Full version: Myskmadra
Gurkan
Hej !

Jag köpte en liten planta myskmadra för några veckor sen, för sin skönhet och ovanliga bladverk, och den växer otroligt bra.

Har sökt här på forumet men inte hittat speciellt mycket om myskmadran.
Jag har den mest som prydnadsväxt men vad använder man den till annars ??

/Gurkan
lolo
Hej! Min sambos mor berättade för mig nyligen att myskmadran kan användas som torkade blommor, t.ex. i garderoben för att det ska dofta gott. Men jag vet inte hur det blir... /Ann-Louise
Fenja
Här kan du läsa om myskmadra!
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Som marktäckare i lite skuggiga lägen är den jättebra. Kan bli för bra, för den sprider sig. Jag torkar buketter (eller små kransar om jag orkar) och har i garderoben. Doftar sommar på något sätt.
Christoffer
Som brännvinskrydda?
Gurkan
Tack för era tips.

Christoffer : säg inte så, nu blir jag ju tvungen att prova.
Christoffer
Det är värt att prova, men med måtta, då allt som innehåller kumarin är känt för att vara huvudvärksframkallande.
Dulcamara
I Tyskland brukade man förr lägga myskmadra i vitt vin på våren, det ansågs upplivande och kallades "Maigetränk", för det dracks i månaden maj...annars har jag också hört att det mest brukas som doftört och gärna i samband med klädförvaring.
Ingrid på Västkusten
Mycket god i tex 'darrgelen' ifrån Dr Oetker :-) Waldmeistergeschmack!

Hälsar Ingrid
lavendel
Hej!
Brukar plocka buketter och hänga i linneskåp och garderober..den doftar underbart när den torkar...gärna i kombination med lavendel!
tongue.gif
zaaritha
Den är vacker, sällsynt, doftar gott!
MadeleineB
Hej hej!
Som flera skrivit:
Myskmadran är en anspråkslös liten marktäckare, som lever i skuggan, i lövskog gärna bokskog.
Den är lättodlad och sprider sig snabbt. Som färsk och grön är den skir men doftar just ingenting. Den otroliga doften kommer fram, först när den är torkad. Då doftar den mysk...litet grand...
Majvinet har någon redan skrivit om. Myskmadra heter Waldmeister på tyska och används för att smaksätta den goda likören Jägermeister. Tyskarna har vetat att använda myskmadran, medan vi här i Sverige inte har använt den så mycket. Som avskräckare för oönskade flygfän i garderoben har den i alla fall använts här (malmedel bl a). Och för doften (som torkad) har man använt den i luktbuketter och potpurrier.
Hälsningar
MadeleineB
Köp örter, kryddor, olivtvål mm på
www.hyllegarden.com
renate
CITAT (Dulcamara @ 17-09-2004, 20:59)
I Tyskland brukade man förr lägga myskmadra i vitt vin på våren, det ansågs upplivande och kallades "Maigetränk", för det dracks i månaden maj...annars har jag också hört att det mest brukas som doftört och gärna i samband med klädförvaring.

Maibowle,eller Waldmeisterbowle,kallas drycken i Tyskland.
Myskmadra (Waldmeister växer vild i Tysklands skogar).
MadeleineB
Förstår att den växer vild i Tysklands skogar - det är väl närmast lövskogarna du tänker på då?

Här i Skåne kan man hitta den vild i bokskogen.

Hälsningar
MadeleineB
lavendel
Hej! rolleyes.gif
Den växer vild lite varstans...och även om den mesta doften frigörs när den torkar så brukar jag känna doften av blommande myskmadra innan jag ser den!
Har ett ställe på vägen till Ängbybadet i Bromma där jag alltid plockar stora buketter på försommaren....hänger dom i linneskåp och garderober...har läst om det här majvinet med myskmadra..det har inte blivit av att testa det än..kanske nästa år!
Lavendel
Christoffer
Finns den i Göteborg?
Gurkan
Enl. den "virtuella floran" verkar den vara ganska spridd över södra sverige om man ser till utbredningskartan men det står att den inte är speciellt vanlig ändå.

Myskmadra enl. den Virtuella Floran

Jag har köpt min och den verkar trivas bra i kruka, du borde skaffa en Christoffer, den är fantastiskt vacker. Och tydligen användbar.
MadeleineB
Lavendel:
jag ska inte säga att jag inte tror dig, du kanske har känsligare luktsinne än jag. Men jag känner i alla fall inte doften av myskmadran när den växer, utan först när den är torkad.
Vitmåra och gulmåra, däremot, känner jag på det sätt som du beskriver.

Är det ett stort bestånd som du känner doften av?

Mina föräldrar hade massor av myskmadra i trädgården, de täckte hela framsidan framför huset, men jag har ändå aldrig känt någon nämnvärd doft från den.

Den doft du känner, är den annorlunda än den blir när myskmadran torkar?

Vore kul att veta
Hälsningar
MadeleineB
lavendel
Hej MadeleineB! rolleyes.gif
Svårt att beskriva dofter....men jag skulle nog säga att den doftar som torkad men mycket"grönare"...och det måste kanske vara ett par kvadratmeter för att det ska kännas.
Hälsningar Lavendel
Christoffer
Jag visste inte att den fanns att köpa! Kan den fortfarande finnas kvar på plantskolorna?
Mia, zon 3
CITAT (Christoffer @ 27-09-2004, 12:30)
Jag visste inte att den fanns att köpa! Kan den fortfarande finnas kvar på plantskolorna?

Jag har köpt min på plantmarknad. Men den finns som frö hos t.ex. Impecta. Eller hojta, så kan jag gräva upp en tuss till dig.
MadeleineB
Spännande, Lavendel! Jag måste odla upp ett litet större område med myskmadra nästa sommar, för jag skulle jättegärna vilja känna den doften! Det låter väldigt rätt som du beskriver, "som torkad...fast grönare" - bra beskrivning tycker jag och en som jag tänker låna av dig, för jag får så ofta frågor om hur saker luktar och det är verkligen svårt att beskriva! Så tack för det tipset!
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon