tuppmamman
Vi har ett litet äppleträd med några Aromaäpplen på.
Varje år är det en kamp med tiden, ska vi eller älgen hinna först?

Nu funderar jag på om det funkar att ta ner äpplena redan nu, när de finns kvar, men inte äta utan spara ett tag.

Eftermognar de då? Kan man göra så?
KURT
Jag tror att smaken blir sämre om de inte får mogna på trädet. Tillfälligt borde man kunna sätta upp ett hinder för älgarna. Stolpar i en ring runt trädet eller något annat, kanske man kan hänga upp en mobil eller klockor i trädet som låter när det blåser elller en älg drar i grenarna. Allra säkrast är ju naturligtvis att stoppa älgen i ugnen!
tuppmamman
Jag har prövat många saker - inte mycket som hjälper. Skulle vara att stoppa älgen i ugnen då...
Towanda
Vågar man verkligen ta fram studsaren och knäppa älgen i trädgården? blink.gif
Jan af Lisö
Jag vill gärna ställa en följdfråga, som egentligen inte har något med älgsteken att göra: När vet man att Aroma (eller Amorosa, som jag har) är mogna? Om jag har förstått det hela, så skall de ligga någon månad efter plockningen, så man kan väl inte känna på smaken att de är klara.

Trädet växer i Stockholms län, 600 meter från havet....
Cilla
Jan - slå en signal till fruktodlarna eller museet i Kivik och fråga om Aroma/Amorosa, som blivit poppis att odla. Meddela gärna här vad de säger om vilka signaler man ska gå på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon