Mina temyntor som kom i jorden i våras är extremt angripna och utgör bara en sorglig syn. Visste ju att de var känsliga, men SÅ illa trodde jag inte det skulle bli....Vad tror ni, ska jag ge upp dem och kallhjärtat förpassa dem till höstbrasan, eller skylla på den gångna sommarens klimat och hoppas på bättre lycka nästa år? Hur ser era ut, som vanligt eller värre?
Mia, zon 3
15-09-2004, 08:30
Min är helt opåverkad, men jag har aldrig haft några bekymmer med den. Visserligen är det en citrontemynta, om det gör någon skillnad? Den står i styv lerjord, om det spelar någon roll.
Maggan H
15-09-2004, 08:46
Här i Skåne har jag och flera med mig drabbas av mjöldagg på luktärterna, hade på flera olika ställen men alla blev angripna. Även en höstaster är full av detta elände, jag skyller definitivt på regnet o kylan.
kryddan
15-09-2004, 08:52
Tror också på sommarvädret som bov - hos mig har alltmöjligt blivit mjöligt: akleja, squash, pion osv osv
Precis vad jag ville höra!
/Unn
Samla och torka lite åkerfräken. I vår kokar du dem minst tio minuter i vatten och späder 1/4 dekokt med 3/4 vatten och sprayar plantorna några gånger. Detta förebygger bladmögel på ett mycket effektivt sätt.
Mvh
Fenja
Fenja!
Kan man använda det där mot stockros-rost också, eller tänker jag helt fel då? (Har för mig att jag läste om det någonstans...)
Jejja!
Det fungerar utmärkt på all sort mögelsjukdomar, även stockrosrost! Men du får inte slarva med att koka det i minst tio minuter för annars frigörs inte kisel som är den verksamma substansen.
Mvh
Fenja
Tackar för snabbt svar!
Är det "bara" förebyggande eller kan man använda det hela sommaren på plantor som redan har rost eller mögel?
Det brukar vara effektivast i förebyggande syfte, men kan hejda etablerade angrepp i någon mån, spruta ofta och tänk på att det regnar bort! Det avstannar liksom angreppen, men botar in te redan drabbade blad och grenar så dem får man ta bort. Det är väldigt bra att spruta på alla plantor som haft angrepp nu i år, gör det på våren, så kan du slippa dem helt nästa år.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.