Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Äntligen - hett efetrlängtade och jättegoda nu har jag fått mina första havtorn! Planterade i knappt 20 cm djup blandade grästuvor och grus - 'bös' som vart över i trädgården, nerputtade i en spricka i berget så har nu den första burit frukt!
Ja det är ett urtaskigt ställe men med full sol och plantorna har stampat ett tag p g a läget, men nu tredje året here we are!
Inget extra vatten förutom första året....ja jag är GLAD! Fåglarna är itne så begeistrade i dem heller verkar det som...
KURT
Är det lätt att plocka dem? Endel har ju talat om att klämma sönder dem direkt på grenen, och man har provat att klippa grenarna, frysa dem och slå av de frusna bären.
Ingrid på Västkusten
Hej Kurt,

Bären sitter ju ordentligt fast men jag klämmer inte sönder dem när jag plockar dem, nu är ju min buske enochenhalvmeter hög ungefär men bortsett ifrån att man måste plocka bären en och en så för hemmabruk tycker jag inte det gör något alls. Tvärtom...det blir RENA bär ;-)

Nu vet jag inte riktigt exakt skördetid, när jag testade dem först var de rejält sura men grannarna sade att de smakade precis som passionsfrukter ( som ju också är sura i affären fast de ju inte skall vara det egentligen!) så jag vart lugnad. Och det var för en tid sedan NU är bären redan sötare.

Jag har en misstanke att bären blir mosiga efter ett tag på grenen så det är nog mera en tanke om tajming för plockning än att det är 'fel' på busken.
Men men - jag har bara plockat vilt innan och så nu första året med egen buske så det är ju något man får prova sig fram till.....

Hälsar Ingrid
Maria i Helsingborg
Den som väntar på något gott....... smile.gif
Vad spännande, jag har aldrig smakat havtorn, eller sett dem tror jag.

Grattis, Ingrid!
Susanne i Linköping
Häromdagen tittade jag i plantskolan efter havtorn, jodå de hade men 175 kr per planta, då vill jag veta först att det är värt pengarna. Buskarna ska ju helst stå där det är lite kargt och gärna stenigt, om jag minns rätt. Tyvärr finns det inget sånt läge på min platta kolonilott, där får man välja på bördigt och bördigare. Kul när man odlar grönsaker för all del, men hur kommer havtornen att gilla det? Borde jag gräva ur en bit och fylla med grus? Det tror jag inte att jag har tid och lust med just nu. Lite upphöjt kan jag möjligen stå till tjänst med.

Och går det att hålla buskarna nere med klippning, de blir tydligen 3 meter? Mer än 2 meter vill jag helst inte ha för grannsämjans skull.
KURT
CITAT (Susanne i Linköping @ 15-09-2004, 23:48)
Häromdagen tittade jag i plantskolan efter havtorn, jodå de hade men 175 kr per planta, då vill jag veta först att det är värt pengarna. Buskarna ska ju helst stå där det är lite kargt och gärna stenigt, om jag minns rätt. Tyvärr finns det inget sånt läge på min platta kolonilott, där får man välja på bördigt och bördigare. Kul när man odlar grönsaker för all del, men hur kommer havtornen att gilla det? Borde jag gräva ur en bit och fylla med grus? Det tror jag inte att jag har tid och lust med just nu. Lite upphöjt kan jag möjligen stå till tjänst med.

Och går det att hålla buskarna nere med klippning, de blir tydligen 3 meter? Mer än 2 meter vill jag helst inte ha för grannsämjans skull.

Impecta tar 19 kr för 75 st havtornsfrön! Men då tar det ju längre tid och framförallt så får man lika många han- och hon- plantor då, oftast vill man bara en hanpanta per 5 honplantor . Man kan inte identifiera hanplantorna förrän de blommar första gången. Det går säkert att klippa ur havtorn (ta bort hela grenar), men jag vet inte om kan kan hålla den på en viss höjd? Endel buskar blir hemskt fula om man försöker hålla dem på en viss höjd, de skjuter skott i topparna då, jag vill minnas att Klaus Vollbrecht kallar det för "vakmästarbeskärning"!
Ingrid på Västkusten
Efterlys rotskott - det finns fler här på t ex Odla som har havtorn och säkert delar med sig emot porto. Jag ahr INTE 175 kr jag gav en hundring för tre år sedan per styck köpte då tre, köpte fler förra året och gav då 125 för stooooora ex, som faktiskt blommade redan i år och hade nått enstaka bär så man kan nog säga att första köpet var en lite sämre affär....kika annars när det reas buskar på plantskolan.

Havtorn skjuter rotskott - och Du kan säkert ha den i vanlig jord med fast var beredd på att den nog måste skäras då samt at det blir mer rotskott. Den vill nog ha en egen hörna......

Hälsar Ingrid
Sonjabitt
Jag har en buske med massor med bär, Talgoxarna har börjat hjälpa mig plocka nu, men det finns mängder med bär kvar. Har gjort jouse och fryst in, men har ni några bra recept på vad man kan göra av bären.

Blir det rotskott på honplantan, jag har bara fått på hanplantan ??
lotta_
Tror mig minnas att någon har berättat att havtorn är "fullproppade" med vitaminer. Stämmer det?
Hannele
CITAT (Susanne i Linköping @ 15-09-2004, 23:48)
Häromdagen tittade jag i plantskolan efter havtorn, jodå de hade
Och du måste ha både hane och hona för att få bär.
wub.gif Vi köpte Hippophaë rhamnoides Romeo & Julia på Plantagen.
Räna hälsokosten, massor med C-vitaminer!
KURT
På Torslunda försöksstation pågår försök med kommerciell havtornsodling.

Tabell 1. Havtorns vitamininnehåll jämfört med några andra livsmedel (2):

Vitamin A (mg/100g) Vitamin C (mg/100g)

Havtorn 11 300-1300
Nypon 5 1000-3000
Apelsin 0.5 50
Morot 4 8

(2) Jeppsson, N. 1998, Fakta trädgård nr 2, SLU

http://www-torslunda.tv.slu.se/havtorn02.pdf
http://www-torslunda.tv.slu.se/havtorn03.pdf
Sollan
CITAT (Sonjabitt @ 20-09-2004, 20:56)
Jag har en buske med massor med bär, Talgoxarna har börjat hjälpa mig plocka nu, men det finns mängder med bär kvar. Har gjort jouse och fryst in, men har ni några bra recept på vad man kan göra av bären.

Havtornslikör ska vara gott!
2 dl bär
35 cl sprit
2 dl socker
lite vatten
Lägg bären i sprit några månader. Pressa sönder dem ordentligt. Sila av. Gör sockerlag med lite vatten, smaka av och häll i flaska. Spara 6 månader.
Recept från "Sannas likörbok".

Även havtornsparfait ska vara mums men där har jag inget recept...
/sollan
JonasQ
Jag rekommenderar att ni väntar lite med att plocka dem, den rätta smaken kommer efter första frostnatten (så är det oxå med tranbär ex.), i villt tillstån skördar man först i oktober.

När ni pratar om att pressa, det säljs olika pressar i handeln, det man då gör är att man klämmer saften direkt i en flaska behållare vilket är ganska praktiskt. Pressarna måste dock vara av godkänd typ om man pressar i vilt tillstånd efterssom busken i sig är fridlyst (åtminstone i Finland) och inte får skadas.

Här finns lite info:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?conten...d=87513&clan=SV

och på http://www.abo.fi/~kpurasjo/natur.htm kan man läsa bl.a följande:

Havtornsbusken växer längs Bottenvikens kuster på steniga och sandiga stränder. Den har taggiga skott och dess små, smala blad är grågröna, kopparbruna eller silverskiftande.
Blommorna är gulgröna och på hösten bildas apelsinoranga bär. Havtornen är fridlysta till första oktober och före det är det olagligt att pressa eller plocka dem. Bären är svåra att plocka varför de ofta klipps eller pressas av buskarna med hjälp av en havtornspress. Bären innehållen mycket C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin, linolsyra och dessutom äppelsyra. Man kan bl.a. göra saft och gelÈ av havtorn.
Sonjabitt
Tack Sollan för tipset. Jag har försökt med gele, men får den inte att stelna.
Ingrid på Västkusten
Ahaaa- bra tips! Förklarar också dte här med vaffö de är mosiga med. Tranbär skördar jag oftast ( på dne tiden jag plockade dem) innan frostnatten - det bidde bra sylt ändå....

Hälsar Ingrid som hoppas några bär finns kvar å pröva och att första frostnatten är LÅNGT borta!
Eriq
CITAT
Buskarna ska ju helst stå där det är lite kargt och gärna stenigt, om jag minns rätt. Tyvärr finns det inget sånt läge på min platta kolonilott, där får man välja på bördigt och bördigare. Kul när man odlar grönsaker för all del, men hur kommer havtornen att gilla det? Borde jag gräva ur en bit och fylla med grus? Det tror jag inte att jag har tid och lust med just nu. Lite upphöjt kan jag möjligen stå till tjänst med.
Om jag förstått allt rätt så är anledningen till att de ska stå kargt (och att det är på sådana platser du finner dem vilt) att de ogillar konkurrens extremt mycket. Så jag tror det är lugnt att ha dem i bördigare jord, men inget får helst komma upp under och runt ikring. Att täcka med plast runtom kan vara en bra idé.
CITAT
Jag går en vuxenutbildning i trädgård och häromdagen sa en av våra lärare att de nästa år skulle klippa ner havtornsbuskarna för att ge dem en buskigare form o underlätta plockning, så jag förmodar att du mycket väl kan göra det. Sen om det blir snyggt vågar jag inte svara på, men du räddar grannsämjan och slipper stege vid skörd. smile.gif
KURT
Det här med mager jord kan ju också ha att göra med att havtorn är kvävefixerande. Många kvävefixerande växter bör inte planteras i alltför rik jord, det leder ofta till sjukdomar och tillväxt utan fruktsättning.
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag har faktiskt sett dem i blandade häckar som vindskydd så där fungerar de bra.

har en fundering om at det är just sanden de gillar. Hmmm undras hur det fungerar å klippa ner dem - får man några bär då?

Har sett på extremt fattig mark blir de int ehöga alls....
Susanne i Linköping
Tack Eriq för svar (tack Ingrid och ni andra också, förstås). Än har jag inte haft tid att rensa upp i rabatten där havtornsbuskarna ska stå, så det kanske inte blir av i år heller. sad.gif Sparrisen skulle också stå där var det tänkt, den står fortfarande och skräpar mitt i grönsakslandet. Det blir väl ett elände att reda ut de rötterna när jag flyttar dem (när är det bäst att flytta sparris?). Sparrisen ska förstås inte stå tillsammans med havtornen, bara bredvid.

Havtornsbuskarna funderar jag på att dra lite i sidled med hjälp av nån sorts stöd, ungefär som spaljering. Kan det funka, månne? Då behöver jag kanske inte klippa lika mycket i buskarna.
Ingrid på Västkusten
Jomen jag tror på spaljering till 'tvådimensionella' träd biggrin.gif

Sparris kan man flytta nu eller till våren faktiskt - de är som spindlar i backen!
Thilda
Jag har börjat odla havtorn riktigt från scratch, hur ser man skillnad på han resp. hon planta? Måste man hjälpa till med pollineringen?
Tack på förhand smile.gif
Tapio
Halaj!

Med blad på ser då jag ingen skillnad. Men nu kanske de skiljer lite. Hannens knoppar ser lite ut som humle (infällda bilden), medan honans liknar mer en sälj på våren.
Annars är hanen alltid mycket mindre än honan.
Havtorn pollineras med vinden.

//T
Lady Hamilton
Här kommer fler bilder
Hanplanta

[attachment=60066:DSCN3514_kopiera.jpg]

Honplanta

[attachment=60068:DSCN3518_kopiera.jpg]
Thilda
Oj! Är det något speciellt man ska komma ihåg då man frösår?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon