Marta i Klagshamn
Nu har mullvaden huserat här i två månader. Trädgården börjar se lustig ut, med jämna mellanrum finns det små jordhögar. Extra många högar är det längs med uteplatsen, men där består högarna av sand som plattorna på uteplatsen legat i.
Jag har provat Weibulls miljövänliga medel och mullvadsfällor, men utan resultat. Desperat köpte jag på en grannes inrådan kalciumkarbid, små klumpar som man lägger i mullvadsgången. Dessa utsöndrar brandfarlig gas vid kontakt med vatten. Hittills har det inte börjat brinna. Mullvaden gräver nya gångar...
Vad kan man göra? Känner någon till kalciumkarbid? Försvinner det i jorden, eller ligger det kvar och förpestar omgivande jord för alltid?
Gift i trädgården är inte kul.
Har någon ett bra tips blir jag glad!
Gossen Ruda
Kalciumkarbid kan nog inte räknas som giftigt. Kemisk formel CaC2, dvs kalcium och kol. Bildar vid kontakt med vatten acetylen och släckt kalk. Beträffande mullvadar har jag ingen aning. Saknas i mina trakter, synd eller tur vet jag inte.
*Felix matte*
Sonen min stoppade ner vitlöksklyftor....vanlig torkad vitlök köpt i butik... i gräsmattan och mullvadarna försvann biggrin.gif
Kostar ju inte så mycket att testa och miljövänligt biggrin.gif
Fenja
Katt!! Jag har några stycken och de håller mullvad och sork på avstånd för mig och de närmsta grannarna. Man kan se en tydlig gräns där deras revir går, sedan börjar det finns jordhögar....
Mvh
Fenja
MariaS
Och har man innekatt, kan man tömma kattpottan i mullvadshålet. Annars är Anticimex bästa rekomendation: Minkskit! huh.gif
Mullvadens värsta fiende!

MariaS
Marta i Klagshamn
Tack för tipsen! jag har petat ner en massa vitlök i gångarna, hoppas det hjälper! Vilken tur att man kan fråga alla er om sina trädgårdsproblem. Det är toppen!

PS. Idag såg jag att eländet hade grävt en gång under min humleplanta och vält stören. Suck.
Maer
Det finns ettpar medel som du kan prova !
1. Skrämma Vilt special mot sork , mullvad ,kanin mm.
2. Weibulls mot sork
Hälsn. Mats
Marta i Klagshamn
Weibulls miljövänliga (?) medel tycker min mullvad är toppen. Han eller hon bryr sig inte alls om att jag har preparerat hans område med dessa medel. Däremot verkar han inte gilla vitlök, kanske det gör susen... Tack för tipset Felix matte!
Jag var inne i en trädgårdsbutik idag och beklagade mig, då sa expediten att man inte får röra vid mullvadsfällor med händerna utan handskar när man gillrar dem, det kanske är därför jag inte har fått någon fångst i fällan. Nu regnar det våldsamt ute, jag har läst att mullvadar inte gillar vattendränkt mark. Hoppas han flyttar!
Mocca
Jag har en trädgård i "det vilda" så mycket mullvad har barrikaderat mig genom åren. När jag väl lärde mig hur jag skulle sätta fällorna i gångarna så har det varit den bästa metoden för mej. Grejen är att man ska hitta en gång som gärna har en "genomfart". När du går runt på gräsmattan så kan man ana sig till var de finns. Där gräver du då ut tt snyggt "lock" av gräsmattan, rensar gångarna noga, sätter fällan/fällorna, lägger på locket så det är tätt och går lugnt in och fikar. Nästa dag sitter han/de där. Sedan blir gladan glad om du slänger han/hon på gräsmattan smile.gif
Marta i Klagshamn
Jag fick ett nytt tips av en kompis som jag inte har hunnit test än: att sätta ner tomma läskflaskor med öppningen uppåt i gångarna, det ska tydligen låta obehagligt för kräken. Jag ska testa imorgon!
Maria R
när jag läser om fällor för mullvadar undrar jag: är inte mullvadar rätt stora?! Kan inte vara så kul att vittja en sådan fälla...
Fenja
Mullvadar är inte särskilt stora, kanske en 10-15 cm långa eller så. De har mörk rygg och ljusare undersida. Mina katter radar upp dem och möss de fångar, framför ytterdörren!! wub.gif wub.gif

Men nu när jag kollar på google.se hur en mullvad ser ut undrar jag VAD det är mina katter drar hem....
Mvh
Fenja
zaaritha
Som sagt var: Mullvadar är sammetssvarta-mörkt bruna--med "skovelfötter", de föser upp jordhögar. Sorkar ser ut som stora grå möss o gör grunda gångar i gräsmattan.
Fenja
De har skovelfötter, men är ljustgrå på undersidan och liksom mer finlämmade än de jag sett bilder på på Google.se? Någon som vet vad det är?
Mvh
Fenja
fruberglund
Läste precis i min trädgårdstidning om nån sorts lökar man grävde ner i trädgården som sorkarna inte gillade och som skulle hålla i två år, ska funka på mullvad också. Kanske värt att prova smile.gif

Mer info finns på www.interspeed.se
MariaS
CITAT (fruberglund @ 25-09-2004, 20:39)
Läste precis i min trädgårdstidning om nån sorts lökar man grävde ner i trädgården som sorkarna inte gillade och som skulle hålla i två år, ska funka på mullvad också. Kanske värt att prova smile.gif

Mer info finns på www.interspeed.se

Svaret på den frågan heter: Familjen Fritillaria (Vetenskapligt samlingsnamn).
Dessa lökar är allt från två till mångåriga, luktar illa och är giftiga!
En känd variant är "Kejsarkrona" en annan "Ängsklocka".

Dessa lökar fungerar även på våra beklövade vänner rådjur och älg, samt den hoppande gnagaren Hare.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon