Jag har upptäckt ett träd som heter Drakblodsträd (Dracaena Draco)
Jag tyckte namnet lät så häftigt att jag började leta fakta om det och det lever verkligen upp till namnet.
Det har sitt ursprung på Kanarieöarna och växer numera också på andra öar kring medelhavet.
Växer extremt långsamt och kan bli flera tusen år gammalt. Blommar gör det bara vart tionde år!
Det tar 15-20 år innan den vecklar ut sin bladkrona och börjar se ut som ett träd.
Namnet har det fått av saven som är röd och som såldes som ”drakblod” för en massa hundra år sedan.
Det är ju hur coolt som helst, jag vill ha ett sånt där! Såg att man kan köpa frön från Impecta och har man tur kanske man får se det blomma innan man dör
Vet någon nåt mer om det här trädet så tell me Kolla länken:
http://www.mediterraneangardensociety.org/...caena.draco.cfm
Impecta har vekligen brett sortiment och har man tur så kanske du kan få det att gro. Köper man st 5 frön så är det ju INGEN garanti att man får upp något.
Ingrid på Västkusten
18-02-2003, 09:06
Drakblodsträdet är i allmänhet hemskt lättgroddat och lättodlat. Det grenar sig inte i kultur tyvärr - alltså i kruka men fåpr hemskt fina rötter och med tiden en vacekr stam med :-)
Förr sades den vara endemisk på Kanarieholmarna men man har ganska nyligen upptäckt att detta är fel - finns i Atlasbergen med i Marocko :-)
Har själv haft fröplantor i många år - mycket trrvlig växt!
Hälsar ingrid
Jag har inga förhoppningar på att få ett stort träd om jag skulle ge mig på att testa, men det kunde vara kul att så nu och se hur stort det blir på ett par år i alla fall.
Dom är lättodlade säger du, hur blev dina plantor?
Har du kvar någon nu?
Ingrid på Västkusten
18-02-2003, 11:13
Jag tog kål på två sjuåriga en hemsk vinter - nu har jag ett nytt som är ett par år gammalt. De femåriga satte stam hos mig - bladen fick fina röda kanter i solen och det vart en kraftig 'vippa' av det hele :-))
Hälsar Ingrid
hej nu har jag beställt frön från impecta
blev så nyfiken på drakblodsträdet
berätta lite hur du har gjort med ditt träd o
vart du har det osvidare
jag gillar lite udda växter
Kul!
Får önska lycka till.
Jag undrar om man kan ympa från ett sånt träd när man är på Kanarieöarna nångång
Det tycks ju vara och är ett mycket ovanligt och mytomspunnet träd. Bara att kunna säga att man har ett drakblodsträd i vardagsrummet imponerar ju.
Jag övervägde starkt att beställa men frågan är om mitt tålamod mäktar med att vänta sålänge på resultat....
abborrmaster
18-02-2003, 20:08
på tal om stora träd... e det inte mammutträdet som kan bli typ 100 m?
/Simon
Alexandra
18-02-2003, 20:34
Min mamma skar sönder stammen på ett drakblodsträd som blev för stort. Hon satte de bladlösa stamdelarna i krukor och de rotade sig och fick nya blad. Nu har hon massvis med drakblodsträd i sitt hem. Det är extremt lättodlad.....bara att rekommendera! Det är dessutom lättskött och behöver sällan vattnas, hon kan åka ifrån det (utan att vattna) i 4 veckor och när hon kommer tillbaka är det lika fräscht som innan hon åkte

En toppenväxt!
abborrmaster
18-02-2003, 20:46
CITAT (Alexandra @ 18-02-2003, 20:34)
Min mamma skar sönder stammen på ett drakblodsträd som blev för stort. Hon satte de bladlösa stamdelarna i krukor och de rotade sig och fick nya blad. Nu har hon massvis med drakblodsträd i sitt hem. Det är extremt lättodlad.....bara att rekommendera! Det är dessutom lättskött och behöver sällan vattnas, hon kan åka ifrån det (utan att vattna) i 4 veckor och när hon kommer tillbaka är det lika fräscht som innan hon åkte

En toppenväxt!
låter jävligt skönt hörrödu... När jag får tillfälle måste jag innhandla det!!!
/Simon
e_sedell
18-02-2003, 20:48
De ser helheftiga ut!
Har ni sett ett näsduksträd då? De är också hel coola. De visade sådana i blom i gröna rum för ett par sesånger sen. Jag skulle vilja ha ett hemma hoss mig, men ja är osäker om den skulle klara vintern.
CITAT (Alexandra @ 18-02-2003, 20:34)

:) :) En toppenväxt!
Du har möjligtvis ingen möjlighet att ta ett kort på träden så man fick se hur dom ser ut.
Var moderplantan uppdragen från frö och hur lång tid tog det innan den växte sig för stor som du sa?
Näsduksträdet såg festligt ut, fantastiskt vad naturen kan skapa egentligen.
Ingrid på Västkusten
19-02-2003, 09:42
Dracenor är för det mesta hemskt lättodlade :-) även den som säljs som 'Yucca' för inomhusbruk.
Så - javisst - oförskämt lätt att odla en så mytomspunnen växt. Wasabi - släng Dig i väggen LOL!
Näsduksträd är extremt coola - såg ett blommande vackert ett iGbgs Botan :-) det finns även högre upp i landet.
Hälsar ingrid
e_sedell
19-02-2003, 10:19
klarardom zon 2? (näsduksträden)
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2003, 10:28
Näsduksträd (Davidia) är härdiga till zon 2, i skyddat läge kan det eventuellt även gå i zon 3. Näsduksträdet tar god tid på sig innn det börjar blomma, 10 år eller äldre brukar trädet vara innan det börjar blomma.
e_sedell
19-02-2003, 10:35
Hur ofta blommar det sen då?
Jag satte ett mullbärsträd förra året, får se om det klarade vintern. Men det borde den, med min "inpackning"
Ingrid på Västkusten
19-02-2003, 11:27
Det blomamr sedan varje år :-) näsduksträdet!
Annat fint blommande träd är ju Cornus mas och så givetvis Cornus kousa!
Hälsar Ingrid
e_sedell
19-02-2003, 13:40
Då måste jag ner till Gbgs Botaniska trädgård i år när dom blommar. De blommar någon gång på försommaren va?!
Ingrid på Västkusten
19-02-2003, 14:40
Med tanke på att det är STAs riksmöte i slutet av Maj till början av Juni mfl stora celebriteter som dyker upp samt en sjuhejdundrandes växtmarknad så tycekr jag verkligen att Du skall 'masa' Dig dit (som medlem LOL) i alla fall!
Massa nytt och kul de dagarna till ära som skall förevigas,
Hälsar Ingrid
e_sedell
20-02-2003, 20:41
...det blir nog så! Ska du på Nordiska Trädgårdar i år?
Ingrid på Västkusten
21-02-2003, 08:01
Det låter väl helt otroligt :-)) men faktisk japp :-) jag som sällan ruckar på mig för mässor utanför Västkustens trygga hägn ;-)
Har inte bestämt tider och så ännu då det är mycket som skall klaffa och hinnas med innan dess. Om man skall dit måste man ju hinna med ALLT.
Ambitionen finns,
Hälsar Ingrid
e_sedell
21-02-2003, 11:16
okej, jag ska åka, på torsdagen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.