Full version: Flugor -
netaave
Vi har invasion av vanliga svarta flugor.
Vi har målat huset och idag räknade jag till 34 flugor på husväggen på en yta av 10 kvadrat.
Vet inte om de är speciellt intresserade av nymålat, men jag undrar hur de har sina bon?
Hur jag ska kunna utrota dom?
Vi har inga djur i närheten och ingen kompost annat än trädgårdsavfall.
Betty
Menar du vanliga husflugor? De har inga bon... Flugor fyller en viktig funktion i naturen. De går inte att utrota bara så där hur som helst - och tur är väl det, vad skulle bl.a. småfåglarna annars äta?
Vågar mig på en helt ovetenskaplig gissning: De dras antingen till färgens lukt eller så är det bara så enkelt att du uppmärksammar dem för att de fastnar i den våta färgen, annars tänker man kanske inte på hur många som ryms inom en yta av 10 kvm.
netaave
Färgen är inte våt längre och det är verkligen invasion, det märks inne också.
Ciczi
Inte så kul med en invasion netaave. Jag har en husfluga i trapphuset. Där får den gärna bo om den vill. laugh.gif

Ciczi
Mia, zon 3
Jag har också invasion på söderväggen varje vår/höst. Har fått höra av Anticimex att det är för att flugorna övervintrar i stora klumpar på t.ex. vindar, bakom huspaneler etc. Bara det är frostfritt men tillräckligt svalt för vinterdvala (som fuchsior ungefär laugh.gif ) Sedan kryper de ut i solen på ytterväggarna och tinar upp.
Ska ge mig upp på vinden i vinter och se om jag hittar någon "klump" att ta bort. Visst är de nyttodjur, men när jag får in 50 stora spyflugor varje dag så får det vara bra.... Vi slår ju ihjäl getingar på löpande band, och de är verkligen nyttodjur de med.....
Men kan någon tala om för mig VARFÖR det måste finnas fästingar???? sad.gif
amaira
Tack Mia, för infon från anticimex!

Att flugorna samlas på varma platser, som mörka sydväggar är, för att lapa sol, det visste jag, men jag har inte tänkt på deras övervintring.

/amaira
netaave
Det här är en södervägg om än ljus, och jag har också fått veta att flugor så här på hösten ofta sätter sig i värmen på husväggar när det är kallt ute.

Infon om övervintring var intressant, tack för den.

Vi får väl också kolla om vi har några flugklumpar i dvala.

Det är inte så mycket inne nu iaf, men så är det ju kallare också så dom har väl törnat in kanske.
zaaritha
Nja du--inte ens igelkottar eller fåglar äter fästingar--så; man kan verkligen undra varför de finns!
Getingar; de äter "ohyra", o är egentligen inte alls "farliga", om de får frukt o kött att äta! Oftast är de bara nyfikna då de kommer inpå oss människor, de vill lukta på oss!
amaira
CITAT
Nja du--inte ens igelkottar eller fåglar äter fästingar--så; man kan verkligen undra varför de finns!

Den stora frågan är ju - vem det är som "frågar" ... I vilket perspektiv man ser det.

Sett ur vårat (alltså människans) så är det svårt att finna en mening.

Sett ur fästingens, ser det kanske annorlunda ut.

Vem har det största värdet, och den största rätten att leva och överleva?
Varför det?

Man kan ju tycka, att ett litet djur som bara skapar obehag för alla, ja kanske även död - inte har något värde. Men det kanske det har, sett i det stora hela!

Det finns en balans i naturen - när den får hållas utan ingripande. I den balansen ingår skadande och död.
Det är inte "trevligt" - naturen i sig är ofta mycket mer grym än vi vill veta om. Men det är så det är.

Visst kan vi (i mina ögon även bör) försöka minska lidandet i den mån det är möjligt. Men till en stor del behöver vi också lära oss acceptansen och ödmjukheten.
I alla fall är det mitt sätt att försöka tackla svåra aspekter av livet och döden.

Tänker amaira om fästingens vara eller icke vara.
Kram!

edit: måste tangenterna alltid byta plats på min dator! mad.gif .
Gossen Ruda
Han som byter plats på tangenterna heter Feltrycksnisse. En besvärlig typ, värre än en fästing.

Beträffande fästingar så finns dom nog för att dom hittat en nisch i naturen där dom får plats. Dom är faktiskt riktiga överlevnadskonstnärer, kan sitta i veckor, kanske månader, på ett grässtrå i väntan på att nästa värddjur skall passera förbi.

Egentligen är dom harmlösa, dom suger sitt blod och hoppar sen av utan att lämna något spår. Det tråkiga är att dom i sin tur kan bära på oönskade passagerare i form av bakterier och virus. Observera dock att dom flesta fästingar är helt smittofria.
vickeva
CITAT (Mia @ zon 3,14-09-2004, 07:11)
Men kan någon tala om för mig VARFÖR det måste finnas fästingar???? sad.gif

De fyller ju faktiskt en funktion som jag kan komma på på rak arm, de håller rådjursbeståndet i schack, och då är det de smittbärande fästingarna som gör nytta (hemskt att tänka att de stackars rådjuren ska dö av äckliga fästingbett, men det skulle bli för många annars ju..)
pejori
det finns säkert något litet djur som behöver dessa parasiter för att överleva smile.gif smile.gif
det kanske är någon liten ödla eller groda som är beroende smile.gif
det inbillar jag mej ialla fall, att allt finns av någon orsak. wub.gif wub.gif
men dom är äckliga kryp. wink.gif
amaira
CITAT
Han som byter plats på tangenterna heter Feltrycksnisse. En besvärlig typ, värre än en fästing.

Feltrycksnisse?????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon