Full version: Goda druvor!
Eva i Västerås
Första skörden i år.
Den är klenare än Zilgan i växten, men OOOH vilka goda druvor.
Söta, smakrika (denna molniga, kalla sommar!). Mmmmm!
Den verar lite klenare, topparna fryser mer, men nu måste jag nog börja fjäska för den, säckväv på vårvintern och så!

Rekommenderas!
Ingrid på Västkusten
Tack! Sniglarna åt upp mina ämnen - första året den hade knoppar men ack så dum man är som låter rankan ramla ner på backen!

Hälsar Ingrid som dock har gott hopp om NÄSTA år!
Mikaela
Hej, våra plantor är för gamla så det kommer ingenting på vissa.
Nästan 30 st ska grävas upp men rötterna jävlas med mig så en om dan är vad man orkar .
Hörde av grannen att det finns en sort (kommer inte ihåg vad den heter) som har en gnutta apelsinsmak, sånna tänkte vi köpa småplantor av på marknaden i vår. rolleyes.gif ...längtar..längtar..

Mikaela
Ingrid på Västkusten
Men Mikaela - hur kan de vara för gamla??!!?? Sukribe har ju finnits i handeln i max fem år ? Och en vinranka blir minst femtio år och producerar även längre än det?
Sukribe är dessutom en surjordsdruva så ge den inget i kalkväg utan gärna rhododendronhjordstyp - alltså ogödslad okalkad torv.
Mikaela
Förlåt, jag nämnde aldrig att det inte var Sukribe vi odlade.
Men våra plantor är runt 40 år gamla och ingen har tagit hand om dom på 10 år. Hela tomten är ett renoveringsobjekt.

Blev så glad att ni pratade druvor, tänkte inte på att det kanske var en inriktning.

Mvh Mikaela
Ingrid på Västkusten
Hallojsan Mikaela,

Kul å höra att vin verkligen blir så gamla även i Sverige! Hur stora / tjocka är vinstockarna? Om de stått i tio år så låter det som de är i behov av en renovering - det är kanske inte kört ändå att producera nånting med klippning och gödsel?

Finns en himla skojig sida www.vinavl.dk att kika på ;-) jag är nog definitivt sugen på nån därifårn.....

Hälsar Ingrid
Mikaela
huh.gif OOPS, nu har jag gjort bort mig igen, jag bor i Ungern.

Vi har gödslat, klippt, besprutat och fixat, hälften av dom jag har tagit bort har varit döda. Men vi har en annan sort också som är jättetacksam för allt pyssel och nu har vi fått en andra uppsättning med druvor som borde bli klara om en månad om det inte blir för kallt smile.gif

Det har tydligen blivit gott vin av druvorna när min pojkväns farmor levde här, så nästa höst tänkte vi försöka, i hopp om att plantorna återhämtat sig ännu mer.

ÅÅH vad roligt det är! ( Bodde i Sthlm i betonghus för ett år sedan)

Ska ta lite bilder och visa, men mobilen (kameran) är på jobbet med pojkvännen så det blir ikväll.

Hälsningar Mikaela
Ingrid på Västkusten
Välkommen hit Mikaela! Spännande det låter! Och för en odlingsfantast måste ju Ungern vara något alldeles speciellt!

Eget vin - jag det är en dröm det!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon