Full version: Värme i Växthuset
jåj
Lite teoretiska beräkningar om hur mycket värme det behövs till ett växthus.
Förutsättning ett stort (?) växthus på 10 Kvm det ger en yta mot den kalla omgivningen på nära 50 kvm. (räknar golv tak och sidor som samma sak för enkelheten skull)
Växthuset är helt tätat så inget drag finns ( det kan finnas massor i fina nya växthus).
Enbart glas ger k-värde 7 d.v.s ca 7w/kvm och grad som temperaturen skall höjas.
Om växthuset isoleras med 3-skikt bubbelplast blir k-värde ca 2,4

En värmefläkt på 1Kw klarar att höja temperaturen knappt 3 garder och med bubbelplast 8 grader !
Att isolera med bubbelplast ger en stor besparing för frostfritt i växthuset med en 2Kwa fläkt klaras ner till –15grd. Men det kostar nästan 2Kr /timma!

Men är bara tanken att kunna börja lite tidigare i växthuset och sluta senare utan att de första och sista frostnätterna skall fördärva växterna så är kostnaden inte allt för hög (?) säg 20 frostnätter där temperaturen behöver höjas 8grader under 5 timmar så blir det 100 kronor ( 5kronor / natt)
Detta känns inte helt fel …. Utan bubbelplast blir kostnaden 15kronor / natt.
Men glöm inte att det är mycket viktigt att det inte finns några små hål där varmluften kan läcka ut!

Hoppas detta kan ge lite hjälp !
Ett billigare mellanalternativ för att förlänga säsongen kan vara att använda vanlig plast typ bygg folie …..

Hoppas det är till lite hjälp
Nu hoppas vi på hjälp från de som har gjort mätningar på kostnderna.
Finns enkla mätare att köpa som kan sättas in i kontakten !
(Kanske bra för husfriden ? )
JÅJ
åsgård
Ja då, Pensionärsvaruhuset Clas Ohlsson har den i sin katalog. På den kan du till på köpet ställa in din kostnad per timme
MVH Kenneth

Var och hämtade katalogen, art.nr 32-3760, kostar 198 pix
uno
Jag har en sådan mätare. Använde den i våras och kunde konstatera att förbrukningen var betydligt lägre än vad jag trodde den skulle vara.
Men om jag skulle hålla frostfritt under hela vintern, då hade jag nog inte kopplat in mätaren. Det man inte ser, det finns inte, sa strutsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon