Full version: Vindruvor
*22many*
Eftersom sommaren (juli) var så kall, är jag rädd att mina druvor inte hinner mogna ordentligt sad.gif . De är ganska mörkblå nu, men eftersom värmen försvunnit ... Vet någon om man kan plocka in och eftermogna inomhus wink.gif . Vore kul, för jag har fått ovanligt många och stora klasar i år smile.gif .
CallEva på Öland
Hej där!
Kul att du har fina klasar i år..
Här på Ön är det vart sämsta "klasår" sedan vi flyttade hit för fem somrar sedan.
Hos oss, Zon 1, mognar klasarna långt fram i oktober, vissa år i november, dvs tills frosten kommer...
De är goda även som frostbitna....
Har provat, utan framgång, att få dom eftermogna inomhus.
Jag har funderat, utan att testa, på att torka dom, till russin, undrar om det funkar.... wacko.gif

Calle på Ön där solen och vinden bråkar om vem som är starkast
*22many*
Jag chansar och låter dem hänga kvar tills det blir för kallt rolleyes.gif . Idag är det en vacker, klar höstdag smile.gif men måndag-onsdag har vi fått drygt 50 mm regn mad.gif och det har inte kommit strilande utan i skyfallsliknande anfall sad.gif . Och med inslag av storm, åska, hagel ... ohmy.gif
Mia, zon 3
Jag har läst att man förr i tiden sparade vindruvsklasar över vintern för att rikemansfolket skulle ha färsk frukt på borden även då. Om jag inte minns fel så hade de en sorts ställning med glasflaskor i, där flaskorna stod snett uppåt. Dem fyllde man sedan med rent vatten och några kolbitar i varje, för att förhindra röta. Sedan klippte man klasarna med långa skaft, och satte en klase i varje flaska, så att de hängde fritt. Hela anordningen stod sedan svalt och mörkt, som i en jordkällare. Hur länge de höll sig vet jag inte, men slutsatsen av denna långa historia är att du borde kunna ta in klasar och sätta i vas, fast ljust och lite varmare, så BORDE de mogna. Men det var bara en gissning.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon