pepperonia
Jag har ftt en STOR vxt (1 m hg), en fikus som jag tror r en fnsterfikus. Planterade om den d jag fick den fr ca 3 veckor sen och vattnade igenom rejlt (kanske inte skulle ha gjort det?). Jorden r fortfarande lite fuktig, men inte farligt. Men den har tappat 5-6 blad och de andra bladen bara slokar, hnger lngs med stammen. Har lst att den d r vervattnad. Men borde den inte bli bttre eftersom jorden blir torrare vartefter? Den ser ju bara vrre och vrre ut! Jag mste rdda den, fick den i present. r det verkligen vervattning och vad ska jag gra?? ohmy.gif
lolo
Hej! Eftersom jorden fortfarande r "blt" som du skriver, s lter det som vervattning. Har en del blad som hnger gulnat ocks? En fljd av vervattning. Prova att ta upp plantan med innerkruka ur ytterkrukan och stll allt p en tidning som kan suga upp verskottsvattnet ordentligt. Vattna sen inte p ett par veckor, och stll fnsterfikusen i ditt ljusaste fnster, tminstone inte i norrfnster. Jag hade sjlv en fnsterfikus fr ett par r sen, och den trivdes vldigt fint med fljande sktsel: Den stod i ett sterfnster, stod i en trng kruka och vattnades en till tv gnger i veckan genom att stllas i badkaret och bli "drnkt" med vatten. Sen viktigt d att den fr torka upp ordentligt. De tjocka bladen lagrar vatten s drfr tl den att vara utan vatten lngre. Om du har bra skott p plantan kan du ju prova att ta sticklingar av den. Lycka till! Ann-Louise
pepperonia
Hej igen! Fr ett par veckor sen tog jag upp fikusen ur krukan och stllde den p tidningar och nu r jordklumpen rtt torr. Men den tappar fortfarande blad och slokar lika mycket. Hur lng tid tar det innan den terhmtar sig? Jag blir orolig att den inte ska klara sig... Hur tar jag sticklingar? Testade att stta ner ett blad i ett vattenglas men det blev brunt och skrumpet s det r nog inte rtt metod *amatr*

Har hrt att man ska ta av toppen p den men tnk om jag inte lyckas, d har jag en dd stickling och en nnu fulare, halvdd vxt..?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon