amaira
Klarar ni de här svamparna som jag har fotograferat? De är lite svårare än Karl Johan.

Svampen längst ner i mitten, en lakritsriska, behöver ni inte bry er om.
Det är de andra två det gäller.

Jag har en ledtråd:
Den ena växer inte utan den andra - fast den andra kan växa utan den ena.
Den ena är en skivling, den andra är en sopp.

Svara med gul text, så fler kan gissa.

Kan ni?

Undrar amaira.
yla
rosa slemskivling o sandsopp kanske
liiite svårt att se säkert

sikken söt lite tummeliten då rolleyes.gif
amaira
Tja, en bra gissning - det bränns lite. Men ledtråden då?
Det är via ledtråden som man kan veta utan att "se" bättre än man gör.
yla
jamen örsopp då o rosenrödslemmis
amaira
Sådärja, du fixade det Oldwolfie! Bravo!!!

Den rosenröda slemskivlingen, den som går att identifiera på bilden, växer alltid ihop med örsopp, så nån annan sopp kan det inte vara.

Men jag håller med dig Oldwolfie, att soppen är lik en sandsopp på bilden. Sandsoppen växer ju också på liknande ställen, och nära intill dessa fast utanför bilden. Så du får klart godkänt! wub.gif

/amaira.
yla
thihi
tänkte inte på vilka som växte ihop först för den ena har jag bara plockat o hittat ett par ggr
medans dess släkting den me citron duvet hittar jag o avnjuter mycket oftare rolleyes.gif

mmmmmmmmmmmmmmmmm svamp e gott
renate
Brunsopp och sillkremla
netaave
CITAT (amaira @ 14-09-2004, 16:36)
Klarar ni de här svamparna som jag har fotograferat? De är lite svårare än Karl Johan.

Svampen längst ner.....

NÄMEN OJ! Inte såg jag att den där lilla typen kom med igen! Dom är ju överallt de där små liven, börjar nästan bli framfusiga...
Nå, det gör inget, jag gillar dom skarpt, både gossen och hans syster. Tillbaka till svampen.

Svampen längst ner i mitten, en lakritsriska, behöver ni inte bry er om.
Det är de andra två det gäller.

Jag har en ledtråd:
Den ena växer inte utan den andra - fast den andra kan växa utan den ena.
Den ena är en skivling, den andra är en sopp.

Svara med gul text, så fler kan gissa.

Kan ni?

Undrar amaira.

Nä men kolla, Putte i blåbärs- flåt svampskogen! biggrin.gif
Orchid
Hehe, dom enda svamparna som jag kan är typ flugsvamp o kantareller lol.
KURT
CITAT (amaira @ 14-09-2004, 18:33)
Sådärja, du fixade det Oldwolfie! Bravo!!!

Den rosenröda slemskivlingen, den som går att identifiera på bilden, växer alltid ihop med örsopp, så nån annan sopp kan det inte vara.

Men jag håller med dig Oldwolfie, att soppen är lik en sandsopp på bilden. Sandsoppen växer ju också på liknande ställen, och nära intill dessa fast utanför bilden. Så du får klart godkänt!  :wub:

/amaira.

Sandsopp har jag plockar mycket i år, torkar man dem så blir de mycket bra. Torkade kan man antingen göra svampmjöl eller blötlägga och tillaga (en av de få sopparna som är kryddsvamp). I östra svealand har det annars varit ont om höstsvampar, tex riskor och trattkanatreller, de är sena i år. Det finns ju andra svampar som bara växer tillsammans, tex parasitsvapen som växer på Karljohan.
amaira
Ja, renate, sett ovanifrån kanske de är lika. Och det ÄR verkligen svårt att bestämma en svamp från ett foto.

Rätt svar är, som Oldwolfie klarade - ta-ta-ta-tam -
Rosenröd slemskivling och örsopp.

Den rosenröda är inte så vanlig, men finner man den, så står den ALLTID ihop med örsopp! Så det är ett sätt att identifiera örsoppen på.

Den rosenröda är inte så svår för den är lite "egen". Rosenröd, med skivor som går ner en bit på foten. Slemmig i väta, en fot som ser lite speciell ut, vit och med antydan till ring och lite "fluffig".

Som Oldwolfie skrev, så är den släkt med citrongul slemskivling, som är bra mycket vanligare och en helt okej matsvamp.

Både rosenröd slemskivling och örsopp är ätliga, men inga höjdare. Det finns bättre matsvampar att lära sig.

Örsoppen är vanlig, här växer den i hundratal just nu, tätt ihop i klungor bland mossor och renlav, i den sandiga tallskogen där berget går i dagen.

Den är ljust brungul med en svag, svag rosa ton. Undersidan har brungula sega rör i ganska oregelbundna mönster.

Vart den lille gossen tog vägen? Ja, småknytt går inte att hålla fångna en längre tid, inte ens på bild, så jag har släppte ut honom igen. Han dansar runt i skogen bland sina svampar wub.gif .

kramisar från amaira
(som kanske återkommer med lättare svampar - om andan faller på)
Mia, zon 3
En helt annan svampfråga till er duktiga?
Har hittat något som enligt beskrivningar borde vara kruskantarell. Någon som har erfarenhet/bild av denna? Plockade trattkantareller, och den åkte med av bara farten, men den var ju mycket gråare, och helt utan "skivor" (eller heter det åsar, lameller eller något på kantarellfamiljen?).
Och det är INTE svart trumpetsvamp, det har jag plockat massor i år, och vid samma tillfälle som denna, så ingen chans att jag tar miste där!

Och en fråga till - hur skiljer man egentligen på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp? Inte för att det är viktigt, men somliga säger si, och somliga så....
Gunvor Nilsson
CITAT (Mia @ zon 3,15-09-2004, 08:16)
Och en fråga till - hur skiljer man egentligen på trattkantarell och rödgul trumpetsvamp? Inte för att det är viktigt, men somliga säger si, och somliga så....

Lätt som en plätt! Den rödgula ÄR rödgul! Och sen får man sno sej innan älgen hittar den - älg-godis!
wub.gif
/Gunvor
KURT
Bilder på kruskantarell. Den rödgula trumpetsvampen växer ju också oftast i mycket fuktig mark, titta gärna på bilderna (och beskrivningarna) i "Nya svampboken" av Pelle Holmberg & Hans Marklund.
renate
Nu ska jag ut med hunden,har alltid en fruktpåse med mig,idag tar jag kameran med.Får ser om jag hitta några svamp att fota.Den godaste matsvampen är Karl-Johan för min del,jag tycker om soppar,sedan kommer Kantareller.I går hittade jag de första Trattkantareller.
Solen skiner,regnet faller och vinden viner.På med kläder och ut i svampskogen. laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif

Återkommer om jag har hittat något.
Mia, zon 3
Tack Kurt!

Det var kruskantareller! Men är de så sällsynta att de borde fått stå ifred, kanske....?
KURT
Det finns ju endel matsvampar som är ganska ovanliga tex violgubbe. Men eftersom man bara plockar fruktkropparna och vi sällan plockar mer än någon % av alla fruktkroppar som bildas av en viss art/säsong. Så tror jag inte att det har någon betydelse, åtminstonde inte om inte svampen inte är rödlistad. Kruskantarellen verkar ju inte ens vara "missgynnad - NT".
yla
som jag har förstått det så behöver inte svampen fruktkroppen
för det är myecelet som den växer med o det plockar vi inte
så har jag läst nån gång
o man kan alltså plocka utan att känna sej som en utrotare

hoppas at dom inte kommit på nå nytt
KURT
CITAT (oldwolfie @ 15-09-2004, 16:34)
som jag har förstått det så behöver inte svampen fruktkroppen
för det är myecelet som den växer med o det plockar vi inte
så har jag läst nån gång
o man kan alltså plocka utan att känna sej som en utrotare

hoppas at dom inte kommit på nå nytt

Jo men den förökar sig inte (sprider sig inte ) med sporer om man tar bort fruktkroppen.
renate
Tittade ni på Mitt i naturen? Där var mycket om svamp.Var lungt och fortsätter plocka svamp,det är mycelet,trådarna som är svampen.fruktkroppen är bara en liten del av svampen.
Programmet var väldigt intressant.
Gossen Ruda
Instämmer. Fast jag börjar tröttna på dom bortklippta sekvenserna som läggs till på slutet.

Beträffande Gröna rum så har clownen lugnat ner sig lite, tack för det. Min sköldpaddsört för en tynande tillvaro men den lever än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon