Full version: Kostnad för damm?
lillalupin
Vad kostar det egentligen att anlägga en damm, sådär mellan tummen och pekfingret? Vad ska jag räkna med och hur ska jag räkna?
Om jag säger att den planerade dammen kanske blir runt 3 x 4 m, med djuphåla på ca 70-80 cm, tanken är att ha en "bäck" rinnande ner i dammen och fiskar i dammen så det behövs pump och filter har jag förstått? Och gummiduk i botten förstås. Ja, fiskar och växter kan väl bli hur dyrt man vill beroende på vad man väljer förstås... Är jag helt ute och cyklar om jag räknar med runt 15 000:- för dammen inklusive växter, stenar och fisk, eller finns det möjlighet att komma undan billigare tror ni?
Andra tips och råd inför planering av dammbygge?.....
MariaS
.
Caprice
lillalupin:
Det beror helt på om du gör allt arbete själv... tar du dit någon som gräver el likn, rusar kostnaden iväg..!

15.000:- tycker jag låter mycket för en så pass "liten" damm...?

Är säker på att du kommer undan med hälften.... smile.gif

Caprice
Sollan
Jag tror också att du kan slippa billigare undan än 15000:-.
Vi har byggt våra filter själva då vi tyckte att de (dyra) filtren som finns att köpa är alldeles för dåliga i förhållande till priset. Det lönar sig dock att investera i en bra pump som orkar lyfta vattnet till bäcken.
Lycka till/sollan
uno
Duk 1.400:-
Underlagsduk 350-
Pump + filter 4.000:-
Fisk 500:-
Växter 500:- Summa 6.750
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon