Full version: Klockmalva
Lilja
[FONT=Times][SIZE=1]
Jag har en klockmalva (blomsterlönn) som ser ut som jag vet inte vad efter sin vistelse vinterns mörka och varma klimat. Hur får man fason på dem till sommarens utekruka? Hade en till, som jag klippte ned, men den behagade dö efter detta. Någon som har ett bra svar?
Eva i Norrköping
Bra svar vet jag inte om jag har, men jag kan ju berätta vad jag gör med min... :-) Jag klipper bara ner den helt raskt, olika varje gång, ibland tar jag rejält långt ner, ibland lite. Den brukar bli uppåt 1,5 meter varje sommar och blommar fram till jul.
Jag tror inte man ska både plantera om och klippa ner på samma gång, det kan lbi lite chockartat. Så ta det ena efter det andra...
Det måste ju vara blad kvar på några grenar, annars får den svårt att klara överlevnaden.
BELLA
Jag klippte ner min upstammade klockmalva häromveckan. Hårt! Och det har redan kommit nya skott på de kala grenarna!
Av min erfarenhet så är det en växt det är väldigt svårt att ta livet av. Jag har även 2 mindre som jag glömmer att vattna hela tiden och som därför torkar in rätt som det är. Då klipper jag ner dem så det bara är en liten pinne kvar i jorden, och hittils har de tagit sig! Så ge inte upp även om de ser döda ut!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon