stina
Jag köpte Jätteverbena i somras i tron att de var härdiga perenner. Nu läste jag någonstans att de inte är det. Vet ni hur det är???? Jag har dom på landet i zon 3

/Stina
kristerh
Om du täcker den med löv o dyl KAN den klara sig, vissa vintrar klarar sig mina fast då har naturen bäddat in dem i löv wink.gif (bor i stockholmstrakten)
Det sägs att man kan gräva upp dem och övervintra svalt, men de brukar fröså sig ordentligt rolleyes.gif har inte köpt några nya sedan jag köpte huset för 6 år sedan, pga övervintring och självsådd.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar inte klara vintern utomhus i sverige. Men man kan gräva upp rötterna när det som är ovan jord blivit lite svedda av frosten och förvara kallt (men frostfritt) i torv precis som man gör med dahliaknölar.
Mia, zon 3
Jag har tagit sticklingar och övervintrat inne, det var inte så svårt.
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,15-09-2004, 10:29)
De brukar inte klara vintern utomhus i sverige. Men man kan gräva upp rötterna när det som är ovan jord blivit lite svedda av frosten och förvara kallt (men frostfritt) i torv precis som man gör med dahliaknölar.

mina brukar klara sig, några iallafall wink.gif förra vintern frös alla men vintern innan klarade sig varannan ute i trädgården tongue.gif
krister
stina
Tack för svaren! Jag tycker Jätteverbenan är supersnygg!! Tyvärr får jag försöka med operation kraftig inbäddning, för jag har inget svalt utrymme att placera dom i

/Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon