Full version: Clivia
netaave
Jag har en Clivia, mönjelilja som inte blommat på flera år. Den står i söderfönster och de första åren blommade den så villigt. Senare blommade den också men blomstjälken kom aldrig upp så den blommade nere vid bladen.
Jag planterade då om den för 2-3 år sen, tog bort alla skott och satt den ursprungliga i ny stor kruka och sen dess har den inte blommat.
Nu är hela krukan full med skott igen, törs jag röra den? Jag vet ju att det ska gå flera år mellan omplanteringen.
pejori
du ska inte plantera om den. den trivs i trånga krukor.
plantera om den när den spränger krukan själv smile.gif
dess rötter är känsliga. wub.gif
vattna den inte på vintern. lagom att sluta i slutet på okt. börja vattna i feb. sparsamt tills du ser blommstängeln. sedan som vanligt wub.gif
netaave
Jag satte ner den i tvättstugan förra vintern och tog upp den lagom till sommaren, blev det försent då alltså, eller ska den stå varmt även under viloperioden?
Fönstret där den står är vanligtvis på altanen men nu i år har det varit fritt utanför då vi bygger en ny. Kan den ha stått fööör ljust?
pejori
Det blev nog för sent. nej. den kan inte stå för ljust. det kan vara orsaken till att den inte blommar. den vill ha mycket ljus. den klarar vanlig rumstemp. men mår inte dåligt i svalare rum. wub.gif
men inget vatten. smile.gif rolleyes.gif
pejori
ta inte bort skotten mer. dom blommar också, och det är läckert med fem- tio blomstänglar samtidigt smile.gif
Fenja
Jag har min som grön planta året om i ett östfönster, drar ner vattningen rejält på vintern. Att den inte blommar beror troligen på att du tagit bort alla bäbbarna och gett den stor plats i en egen kruka. Den vill stå ljust, varmt och dragfritt för att blomma. Gärna med undervärme från ett element.
Mvh
Fenja
adamos
Hej
Jag har en Clivia som står på vinden vid ett norrfönster och där går temperaturen ner till +5 under de kallaste månaderna. jag vattnar den väldigt sparsamt och den blommar varje år på våren. Men har även en Clivia som står i vanlig rumsmiljö och den blommar också.
Betty
Väldigt anspråkslös krukväxt! Min Clivia minata står i norrfönster med undervärme. Jag drar ner på vattningen under vintern, ökar på när det börjar ljusna framåt feb. - mars. Håller igen lite när knopparna visar sig så att de inte slår ut nere i bladfästet.
Jag har även en Clivia cyrtanthiflora (hybrid mellan C.nobilis och C.miniata), den envisas med att blomma i oktober varje år. smile.gif
Emser
Hej alla,
tog och slog lite i mitt lexikon på just C. miniata. Där stod det att läsa att den blommar inte:

*...OM den inte fått tillräckligt med gödsling under tillväxtperioden föregående år.
*...Om den missat sin vintervila.
*...Om man lät den gå i frö föregående år.
solan_2
Hej!
Jag har 2 Clivia som trivs utmärkt bara jag ger dem vintervila från vatten.
När jag får sidoskott så tar jag bort dem och ger till mina vänner sen rensar jag och klipper av rötterna så att de får plats i den gamla krukan
igen. Jag planterar om mina varje vår och dom blommar 2 ggr innan sommaren är över de står i ett västerfönster och har ca 21 grader varmt om vintern.
Hoppas att du lyckas med din Clivia i fortsättningen.
"Blommor är som karlar dom ska tuktas"
rolleyes.gif
zaaritha
Har två små frösådda plantor, hur ska jag behandla dem nu i höst?
Moderplantan har stått ute se´n juni--går det att ta in den nu o den vill leva vidare?
Moderplantan är ca 8-9 år o har haft fröfrukter 2-3 ggr.
Jag hoppas ju förstås att den ska leva vidare i ca +15grader denna höst-vinter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon