Full version: Skärmtry "Lycksele"
Maria zon 6
Vill SNABBT få upp en insynskyddande buske. Har fått höra att Skärmtry "Lycksele" ska vara snabbväxande här i zon 6 så nu lutar det åt att det blir en sån. Dessvärre har jag aldrig sett någon "live" så nu undrar jag om någon vet hur hög och omfångsrik den blir, på ett ungefär? Är den fin som solitär eller vill den ha sällskap? Hur länge tar det innan den når fullhöjd? Har den någon speciell egenskap som kan vara bra att veta?

Frågor, frågor, frågor - trädgårdsnovisen hoppas på svar!!!
kerstin z5-6
vet inte så mycket om skärmtry men ..
denna är mitt favorit inskynsskydd
har en hel häck smile.gif
Malus t.sargentii -Bukettapel
blir ca 2 meter , beöver bara gallras ur -döda grenar -ej klippas eller ojas med -Tål vår lerjord -vackerhöstfärg och små röda "äpplen"-tumnagelstora) till fåglarna
Maria zon 6
Tack! Bukettapel låter spännande, jag har en tung lerjord och älskar när bladen blir varmt gul-röda på hösten. Låter som något för mig - tack för tipset!
Sommartorparn
Här kan du läsa om skärmtry:
http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=28&iPageID=39

Andra häckbuskage som växer snabbt är häggmispel av olika slag.
på www.eplanta.com hittar du olika beskrivningar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gjorde en liten buskplantering hos mina föräldrars bostadsrättsförening förra året och de buskar som vuxit bäst och har frisk grön färg är skärmtryt Lycksele. Buskarna är fortfarande ganska unga men de ser täta upprättväxande och friska ut.

Bukettaplarna ´Eskilstuna` som jag planterade också, har tyvärr inte vuxit speciellt mycket, men de kanske sätter fart nästa år vissa växter tar ju lite tid på sig innan de blir stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon