Full version: Ringblommor
amaira
Har en hel del ringblommor, självsådda "sedan flera år", som blommar lite här och där. Brukar hjälpa till att kasta runt fröna.
De är så vackra, har så underbara färgkompositioner och så fina i buketter.

Visar bilder på några av dem. Inga "märkvärdigheter", men det behöver de ju inte vara, de är så fina som de är.

Kramisar från amaira.
humla
Jättefina! wub.gif

Gillar blommor som inte kräver en massa pass, utan som snällt kommer, växer och blommar så fint! Utan att man behövt göra något, liksom.

Man måste ju inte ha den allra svåraste blomman som måste ha tropisk luftfuktighet och daglig pass, när det finns blommor som växer genom asfalt! smile.gif
*Laika*
Klarar sig fröna i backen över vintern då? Eller är det på vårkanten som du kastar runt dom? Vilken blomma som helst skulle kunna bli vacker när du använder kameran, du kommer så nära inpå. När man köper kamera står det ibland macroavstånd. Vad ska det va för avstånd för att få såna fina bilder som du o några till får?
Mvh. Laika
Smekajsa
Mums Amaira, vilka läckerbitar wub.gif wub.gif wub.gif
Ellebo
tongue.gif Jag gillar också ringblommor som slösar med sin färgprakt när allt annat vissnat, jag gör om du slänger frön där de ohämmat kan sprida sej. Jag har också prövat med krasse i rhododendronrabatten och de kommer år från år och klänger sej nu som bäst i buskarna.
ThomasJ
CITAT (Laika @ 14-09-2004, 17:27)
När man köper kamera står det ibland macroavstånd. Vad ska det va för avstånd för att få såna fina bilder som du o några till får?

Bra bilder Amaria smile.gif

Laika; Det som egentligen behövs är en kamera som klarar av att fokusera (ställa skärpan) på ett nära avstånd. Ju närmare du kan vara det du fotograferar ju mer macro (så att säga).
Ibland finns det en symbol på kameran som ser ut som en blomma eller dyligt, använder man den försöker kameran arbeta i ett "macro-läge".
Men givetvis får man allra bäst macrobilder om man använder en systemkamera med ett macroobjektiv. Då kan man fokusera väldigt nära objektet, och därigenom få trevliga bilder..

T.ex. den här bilden, den enda som jag hittade just nu. smile.gif Kan lägga ut någon annan om det eftersöks senare i kväll..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge....e.htm?ID=176326

/Thomas
pejori
har aldrig tyckt om ringblommor, vet inte varför.
får nog ompröva mitt beslut efter dessa vackra bilder. håller medom att dom lyser upp rolleyes.gif rolleyes.gif
Björkhagen
För någon vecka sedan såg jag i en tråd bilder på plockade kronblad från ringblommor. Tror att de var tänkta till någon salva eller the.
Då bestämde jag mig för att nästa år ska jag så några påsar och jag tvivlar inte på mitt beslut när jag ser dina bilder. Verkligen jättefina!!
Har tänkt låna hem digitalkameran från jobbet flera kvällar nu, men det glöms liksom alltid bort när man är på väg hem från jobbet och vill ut i trädgården och påta... smile.gif

/Björkhagen
Maria i Helsingborg
Jag har också ändrat inställning till ringblomman så vi har haft en hel rabatt fylda med dem i år......nästa år blir det fler!

SOM JAG FICK LETA! Men här är alltså bilden, Björkhagen. Härlig är den smile.gif
Fenja
Laika! Ringblomsfröerna övervintrar och kommer upp till våren. Mina får fröså sig fritt på ett egen del av ett trädgårdsland.
Mvh
Fenja
cala98
Underbart!
yla
SOLIGA
Mia, zon 3
Jag älskar också ringblommor! Glada sommarblommor, bra hösttröst, och till slut när vintern kommer ligger de sista blommorna kvar med frostade kanter - så vackert!
Kan tipsa om att ha kronblad i typ lantbröd - det har jag alltid till kräftskivan. Och i kokt ris, jättevackert! Både färska och torkade går bra, har aldrig märkt någon smak av dem, men som sagt, vackert är det.
Och i rabatten - sätt dem med något blådaggigt - det blir kanon till det orange/gula! Min favoritkombination är ringblomma-stor vaxblomma (Cerinthe major 'Purpurascens'). Och så skulle jag vilja ha ett sånt där tjusigt kål-land som man ser i böckerna, med ringblommor i.....
amaira
Om man bara väntar lite, ger sig till tåls, så kommer svaren till frågorna jag får - och så slipper jag visa att jag inte vet tongue.gif .

Visst sår ringblommmor sig själva, men i vilken mån? Det vet jag inte. Klarar alla fröna vintern? Vet inte.

Mina sår sig själva, men jag sparar också frön över vintern som jag kastar ut på våren. Det är så enkelt, och jag tänker inte så noga på vad som är vad.

Frön blir det ju i överflöd, nackdelen med ringblommorna, är väl att de ser skräpiga ut om man inte rensar lite bland vissna fröställningar.

Min kamera är en Nikon coolpix 995, digitalkamera. Närgräns är fyra cm har jag för mig. Men man går aldrig så nära, utan zoomar in från närmast ett par dm (ungefär).

Det är ganska svårt att få en bra närbildsskärpa med min digitalkamera, för den vill helst lägga skärpan på bakgrunden.

Jag är inte heller nöjd med den skärpa jag får, kameran är så oerhört ljuskrävande.

Funderar på att köpa ett macroobjektiv till kameran - eller helt enkelt en ny kamera. Min är "dum".
Senste idén den har, är att slå av sig titt som tätt, men det kanske bara är batterierna som börjar bli utslitna... ?

Vill ha en RIKTIGT bra kamera, så jag blir nöjd med framför allt skärpan.
Min kamera är också ett vinsingsex, och det var ett dumt köp, tyvärr. Den har sina lustiga idéer för sig, på både det ena och andra viset.

Älskar att fotografera...

Kramisar från amaira
Gunvor Nilsson
Tack för vackra ringblommebilder, amaira!

Här kommer mitt lilla 'bi-drag' ;-)

Min krassekulle under Säfstaholmsträdet
Jag har lagt ut markväv runt ett av äppelträden och lagt upp jord på väven. I år slängde jag ut en påse slingerkrasse och en påse ringblommor på jorden och krattade till litet. Men det visade sej vara ett eldorado för mina katter - öppen jord som man kunde rulla runt i Tralalala!

Nåja, avbarrat granris som legat över rosorna på vårvintern kom väl till pass. Placerades över jorden och katterna fick lång, snopen nos!

Så småningom växte slingerkrassen upp och lade sej uppepå riset och upp emellan stack en och annan ringblomma och så Hokus Pokus hade jag en liten, gulbrokig blomsterkulle under trädet. Och nu kan jag leta nedfallna äpplen som ligger i skydd för kråkor och skator under blomriset! wub.gif

/Gunvor
Helena på Lambarö
Jättefina! Nu har jag lagt till Ringblommor på min önskelista för 2005. rolleyes.gif

//H
Maria i Helsingborg
Eller så frågar du vackert om det finns forumister med frön över, så har du redan börjat innan 2005 smile.gif

PM:a adressen så har jag ett gäng!
Maria i Helsingborg
HEJ Helena........om du missade biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon