Madde
Hej,
Är det någon som vet hur man odlar jordärtskocka som är så himla gott?! Jag har förstått att den är flerårig och påminner om solrosen, men är det bara att köpa vanliga "knölar" i mataffären för att sätta, eller? Finns det flera sorter? När planterar man dem? Hur klarar den övervintring?
Tacksam för svar. /Madde
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtskockan kan övervintra ända upp till zon 7 så övervintringen brukar inte vara något problem, kan bli lite av ett ogräs om man inte håller efter den, så svårodlad är den ej. Knölar brukar man ofta plantera på hösten men det går även bra att plantera tidigt på våren, jorden bör vara näringsrik och inte vattensjuk. Plantor kan man ibland hitta på våren i trädgårdsbutiken. Det finns olika sorter, men det brukar bara vara en som hinner blomma i sverige nämligen Bianca(åtminstone brukar den kunna hinna blomma upp till mellansverige). Bianca brukar inte vara så vanlig ute i handeln. Men det brukar finnas folk här på forumet som har sorten som kanske kan skicka några när tjälen släpper + det finns en säljannons om jordärtskockan Bianca på odla.nu:s köp byt och sälj sida (annonsen införd 11/2-03) Det verkar vara ett ganska bra pris 15knölar 40kr +50kr frakt.
http://www.odla.nu/shop/annons.pl?goto=Säljes

Här kan du läsa mer om jordärtskocksodling.

http://www.odla.nu/vegt/jordarts.shtml
Solstrålen
Jordärtskocka från affären går bra att använda - det blir betydligt billigare. Man hör dock talas om vissa sjukdomar som sprids denna väg - gäller även potatis m.m. men när t o m experter tipsar om butiksexemplar, så vågade iallafall jag chansa och det gick bra.
Jordärtskockor kan dock bli ett elände - de sprider sig lätt - så försök avgränsa odlingen.
Åsa, mälardalen zon 2
Visst går det bra att ta fina saftspända knölar i butiken jordärtskocka har inte just några svåra sjukdomar men dessa knölar brukar inte hinna blomma i sverige. (Bianca har stora gulvita knölar de i affären brukar vara lite rosa så det brukar gå bra att odla båda sorterna man kan ändå se skillnad på dem när man skördar + de rosa knölarna blommar såklart inte på hösten)

Blommande jordärtskocka
KURT
Finns det skördemässigt någon nackdel om de INTE hinner blomma? Förutom att blommorna är vackra .
Åsa, mälardalen zon 2
Nej skördemässigt spelar det ingen roll, man får knölar på hösten även om växten inte blommar.
Madde
Tack för svaren! Ska nog testa "affärs" Jordärtskockorna. Jag tänkte ha dem i något slags tråg eller liknande. Hoppas att det kommer fungera.
stina
Hur skördar man eftersom den är flerårig?
Annki
Man tar inte upp alla skockor utan låter några ligga kvar. Då överlever den till nästa säsong. Ta upp dem sent på hösten, så att de hinner bli stora och fina! Så himla gott!
Visbygittan
tongue.gif Hej, du undrar om jordärtskocka.
Jag odlar dessa i Visby, ungefär som potatis. De behöver byta odlingsplats varje år samt ha ordentligt med vatten och gödsel. Är perenner och blommar rikligt med gula blommor i slutet av sommaren. Kan skördas från okt och hela vintern. Mina förvarar jag i en stuka med halm på kolonilotten.
Titta in på min hemsida http://passagen.se/birgitanders så ser du bilder.[COLOR=green]Gittans Gröna Sida
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtsskockan får ofta större knölar om man byter plats varje år men det går bra att odla på samma plats år efter år om man blandar ner kompostjord och gödsel + gärna lägger på gräsklipp på sommaren då brukar knölarna bli ganska stora ändå. Jordärtsskockan brukar jag skörda i omgångar på senhösten, de små slänger jag tillbaka tillsammans med lite kompostjord, jag har en liten trädgård och bara en liten plätt där jag kan odla en så stor växt så att byta växtplats fungerar inte hos mig. Jordärtsskockor brukar just inte drabbas av sjukdomar så risken för att det ska komma någon svår sjukdom när man odlar på samma plats år efter år är minimal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon