Vad kan det bero på, när nästan alla blad på en ca 10 år gammal Acer palmatum 'Aureum' plötsligt svartar och vissnar?
Den har stått på samma plats i nästan 10 år, och alltid sett fin ut. även om den, som de flesta japanska lönnar, inte är särskilt starkväxande. Den här sjukan, eller vad det kan vara, kom för ca 14 dagar sedan, började i toppen och spred sig neråt. Nu är det bara ett par grenar längst ned som fortfarande har normala blad.
Det är inte vanlig höstfällning, för de svarta bladen sitter kvar på trädet. Jag har också svårt att tro att det kan bero på torka, för regn har det ju inte varit någon brist på i sommar. Knappast motsatsen heller, eftersom den står på uppsidan av en stödmur, så marken bör vara väldränerad.
Jag har sett nånting liknande på persika, tror det kallas 'vissnesjuka', men hade ingen aning om att det gick på lönnar.
Om någon har nån idé om vad det kan vara och kan ge råd om vad jag kan göra för att rädda den vore jag tacksam. Man ska ju inte beskära lönnar, men just nu verkar en radikal beskärning ner till de fortfarande friska grenarna vara enda möjliga åtgärden.
Tacksam för alla råd.