den som toalett varför vet jag inte men jag upptäckte det då jag satt där en del o grävde att sanden är ren o fin
*Felix matte*
13-09-2004, 22:05
I våran sandlåda ser jag sällan..aldrig katter... men på vårarna är där en hel drös med harar som gör sina morgonbestyr Sååå sött att beskåda.
*Laika*
14-09-2004, 06:44
Det har skrivit så mycket här, att katterna skulle sprida en massa sjukdomar i sandlådan. Sprider inte dom andra djuren sjukdomar dom me? Fåglar kan ha salmonella, det vet man, men vad är det dom andra kan dra omkring på? Har du tagit såna prover också, Maria S? Kollat halter av olika masksorter (inte daggmask) o sånt? Mvh. Laika
CITAT (Fenja @ 13-09-2004, 22:29) DET var riktigt intressant att få ta del av Maria!! Hur trivs du mer utbildningen, går det bra? Det hoppas jag, berätta gärna lite om vad det är för utbildning och vad du ska bli! Mvh Fenja Hej Fenja. Utbildningen rör allt om trädgård. Från att kunna anlägga en komplett trädgård från ritning, till alla vetenskapliga namn på växterna och deras inbördes relationer. Dessutom gäller det beskärning, planering, rita kartor, användande av mätinstrument, driva sticklingar, kretsloppet, sten och plattsättning, traktorkörning, göra herbarium osv. Efter avslutad utbildning, kan man komplettera med ytterligare år på Alnarp för att bli allt från trädgårdsingenjör till agronom, landskapsarkitekt, hortonom eller liknande. Annars kan man som jag redan blivit erbjuden, bli kommunal fastighetsskötare, plantskolearbetare, kyrkogårdsvaktmästare och liknande. Sammanfattningsvis kan jag säga att utbildningen är tuff. & prov på 3 veckor! Men samtidigt väldigt lärorik och intressant MariaS
CITAT (Laika @ 14-09-2004, 07:44) Det har skrivit så mycket här, att katterna skulle sprida en massa sjukdomar i sandlådan. Sprider inte dom andra djuren sjukdomar dom me? Fåglar kan ha salmonella, det vet man, men vad är det dom andra kan dra omkring på? Har du tagit såna prover också, Maria S? Kollat halter av olika masksorter (inte daggmask) o sånt? Mvh. Laika Det är av anledningen bakterier, smittohärdar och så vidare som anledningen till provtagningar görs regelbundet. Detta för att bestämt veta när det är dags att byta sanden i sandlådorna. Faktum är att vi har t.o.m. testat för legionella p.g.a. alla fall i grannkommunen (som ni säkert hört talas om). Dessutom skall jag be att få tilllägga att denna kommunen INTE använder kemiska bekämpningsmedel, vilket är ABSOLUT FÖRBJUDET! Så här gäller det hederligt kroppsarbete och inget annat. MariaS
Låter jätteroligt Maria!! Hade jag inte närmat mig "dinossauråldern" och blivit arbetsoför av en gammal ryggskada skulle jag också ha satsat på något sådant! Hoppas att det går bra! Mvh Fenja
Copycat
14-09-2004, 21:35
..
Gunvor Nilsson
15-09-2004, 08:00
CITAT (MariaS @ 13-09-2004, 20:56) Jag har nu under två veckor städat och tagit prover på totalt 12 st sandlådor. Och hör och häpna. Trots att jag sett katter para sig i sandlådorna, de springer förbi mig under arbetsdagen, kommer fram och pratar då och då. (Det finns gott om katter inom denna kommunen) har proverna visat på: Mänsklig avföring!!!, mänsklig urin, urin från räv och hör och häpna alla hundägare med hundägaransvar och koppeltvång!!! 2 tedjedelar innehåller avföring och urin från HUNDAR!!!!!!!!!!! MEN [B][U]INGENTING[U][B] FRÅN KATT  Hej Maria! Mycket intressant det du framför om undersökningen av innehållet i sandlådorna! Men vore det inte av allmänt intresse att resultatet av din undersökning offentliggörs så att föräldrar inser vad de sätter sina barn i? Vad händer med din rapport - läggs den på en hög som efter en tid arkiveras? /Gunvor
Gossen Ruda
15-09-2004, 20:31
Möjligt är det så att katterna inte använder sandlådorna, i mitt område använde en katt mitt trädgårdsland som avföringsplats. Eftersom jag inte har barn kvittar det för mig personligen om katterna skiter i sandlådan, bara dom skiter i att skita i mitt trädgårdsland!
Jag läste för ett tag sedan en undersökning om katternas vanor. (I någon tidning, fråga mig inte vilken för det har jag glömt). I artikeln konstaterades att en katt inte använder en sandlåda som toalett om lådan flitigt utnyttjas av barn. Om ingen leker där tror katten däremot att det är fritt fram. Kloka djur! Jag har två katter som hålls borta från nysådda land och rabatter om jag sticker ner små pinnar i dem. Ca 20 cm långa, ca 20 st / kvadratmeter. Det går rätt fort att göra och fröna kan gro i lugn och ro!
CITAT (Gunvor Nilsson @ 15-09-2004, 09:00) Hej Maria!
Mycket intressant det du framför om undersökningen av innehållet i sandlådorna! Men vore det inte av allmänt intresse att resultatet av din undersökning offentliggörs så att föräldrar inser vad de sätter sina barn i? Vad händer med din rapport - läggs den på en hög som efter en tid arkiveras?
/Gunvor Undersökningarna görs regelbundet för att se om behovet av utbyte av sanden är nödvändig. Allmänna sandlådor får visst bara innehålla vissa mängder av saker och ting innan man måste byta ut sanden. Detta gäller nog i de flesta kommuner av vad jag förstår. MariaS
Gossen Ruda
16-09-2004, 18:03
Huruvida katter är kloka eller inte kan diskuteras men det blir för långt för det här forumet. Katter äter inte näbbmöss för dom smakar inte gott. Ändå dödar dom varje näbbmus dom kan. Fattar dom inte att dessa inte går att äta eller tar jaktinstinkten över?
Anledningen till att dom inte skiter i barntäta sandlådor är kanske att skiten används som revirmarkering. Tom en katt fattar nog att lite skit inte får barnen att lämna sandlåden och att det därför är meningslöst att markera där.
lenagbg
16-09-2004, 18:22
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2004, 21:31) Möjligt är det så att katterna inte använder sandlådorna, i mitt område använde en katt mitt trädgårdsland som avföringsplats. Eftersom jag inte har barn kvittar det för mig personligen om katterna skiter i sandlådan, bara dom skiter i att skita i mitt trädgårdsland!  Vilken söt bild
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2004, 21:31) Möjligt är det så att katterna inte använder sandlådorna, i mitt område använde en katt mitt trädgårdsland som avföringsplats. Eftersom jag inte har barn kvittar det för mig personligen om katterna skiter i sandlådan, bara dom skiter i att skita i mitt trädgårdsland!  men e de verkligen en kat dom brukar ju krafsa över
Gossen Ruda
16-09-2004, 19:54
Jo, jag vet hur en katt ser ut. Jag avbröt krafsandet, som precis börjat, när jag upptäckte vad som pågick genom att öppna fönstret och uttala okvädningsord. Hade den inte åtlytt så finns det vatten i köket att ta till. Morrrrr.
aha  ja egentligen misstänkte jag att de va så
Gossen Ruda
17-09-2004, 17:49
*Felix matte*
17-09-2004, 17:59
Någonstans läste jag (kanske här på Odla.nu) att kaffesump skulle vara avskräckande för katter. Vi hade kattskit i rabatten vid altan och där strödde vi ut sump... sedan dess ingen kattskit där. Det var i vintras och trots att det snöat över sumpen så undvek katterna att komma nära. Kanske värt för dig att testa.
Gossen Ruda
17-09-2004, 22:09
Så synd att jag inte dricker kaffe då. Kan kanske norpa lite sump från kaffemaskinen på jobbet. Är det inte bättre att slänga sumpen på katten förresten?
Skitfin bild Åke! Man behöver ju faktiskt inte dricka kaffe för att sprida ut sumpen  det räckar ju med att "blötlägga" den och slänga ut den där den gör nytta. Jag dricker inte dylikt men ger med glädje sump till rosorna t.ex. och har inte märkt att det är nån skillnad på drucken och odrucken sumpgiva.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2004, 18:49) Inget ont som har något gott med sig Tänk på att du inte behöver köpa dyr gödsel på påse... Sen lär du inte få besök av sorken heller. Visst kan det låta otrevligt med kattskit i trädgårdslandet, men över vintern har den faktiskt blivit till samma material som man ändå köper och lägger på på landet till våren. Dvs GÖDSEL. Själv använder jag faktiskt innehållet i mina katters "pottor" för att faktiskt hålla andra katter och sorkar borta från mina odlingar, vilket har fört med sig att det växer så det knakar överallt MariaS
Maria R
21-09-2004, 22:52
Med risk för att bli utbuad så måste jag komma med trista fakta: katterna i vårt bostadsområde använder lekparkerna som toalett... Detta trots att skyltar med en överstruken katt har monterts på staketet Men faktiskt är det inte själva sandlådan som är målet, utan gruset, markbeläggningen i lekparken. Nåt positivt med att ha en katt i odlingen är att dom håller fåglar och möss borta från dyrgriparna i landet! Maria R
Maria R
21-09-2004, 22:54
Trevlig utbildning förresten! Lycka till!
Maria R
CITAT (MariaS @ 19-09-2004, 16:35) CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2004, 18:49) Idag hittade jag en hög med kattskit igen. :angry: :angry: :angry: :angry:
Jag hade hoppats att trädgårdlandet kunde ligga obrukat och uppgrävt fram till våren men nu har jag jämnat till och trampat det hårt för att förhindra att kattskrällena gräver där. Tack och lov är dom inga grävare. Hjälper det inte får jag kanske skaffa en Soft Air Gun och lite färgkulor. HA-ha-ha-ha. Inget ont som har något gott med sig Tänk på att du inte behöver köpa dyr gödsel på påse... Sen lär du inte få besök av sorken heller. Visst kan det låta otrevligt med kattskit i trädgårdslandet, men över vintern har den faktiskt blivit till samma material som man ändå köper och lägger på på landet till våren. Dvs GÖDSEL. Själv använder jag faktiskt innehållet i mina katters "pottor" för att faktiskt hålla andra katter och sorkar borta från mina odlingar, vilket har fört med sig att det växer så det knakar överallt MariaS tackar Maria då har manju gratis gödsel nu toppen undras va den sanden från lådan gör i jorden kanske blir väldigt bra speciellt för de växter som behöver lite lerjord rosor kanske
kerstine
27-09-2004, 20:24
De katter jag känner älskar att ligga och värma sig i sandhögar som ju ackumulerar värmen från solen. De går inte på toa i dom. Men man kan ju aldrig garantera var katterna går och gör sina behov, så för att vara på säkra sidan att min katt undviker såna människor som Gossen Ruda ser jag till att mina rabatter är luckra och lättgrävda så att "kattskrället" gödslar på hemmafronten. Soft air gun. Hm. Undrar lite hur det står till med Gossen Ruda.
Gossen Ruda
28-09-2004, 07:44
Jag mår alldeles utmärkt.  Har dock svårt att acceptera att kattägare låter sina husdjur springa runt hos grannarna och skita och att döda alla småfåglar dom kommer åt.
Har utekatter och de gillade barnens sandlåda som toalett. Nu gillar de mina rabatter. I yrkets vägnar använder vi produkter för olika saneringar. Det finns produkter som består av bakterier som ger sig på föroreningar. Det blev jag rekommenderad att använda i sandlådan. Helt ofarligt för människor, djur och växter. Hemsida: Alron.se sök på Bio- produkter. t.e.x. kompostering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|