Full version: Träd vid huset
AnnaHansen
Jag är lite orolig över vår serbiska gran som vi planterade för många år sedan och som var söt och fin. Den är fortfarande fin och jag är väldig förtjust i den men den är nog 12 - 15 m hög ohmy.gif och står ca 2 - 3 meter från huset. Nu har jag hört av bekanta att rötterna kan gräva sig under huset wacko.gif är det sant? Är där någon som vet?? Jag skulle vara tacksam för ett svar.
Fenja
Anna! Ställ den här frågan i avdelningen för träd, buskar istället. Det är en tjej som heter Cilla som brukar hjälpa till att svara på precis alla sådana frågor där. Hon är kanonduktig!!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Cilla nosar nog här också. En vanlig regel för att undvika problem med rötter och fallskador på hus är att inte plantera träd närmare än vad dom är höga. Tror nog att det står för nära. sad.gif
KURT
Vad är det för grund i huset? Är det "bara" en gjuten bottenplatta så tror jag inte rötterna kan skada huset något. Har man torpargrund eller källare under jord så kanske stora rötter kan trycka mot muren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon