astrid.m.s
Har samlat på mig många Palettblad under sommaren och hösten. Många vet jag namnet på och finns i mitt fotoalbum under Krukväxter

Däremot har jag 14 sorter som jag skulle bli glad om jag får namnen på dem. Har numrerat under varje bild. Nr 8 är det två bilder på.

Hoppas ni känner igen dem? Tack på förhand!! smile.gif
Palettblad namnlösa
Flamingon - växtgalning
hej....

vilka fina palettblad, vissa finare än andra... wub.gif

har precis börjat samla på mig men har bara några stycken. en del av dina okända känner jag igen från vexthusets hemsida www.wexthuset.com. där kan du nog hitta en hel del namn. de har en liten bild på varje sort som man kan beställa.... biggrin.gif
astrid.m.s
Jag har varit in på wexthuset och fått en del namnsorter men inte till alla som jag har. Kanske någon har nåt annat tips på hemsida etc om vart man kan hitta beskrivningar på Palettblad.
GoSatta
det här är väl också ett palettblad? i full blom har den stått i flera veckor iaf.

Fenja
Jag har fått lära mig att man ska ta bort alla knoppanlag så att växten lägger sin energi på att hålla bladen och färgerna i form i stället... det kanske inte stämmer? Vet någon?
Mvh
Fenja
Flamingon - växtgalning
jag har hört något sådant oxå. att växten blir lite risig efteråt. men jag har oxå hört att det är alltid bra att förnya sina palettblad eftersom de tappar "glöden" när de blir äldre...men det tycker jag verkar kul, att man så lätt kan få flera plantor och kan därför sätta ihop olika palettblad i grupper och sånt. wub.gif

andra växter är man lite mer rädd för eftersom de kanske inte växer så snabbt och/eller tar skada om man skulle ta sticklingar å så. unsure.gif

förresten astrid.m.s tips på var man kan få tag på mer ovanliga sorter av palettblad? som t ex "dragon-varianten"? rolleyes.gif
Fenja
Impecta har lite fröer, sök på Palettblad!
Mvh
Fenja
Flamingon - växtgalning
har testat att beställa sticklingar därifrån...har de fler olika sorter och andra än sticklingarna bland fröerna?
får väl ta å kolla det själv...har ju bredband så det går snabbt.... biggrin.gif
Fenja
Impecta säljer väl bara fröer........... tror jag.
Mvh
Fenja
Flamingon - växtgalning
jo jag tänkte fel....blandade ihop impecta och wexthuset...har gjort beställningar från båda....så det kan bli....är nog dags för mig att sova.... blink.gif
Fenja
Natti! biggrin.gif
Fenja
Sulawesii
Snygg palettblad, GoSatta! Hur sköter du den?
GoSatta
inte haft den så länge, fick den av min syrra för kanske 3 månader sen men den har mer en dubblat som storlek (har klipp ner den en gång) Den står i halvsol i västläge och ja vattnar den rätt mycket, liten kruka + att det är varmt kräver en del vatten. Vattnar med vanligt vatten, akvarievatten och ibland med orchideenäring (så kör ja på det mesta jag har)
zaaritha
Jag har en planta som är så fin; den har grön-gul-vinröda blad o sätter sällan blom! Den växer o frodas.
Men--så har jag en mörkt vinröd o den får löss,"stup i kvarten"....
Varför är det så´n skillnad på dem?
har även en grön-gul rosa variant o den växer inte!?
astrid.m.s
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 15-09-2004, 21:04)
jag har hört något sådant oxå. att växten blir lite risig efteråt. men jag har oxå hört att det är alltid bra att förnya sina palettblad eftersom de tappar "glöden" när de blir äldre...men det tycker jag verkar kul, att man så lätt kan få flera plantor och kan därför sätta ihop olika palettblad i grupper och sånt.  :wub:

andra växter är man lite mer rädd för eftersom de kanske inte växer så snabbt och/eller tar skada om man skulle ta sticklingar å så.  :unsure:

förresten astrid.m.s tips på var man kan få tag på mer ovanliga sorter av palettblad? som t ex "dragon-varianten"?  :rolleyes:

Hej
Jag har skickat efter ett paket med 6 sorter genom Allt om Trädgård som levererades via wexthuset. De har stängt nu över vintern (t.o.m feb)så det är för sent att beställa. En hel del "Paletter" hittar man på Tradera. Bra ställe där man blir bedömd både som försäljare och köpare. Bra system som känns tryggt. Har köpt och sålt en hel del växter där och det har fungerat bra.
Eller annonsera på Odla nu och A o T byt/köp/sälj. Eller kontakta mig ang. de jag har i mitt fotoalbum! Några är lite för små men de flesta kan jag fixa skott av!

www.wexthuset.com
www.tradera.com
astrid.m.s
CITAT (Fenja @ 15-09-2004, 21:30)
Impecta har lite fröer, sök på Palettblad!
Mvh
Fenja

Var in och kollade där men de hade bara tre frösorter och jag hittade inga bilder så man ser inte hur de ser ut.
astrid.m.s
CITAT (Fenja @ 15-09-2004, 18:19)
Jag har fått lära mig att man ska ta bort alla knoppanlag så att växten lägger sin energi på att hålla bladen och färgerna i form i stället... det kanske inte stämmer? Vet någon?
Mvh
Fenja

Ja, det har jag också lärt mig!
Flamingon - växtgalning
ok...tack för informationen...börjar nog bli för kallt för att skicka växter och så med posten num, angående köldskador och så. har kollat på tradera men det känns rätt osäkert men får se....har inte plats för fler växter där jag bor nu.... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon