Boxbum
Jag undrar om det finns nån därute som kan ge mig tips på hur jag ska "bygga upp" en trädgård. Jag har en stor platt yta i en del av min trädgård som jag vill göra lite mer "kullig" och med lite nivåskillnader.
Sollan
Själv bor jag på en bergstomt så jag kanske inte är den rätta att komma med förslag...
Pröva med upphöjda rabatter, pallkragar, ev bygga upp partier mha torvblock. Eller gräv en damm och bygg upp något runtomkring med den bortgrävda jorden.
/sollan
Boxbum
Hejsan Sollan och tack för tipset:-)

Jag är mer eller mindre en nybörjare, är det svårt att jobba med såna där torvblock?
Hannele
CITAT (Boxbum @ 14-09-2004, 08:50)
Jag är mer eller mindre en nybörjare, är det svårt att jobba med såna där torvblock?

Nej, inte svårt, man kan såga dem med vanlig såg (inte familjens bästa!),
stapla och bygga, som man vill. Högt, lågt, runt, labyrint... Vårt bygge.
Nu har det växt mossa, mossflox, silverarv, penningbld, så torven syns inte.
magiana
Jag har också en platt tomt och skulle vilja bygga ett stenparti och en damm. Sen är ju träd och spaljer med klätterväxter bra för att skapa lite höjd.

Jag har aldrig byggt med torvblock, bara läst om det. Det är väl bara att stapla dem som tegelstenar och förankra dem i varandra med pinnar. Gör man oregelbundna eller runda former får man skära till dem så att de passar mot varandra. Jag tror också att man kan göra något slags "murbruk" och lägga i fogarna.
gammelnalle
Pallkragar på höjden 3-4 högt kan också vara något att titta på... kolla Vickevas fotoalbum.. en kul ide.
kerstin z5-6
Hej ! smile.gif Jag hade en platt Västerbottnisk öken -bara gräs -när jag började för 6 år sedan , torvblock är bra !Upphöjda bäddar ökar dräneringen och gör även en del för zonen ..

Bygger man en liten damm kan man använda den uppgrävada jorden till kulle , stenparti , grusparti eller liknande -Avskiljande rum gör också trädgården mer spännande -
Finns lite i album min trädgård mfl
Kollade in din snygga ros -är det Westernland månne ??
Hälsar K tongue.gif
Caprice
Maigiana:
"Murbruket" att lägga i fogarna:

Fogmassa för torvblock:
50% Torv
30% Sand (kan uteslutas, öka då kogödsel till 50%)
20% Kogödsel

funkar kanon!

Caprice
Boxbum
Tack för alla tips:-) Är det här nåt man kan göra nu redan i höst och sen börja plantera i till våren, eller är det bättre att vänta till i vår?
Caprice
Boxbum,
javisst, det är bara att hugga in....
Bra jobb om man vill avreagera sig... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Caprice
Boxbum
Caprice hehehh jag du..det kan man behöva ibland..*ler*
Caprice
laugh.gif

Allvarligt talat, sätt igång med torvbädden nu! Fördelen med att göra den nu, och plantera i vår, är att du inte behöver blötlägga torven. Blir mycket mer lättarbetat! Torven suger upp allt blött den behöver i form av regn och smält snö i vår. Torvblocken låser du med bambupinnar, och recept på fogmassa finns ovan!

Kör igång!

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon