nilla
Jag har en fin vinstickling, tagen förra sommaren, som vuxit sej stor och fin i kruka i år. Har inte kunnat hitta rätt plats för den.

Hur ska jag få den att överleva på bästa sätt? Har läst mej till att vårplantering är det bästa så jag tänkte vänta tills dess. Alternativen är att antingen förvarra den mörkt och svalt i förråd, eller att gräva ner den i kallbänk eller friland.
Vilket tror ni är det bästa.

Har sökt på google och här på forumet utan att bli klokare.

Gunilla
alex
Jag skulle satt den i det frostfria utrymmet, som inte nödvändigtvis behöver vara ljust, eftersom den tappar all bladen på vintern ändå. Dock ska temperaturen åtminstone vara under 10+, annars så kommer den inte att gå i vintervila på rätt sätt.
CallEva på Öland
Hej där!
För några år sedan bodde vi i lägenhet med ballkong och stod inför samma situation.
Den fick stå på balkongen under vintern och lever nu väl rotad och tjänstvillig här på Ön

Calle på Ön där solen dalar medan tranorna trumpetar
nilla
Tack! Förrådet får det bli då.

Ska den klippas ner och lövas av, eller fixar den det ändå?

Gunilla
CallEva på Öland
Hej där!
Löva av och sådant pyssel klarar den själv.
Hoppas du har fönster i förrådet, tror att ljus är bra, kanske nödvändigt...

funderar

Calle på Ön där vinden vilar i skydd av solen
Betty
Har du någon kallbänk? Det borde väl gå att gräva ner den tillfälligt i kallbänk över vintern...?
nilla
Inga fönster, tyvärr! Det var det som gjorde mej tveksam. Har kallbänk. Är det ett bättre alternativ om man inte har ljus?

Usch, vad det grämer mej att jag inte fått den planterad i sommar. Har varit alldeles för lat för att gräva sad.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon