pepperonia
14-09-2004, 08:31
Jag har fått en STOR växt (1½ m hög), en fikus som jag tror är en fönsterfikus. Planterade om den då jag fick den för ca 3 veckor sen och vattnade igenom rejält (kanske inte skulle ha gjort det?). Jorden är fortfarande lite fuktig, men inte farligt. Men den har tappat 5-6 blad och de andra bladen bara slokar, hänger längs med stammen. Har läst att den då är övervattnad. Men borde den inte bli bättre eftersom jorden blir torrare vartefter? Den ser ju bara värre och värre ut! Jag måste rädda den, fick den i present. Är det verkligen övervattning och vad ska jag göra??
Hej! Eftersom jorden fortfarande är "blöt" som du skriver, så låter det som övervattning. Har en del blad som hänger gulnat också? En följd av övervattning. Prova att ta upp plantan med innerkruka ur ytterkrukan och ställ allt på en tidning som kan suga upp överskottsvattnet ordentligt. Vattna sen inte på ett par veckor, och ställ fönsterfikusen i ditt ljusaste fönster, åtminstone inte i norrfönster. Jag hade själv en fönsterfikus för ett par år sen, och den trivdes väldigt fint med följande skötsel: Den stod i ett österfönster, stod i en trång kruka och vattnades en till två gånger i veckan genom att ställas i badkaret och bli "dränkt" med vatten. Sen viktigt då att den får torka upp ordentligt. De tjocka bladen lagrar vatten så därför tål den att vara utan vatten längre. Om du har bra skott på plantan kan du ju prova att ta sticklingar av den. Lycka till! Ann-Louise
pepperonia
07-10-2004, 07:23
Hej igen! För ett par veckor sen tog jag upp fikusen ur krukan och ställde den på tidningar och nu är jordklumpen rätt torr. Men den tappar fortfarande blad och slokar lika mycket. Hur lång tid tar det innan den återhämtar sig? Jag blir orolig att den inte ska klara sig... Hur tar jag sticklingar? Testade att sätta ner ett blad i ett vattenglas men det blev brunt och skrumpet så det är nog inte rätt metod *amatör*
Har hört att man ska ta av toppen på den men tänk om jag inte lyckas, då har jag en död stickling och en ännu fulare, halvdöd växt..?