Full version: Crookneck squash
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Har för första gången i år odlar Yellow Straight Crookneck ( eller Yellow Straightneck) ifrån Runåberg och den var faktiskt himla god om något litet trög i starten. Jag trodde den var mer som en vanlig gul squash men det fick jag erfara när jag lät en bli stor, vårtigare och häftigare tingest får man nästan leta efter - troligtvis går den nu inte att äta men häftig var den. De som skördades mindre var mkt goda......fast plantan slutade producera tidigare än de vanliga squasharna....men i denna uschla sommarsquashsommar så var ju alla extraproducerade squashar mkt välkomna. Hade en självsådd en ur egen kompost som vart himla fin också.

Ja är det inte konstigt...vissa år drunknar man i squash ifårfn två plantor och vissa år är det magert - svor nästan på att NÄSTA år skall jag minsann ha fler plantor men då blir det la en omegasommar så man får äta upp sina ord som vanligt igen biggrin.gif

Ja och så har jag testat Yellow Crookneck igen - men den sätter ämnen NU - mitten av Sepytember och det är det bästa jag har lyckats med den nånsin sad.gif
vad är dte bara med den? Har aldrig lyckats få tag i Canadian Croockneck som skall vara tidigare men men - skam den som ger sig som det heter!

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Har du testat Bennings Green tint från Runåbergs, den skulle ju vara ganska tidig (när man tittade på utvecklingsdagarna)men också den började inte producera förren september?

Yellow crookneck fungerar inte heller här den börjar producera alldeles för sent.
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Jag har hagt Bennings Green Tint ett år - fast inte firån Runåberg utan en amerikansk firma och jag fick ett antal UFOsar av den ;-) den varlite känslig för kall start på sommaren än de sommarsquashar jag odalr i vanliga fall, men sedan vart det tefat! Olyckligtvis satte jag den i jordsäck så jag gav den nog inte full rättvisa men den producerade och inte i September heller utan tidigare.
biggrin.gif
Det känns som vi int ehaft nån bra squashsommar även om jag kommer att få hyfsat med vintersquash bl a ser jag fram emot Yugoslavian finger ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon