ifibi
Jag upptäckte igår att några av mina krukväxter hade fått inneboende.mad.gif

Jag vet inte vad det kan vara för något djur dock. Jag har tidigare haft problem med sorgmyggor. Men, de här hade inga vingar och dem jag såg befann sig nere i själva ytterkrukan eller på blomfaten. Jag undrar nu om det kanske kan vara sorgmyggor? Har de något stadium utan vingar? Eller kan det vara något helt annat?sad.gif

På några andra växter såg jag något pyttelitet vitt kryp som rörde sig. Vad kan det vara?wacko.gif

Hur får jag bort dessa odjur?! Jag vattnade genast med såpa och ställde dem ute på balkongen, vill inte gärna ha små kryp som jag inte vet vad det är inomhus...wacko.gif
Kanske dör dem av kylan?smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppar de till lite när man vattnar (i jorden + på fatet) så kan det vara hoppstjärtar de hör till de naturliga nedbrytarna i naturen och lever främst på dött material, de brukar trivas extra bra när man vattnar lite för mycket. Låt växterna torka upp mera mellan vattningarna så brukar de minska i antal.
ifibi
Jag vet inte om de hoppar till när man vattnar. Jag har bara sett dem på krukfatet och de är så små att de nästan inte går att se, max en mm.

Vad kan de andra vara för något? De är små och bruna och kanske 2 mm. De ser lite ut som något slags kvalster. unsure.gif
kristerh
Köp provadopinnar, eller spruta med provado spray så blir du garanterat av med krypen sleep.gif
krister
CarinaA
ohmy.gif Jag hittade nån slags ägg under lerkrukorna när jag skulle plantera om en blomma... Miniägg, liknar typ cous-cous i färgen, och i massor. Nån som vet om det är nån typ att flugägg? Eller vad? Beror det på för mycket vatten, eller de kommer ändå? Jag torkade bort dem med en bit hushållspapper, men undrade vad de var för nåt...

Hm... huh.gifC.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon