Nån som har råd om hur jag ska göra för att få bort mögel från mina lerkrukor? Har just planterat om ett prickblad jag köpte i en lerkruka och fick mögel på lerkrukan 3 dagar senare.. :( Har inte vattnat speciellt mycket, fattar inte varför det blev så..
Hej och välkommen hit!
Är du säker på att det är mögel? Det kanske är vita kalkavlagringar? Eller hur ser det ut?
Mvh
Fenja
tackar tackar!
Tror det är mögel, det är vitt och i pulverform ungefär, alltså man får bort lite av det om man putsar med pekfingret. Som mjöl kanske? På den här nya lerkrukan har det bara blivit en ring av sådant, medan jag såg att en äldre liten lerkruka jag har på balkongen har stora fläckar av det över hela krukan.. Hur ser kalkavlagringar ut då?
höstliga hälsningar
Tosca
Jag tycker att det låter som kalavlagringar. Är det bara lite så brukar det bli en ring, är det mycket så kan det täcka hela utsidan av krukan och tillsist ramla av! Man får naturligtvis mera kalkavlagringar om det är stor avdunstning = varmt inomhus. Jag har svårt att tro att mögelsvamp skulle få tillräckligt med fukt UTANPÅ en blomkruka, för att växa.
Bra, tack för er hjälp!
Jag hoppas på att det är kalkavlagringar då. Var orolig att det skulle vara mögel och min stackars växt skulle mögla bort och dessutom smitta ner andra växter, men jag antar att jag inte behöver oroa mig ändå
ha ett bra veckoslut
Tosca
Prova att spraya med en stark dos atamon i vatten, det tar bort mögel eller tvätta bort med ättika om det är kalk. Lecakulorna ska du kanske inte tvätta i ättika utan bara byta ut i så fall.
Trevlig helg själv!
Fenja
vickeva
17-09-2004, 13:08
CITAT (Fenja @ 17-09-2004, 14:06)
eller tvätta bort med ättika om det är kalk.
...fast jag tycker att det är sååå fint med kalkavlagringar på krukor... tycker inte ni det?
Margith
17-09-2004, 14:26
Absolut Vickeva!
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att tvätta bort kalkavlagringar
Sommartorparn
17-09-2004, 15:23
Brukar lägga krukorna i blöt ett par dygn i vatten med ättigka och sedan skura med svinto. Jättetråkigt jobb som gör att jag helst skjuter upp omplanteringen av krukväxter. Trodde det var viktigt att få bort all kalken så att det inte ser slarvigt ut.
kerstin z5-6
18-09-2004, 18:58
Det bedömer man väl själv ? Kalkavlagringar o mossa på lerkrukor är bara snyggt

-tycker jag -gillar du det inte så tar du bort det ..
fiffigafrun
19-09-2004, 15:00
Tänk att folk tycker så olika! Jag tycker också det är fint med kalkavlagringar och brukar t o m pensla nyinköpta krukor m fil o vatten för att de fortarare ska få lite patina.
Sommartorparn
19-09-2004, 16:55
CITAT (tosca @ 16-09-2004, 12:29)
Nån som har råd om hur jag ska göra för att få bort mögel från mina lerkrukor? Har just planterat om ett prickblad jag köpte i en lerkruka och fick mögel på lerkrukan 3 dagar senare..

Har inte vattnat speciellt mycket, fattar inte varför det blev så..
Du minskar risken för kalkavlagringar på nya lerkrukor om du låter krukorna lligga i blöt ett par timmar innan du planterar.
Ledsen alla att göra er besvikna...Men jag har samma sak! Jag gick till en bekant som är Trädgårdsmästare och han sa att det vita pulvret som bildas på krukan inte alls var kalk utan salt som naturligt finns i leran. Det kan tyvärr vara skadligt i stora mängder så att ta bort "pulvret" är alltså att rekomendera.
Tyvärr, är det så att blötläggning inte funkar - har provat. Det ända som hände var att pulvret kom fram fortare än om man inte la den i blöt!
Vanligtvis när man "gör" lerkrukor så tvättar man leran just pga detta salt. Det är när man fuskar med detta som denna bieffekt framkommer. Just på billiga krukor...eftersom det är tvättningen som kostar...
...sedan är det ju skillnad på lera och lera, jag har börjat att lägga en X-tra slant på svenska krukor som INTE innehåller detta!
Sommartorparn
20-09-2004, 06:29
Tack,
Där lärde jag mig något nytt.
Att det var saltavlagringar på lerkrukor visste jag,men inte att det berodde på att materialet inte tvättas.Tack för den upplyssnigen.Ska också satsar på svenska krukor.På en del krukor finns dessa avlagringar och jag skraper bort det.Jag har några krukor där det står Gränsfors under,de är bra,de har en extra liten kant i botten,vilket är bra för avrinning.De är tyvärr inte så lätt att får tag på.
*Felix matte*
20-09-2004, 20:07
Jag tycker numera att det är fint och mer "levande" med krukor som har avlagringar.
Förr skrubbade jag krukorna med svinto tills de var helt fria från fläckar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.