Full version: basilika
muriel
hejsan.
jag köpte mina basilikor på coop och har sedan planterat dem i varsin kruka. de mår bra och växer fint på höjden, men de har fått små kryp på sig! det är minimala djur som mestadels sitter stilla men ibland förflyttar de sig något. de är svarta och liksom avlånga, väldigt små. de huserar på undersidan av bladen och det ser ut som ett slags miniatyrnät runtomkring dem. ibland kommer en lite större varelse i formen av en mindre skalbagge.

är det någon som vet vad detta är för några och hur jag ska bli av med dem?

jag spolade plantorna rena för någon vecka sedan, alla gäster försvann, och sedan sprayade jag med mild grönsåpa. basilikan såg ut att må bra efter detta, men nu är alltså djuren tillbaka.

hjälp mig!
Fenja
Eftersom det är en växt som ska ätas och inte är särskilt dyrinköpt på Coop med flera ställen, är det nog enklast att byta ut dem... Annars kan du väl prova med såpvatten (1 dl såpa, 1 msk T-röd per liter vatten) och skölja noga innan du äter.
Mvh
Fenja
muriel
jo, visst. det värsta är bara att djuren nu har spridit sig till kringliggande växter, vitlöksrankan, och den lilla tomatplantan.
jag vill hellre bli av med krypen, jag tycker ju om basilikorna.
såpavatten verkar inte fungera, jag sprayar på dem, men kanske funkar det bättre om jag, som du säger, tillsätter lite t-röd!

bra bra, hoppas det.
Gurkan
Det låter som spinnkvalster tycker jag. Har du tid och tålamod kan du bekämpa dem med handkraft, jag använder en liten målarpensel (sån man har till oljemålning) och så borstar jag varenda blad på undersidan. Det funkar bra för mig men det tar såklart lite tid och man får upprepa det då och då efter behov.

Alla experiment jag gjort med såpvatten eller diskmedel har slutat i katastrof, plantorna gulnar och tappar alla blad på några dagar (framförallt chiliplator).

Hur är det med spinn så här sent på säsongen ? Jag har ett antal stora chiliplantor som tidigare haft ganska stora angrepp men som ser allt friskare ut. Är det hösten som gör att dom små liven ger upp till slut ? Fast om jag känner dom rätt kommer dom nog tillbaks...
MadeleineB
Hej!
Jag tror också på spinnkvalster.
Jag brukar själv vara ganska så drastisk, när jag får dem. Jag löser upp såpa i vatten i en hink, sedan ställer jag växten upp och ner i hinken (försöker staga upp så att den inte ska bli alltför illa åtgången av trycket) och låter den stå så en stund. Byter sedan till nästa växt som är angripen, eller som står i närheten. Oftast behöver ytlagret av jorden också ner. Och man kan få göra om det efter någon vecka. Var mycket observant på växterna och titta noga på dem ett par gånger varje dag (morgon och kväll kanske?).
De små rackarna är svåra att bli av med och de sprider sig, som du säger, gärna till omkringstående (snyggt ord va?) växter.
Det kan gå så illa, att någon enstaka växt går åt av behandlingen, men å andra sidan kanske alla ryker, om du inte gör något drastiskt!

Du måste givetvis avgöra själv, men så brukar jag göra och det brukar fungera rätt så bra.

Naturligtvis måste du skölja noga innan du äter av bladen, sedan.

Hälsningar
MadeleineB
miss piggy
Jag har likadana småkryp som du muriel och jag har länge misstänkt att det är spinn. Av min erfarenhet så är det jättesvårt att bli av med. Jag har behandlat på alla sätt jag läst om här på odla men de kommer ändå tillbaks. Dessutom har de spridit sig till nästan alla växter jag har i lägenheten. (ett 60-tal smittade!!!) jag vet inte vad jag ska ta mig till för de kommer alltid tillbaks...

De tar långsamt död på växterna så om du bara har några enstaka så är det nästan bättre att hiva dem i papperskorgen innan de ger sig på dina andra blommor...

Min chili har precis som du sa Gurkan tappat nästan alla blad efter mina behanlingar. Min Monstera ser ut som ett "monster-sklett" efter spinnens framfart och mina behandlingar. sad.gif

En fråga....

Hur bra är det egentligen att äta áv en växt som blivit besprutad av T-röd? Även om man sköjler låter det giftigt och inte särskilt gott???? wacko.gif
Gurkan
T-röd är inte giftgt, inte mer än vanlig alkohol iaf., men denatureriungsmedlet ("kräkmedlet", det som gör spriten odrickbar) smakar så fruktansvärt att det är nog en dum ide att spruta direkt på det man ska äta, typ basilikablad. På en chili eller tomatplanta spelar det kanske mindre roll eftersom man inte äter bladen.

Saxat från Kemetyls hemsida :

ALLMÄNNA DATA
T-Röd innehåller 95-procentig etanol som är denaturerad. T-Röd är svagt rödfärgad.

TYPISKA DATA
Densitet 0,81 g/cm3
Flampunkt +8°C
Kokpunkt +78°C

MILJÖDATA
T-Röd är baserad på etanol som ingår i naturens kretslopp. I många fall kan T-Röd användas som fläckborttagningsmedel där annars andra specialprodukter måste användas
miss piggy
Ok det låter ju i bra! Då ska jag käka chilli i massor! wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon