fruberglund
I vissa inlägg har jag sett bilder på underbara rabatter ni medlemmar har.
(Se t.ex. Kajsas bild i tråden "tips på ovanliga botaniska arter...")
Kunde tyvärr inte kopiera den hit smile.gif

Har jag för lite tålamod eller kan jag helt enkelt för lite?

Vet ni direkt vilka blommor som passar ihop i höjd och utseende eller har det tagit många år och omflyttningar innan ni lyckats?

Har bara bott två somrar i huset men längtar redan efter frodiga rabatter som smälter in i landskapet och samtidigt är lättskötta smile.gif

Det borde väl inte vara omöjligt eller?

De förra ägarna hade bara en rabatt och det är så att säga skittråkigt, jag har gjort en till rabatt men på grund av att vi ska flytta en hundgård till våren så kommer den avlånga rabatten vara mitt i gräsmattan så den måste bort då.

Ska göra några nya rabatter och vill få dem lika fina som era smile.gif Gärna i lite svängda former som ramar in tomten.

Problemet är att vi ska köpa mer tomt och fylla ut lite här och där så jag kan inte göra så mycket rabatter än.

Det här inlägget blev lite längre än jag tänkt men så är det när man är törstande efter kunskap smile.gif
mulle
Ta det lugnt, fru B.! Vi har alla varit nybörjare! Och jag tror att de flesta av oss har lärt sig genom att
- göra missar
- läsa om växternas egenskaper
- kopiera andras lyckade rabatter!
Det är bara att sätta i gång - du ska få se att du om några år småler åt ditt inlägg i forumet!
Lycka till!
Mulle
Sylvia
Så har vi ju här på Odla en del rabattförslag också, t.ex på förstasidan om höstrabatter som du kan fritt kopiera, och fler kommer det...
kerstin z5-6
Trädgård tar tid - därför är det också avstressande -det går inte att skynda på växterna så mycket.
Flytta fick de och får fortfarande ofta ..
Att ta sig tid och kolla höjder färger sätta samman rabatter på papper under vintern underlättar mycket jobb som man då slipper senare
Nu efter 6 år är jag nöjd med vissa rabatter medan andra som var ok -nu har förvuxit sig och måste renoveras -det tar aldrig slut tack o lov smile.gif

Området till hö nedanför torvblocken är numera endast jord -äppelträdet är allt som står kvar-renoveras med nya låga växter till våren
En relativt ny som jag gillar just nu biggrin.gif
Håll ut -snart blir det lummigt smile.gif
*22many*
Håller med, en trädgård blir aldrig färdig tongue.gif . Tycker att jag gör om varje år, men är just nu väldigt nöjd med den stora rabatten framför huset. Den blommar från tidig vår till frost (och ändå har jag inte tänkt till ordentligt om just det - ren och skär slump/tur smile.gif ). Min söderrabatt, där vinrankan växer, måste göras om nästa år, för växterna har blivit alldeles för stora (höstanemonen är i kolossalformat och har även skickat ut sidoplantor) sleep.gif och måste delas på eller flyttas. En västerrabatt med ganska mycket skugga är helt misslyckad och jag vet inte än vad jag ska ta mig till med den. Inget vill riktigt växa där sad.gif , får nog gräva ur den helt och fylla på med jord, kompost och gödsel och börja om från början.
Ska nu också peta ner lökar (från Odla), har inga alls nu i trädgården.
Kajsa
fruberglund
Trevligt att du gillade min rabatt, den del jag hade en bild på där, är omgjord igen med en Flammentanz, kanadarosor, fler Allium. Blir aldrig nöjd och jag är dålig på både färger och hur stort allt ska bli. Jag gräver och funderar och nu på hösten flyttar jag runt. Även en del rosor har flyttat runt i höst, ibland blir jag urless på röran. Så du ska inte misströsta vem har sagt att det ska vara enkelt, mitt problem är att allt inte får plats, alla rosor jag läst om ska helst tryckas in- omöjligt. En del växter står och stampar ett par år andra tar ut svängarna direkt, färger skär sig, nej jag blir aldrig nöjd wub.gif
renate
Jag har en stor pernnrabatt som är helt förvuxet,den ska renoveras.Plantorna har blivit alledes för stor och bred,nästan allt ska bort,endel delas en del slängas.(de stora strandirisen)Jag vet inte om det blir nu i höst eller till våren.Höst är bästa tiden och flytter plantor.
Mi70
Hej!

Det kommer det där med fina rabatter, ofta får man ju jobba ett tag för att bli nöjd, ofta en två säsonger eller mer............!

Jag brukar jobba mycket med färger som kontrasterar intressant, som denna kombinationen av alunroten palace purple och limefärgad oregano - det gillar jag! Jag jobbar också mycket med gräs, som binder samman rabatter på ett bra sätt. Många spännande sorter finns det också.

En fin grässort är t ex denna nedan i min framsidesurna, hakonegräs, och är gulstrimmigt. Den skulle passa jättefint i en rabatt t ex.

I urnan finns hakonegräs, buxbom, alunrot silver scroll och vintergröna samt silvernjurvinda.

Förresten Kerstin, vilken fin rabatt med alunrot du hade! Jag tyckte mig se att du också hade silver scroll, stämmer det? Vad heter den ljusa alunroten, den var fin!??
fruberglund
Ja, gräs har jag blivit mer och mer intresserad av, har precis köpt ett japanskt blodgräs som har underbara färger nu på hösten.

Det ska nog få en hedersplats när min drömrabatt väl ska börja ta form nån gång i livet smile.gif
kerstin z5-6
H Marmelade ? De finns i album Heuchera och vackra bladverk smile.gif

Amber Wawes och Obsidian
Ciczi
CITAT (Kajsa @ 18-09-2004, 21:46)
mitt problem är att allt inte får plats, alla rosor jag läst om ska helst tryckas in- omöjligt. En del växter står och stampar ett par år andra tar ut svängarna direkt, färger skär sig, nej jag blir aldrig nöjd  :wub:

Nä vem blir nöjd? sleep.gif Inte jag. Så här ett år efter att jag tog över trädgården kan jag konstatera att minnet är kortare än man tror och att man har en tendens till att förminska saker i sitt minne.
Hade en gräslig sak växande i hela trädgården innan (nästan) som dessutom sprider sig med rotskott. Ungefär en meter hög och med en ljuslila blomma(massa små i toppen) som dyker upp i juli månad. Tyvärr har jag ingen bild på den ännu. Jag grävde upp hela den rabbatten för hand (knappt 50m2) ohmy.gif *puh!*
Valde dock att spara några grupper av denna växt. Sparade dem dock på fel ställe eftersom allt annat försvann bakom dem. Dessa grupperna är borta nu. Till våren ska jag plantera fler violer i den hörnan. Härom dagen grävde jag ner diverse lökar i samma hörna (inte på samma plats).

Nä så nöjd med trädgården blir man aldrig!!! Och tur är väl det, vad skulle man annars sysselsätta sin fritid med?

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon