Har för första gången i år odlar Yellow Straight Crookneck ( eller Yellow Straightneck) ifrån Runåberg och den var faktiskt himla god om något litet trög i starten. Jag trodde den var mer som en vanlig gul squash men det fick jag erfara när jag lät en bli stor, vårtigare och häftigare tingest får man nästan leta efter - troligtvis går den nu inte att äta men häftig var den. De som skördades mindre var mkt goda......fast plantan slutade producera tidigare än de vanliga squasharna....men i denna uschla sommarsquashsommar så var ju alla extraproducerade squashar mkt välkomna. Hade en självsådd en ur egen kompost som vart himla fin också.
Ja är det inte konstigt...vissa år drunknar man i squash ifårfn två plantor och vissa år är det magert - svor nästan på att NÄSTA år skall jag minsann ha fler plantor men då blir det la en omegasommar så man får äta upp sina ord som vanligt igen

Ja och så har jag testat Yellow Crookneck igen - men den sätter ämnen NU - mitten av Sepytember och det är det bästa jag har lyckats med den nånsin

vad är dte bara med den? Har aldrig lyckats få tag i Canadian Croockneck som skall vara tidigare men men - skam den som ger sig som det heter!
Hälsar Ingrid