langeman
16-09-2004, 13:40
Har varit i turkiet och tagit hem lite frukter.
Hur skall jag göra för att dom skall gro ?
det är granatäpple, oliver, lime, +någon frukt som jag inte kommer ihåg vad den heter.
mvh
peter
Hej langeman
Jag har själv inte planterat någon av de kärnor du nämnde, förutom olivern. Håller på o försöker odla en. Men, jag har en bok av Ralf Efraimsson och där i står det om många olika kärnor bla granatäpple.
Det står följande:
"Det är ganska lätt att få granatäpplefrön att gro, men det kan vara väl så svårt att dela frukten och peta ut fröna. Det brukar skvätta ordentligt av fruktsaft som kan vara svår att få bort. De små fröerna tvättas ordentligt i ljumt vatten och får ligga och torka ett par dagar. Därefter läggs de i en glasburk eller liknande på en fuktig bädd av tex bomull.
Efter 4-6 veckor gror de och så snart en liten rottråd tittar fram måste man plantera fröet i en kruka med vanlig krukväxtjord, som bör vara fuktig. Man gör ett litet hål med en penna ca 2 cm djupt, sätter ner fröet med roten nedåt, och trycker till jorden. Så småning om utvecklas de första bladen.
Placeringen bör vara varm, ljus och solig. Man skall ine sucha granatäpple för mycket eftersom växten trivs med relativt torr luft. Den borde därför vara en idealisk växt i moderna bostäder. Plantan bör toppas, men har ganska svårt att dela sig och därför kan det vara bra att plantera samman ett par plantor i en vid kruka. Jorden bör hållas vid jämn fuktighet, riklig näringstillförsel bör ges under de ljusare årstiderna."
Sen, så kanske det finns någon som har erfarenhet av granatäppelfrön?
Mvh,
Orchid
lnageman>> Jag har sått det mesta av det du nämnt...
Granatäpplet (Punica granatum)- sår du färskt med fruktköttet kvar runt själv kärnan.
Oliv (Olea europaea) - Sätt fröna ca 2cm djupt i en kruka med såjord, se till att spetsen på fröet sticker upp. Täck sådden med en ½ plastflaske eller påse över för fuktens skull. Det kan ta allt ifrån ett par veckro till 2-3 månader innan fröet gror...samt att det växer långsamt! Omskolas när det är ca 1dm högt.
Citron/lime är nog den ända som jag inte provat ännu....
langeman
21-09-2004, 15:13
Har provat att skicka mail till er båda men har inte fått någott svar har det inte kommit fram?
mvh
langeman
CITAT (langeman @ 21-09-2004, 16:13)
Har provat att skicka mail till er båda men har inte fått någott svar har det inte kommit fram?
mvh
langeman
Nä, jag har inte fått något mail!
Mvh,
Orchid
Granatäpple..
så fröna färska i en väldränerad kruka med såjord och lite marmorkross. Täck sådden med en halv plastflaska som fuktighetshållande miniväxthus. Ställ krukan ljust och varmt, se till att inte jorden torkar ut. Fröna gror på några veckor.
Oliv..
sätt fröna ca 2cm djupt i en väldränerad kruka med såjord, se till att spetsen på fröet pekar uppåt. Täck sådden med en halv plastflaska. Det tar lång tid innan fröet gror, från ett par veckor upp till 2-3 månader.
TeliaNet
21-09-2004, 20:14
och citrus är mitt område.
lime är mycket sent att så nu, men om du planterar den nu så tittar den upp om troligen ca 1 månad.
den kanske får ljusbrist men om den står i söderfönster så kan den klara det.
om den ger frukt så blir det innan några år.
det tål inte kalk och vill vintervila svalt och ljust, lycka till.
CITAT (TeliaNet @ 21-09-2004, 21:14)
och citrus är mitt område.
lime är mycket sent att så nu, men om du planterar den nu så tittar den upp om troligen ca 1 månad.
den kanske får ljusbrist men om den står i söderfönster så kan den klara det.
om den ger frukt så blir det innan några år.
det tål inte kalk och vill vintervila svalt och ljust, lycka till.
Gäller det apelsinkärna också? Planterade några apelsinkärnor för ungefär en vecka sen.
TeliaNet
21-09-2004, 22:23
japp, det gäller så gott som alla citrusar.
kring juletid är det lämpligast, men visst funkar det i ett söder fönster i södra sverige denna årstid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.