Maria-Kristina
Vid (nästan i) mitt nya fritidshus så finns det en å (Emån). Åkanten är ganska stupande och där växer nu högt gräs. Den som försöker klippa det gräset löper stor risk att göra en rejäl mag eller ryggplask...
Jag skulle vilja ha en massa goa perenner som trivs och fungerar som marktäckare. Det är sandigt men på vissa ställen ganska "kompostigt". Vi har fällt många träd, lönn och al där i sommar.
Jag var på den läckraste av alla trädgårdsaffärer jag någonsin har varit på igår, Zeta trädgård, och köpte Parasollblad, Hasselört, Flockel, Japansk viva och Majbräken. Men ekonomin räckte bara till en planta av var sort. Tyvärr så hann jag av olika skäl inte kolla in buskarna och träden..

Förra helgen planterade jag astilbe, stockros, rudbeckia, dvärgpil och iris.
Som ni förstår så börjar jag bli hysterisk, vill ha allt.....
Området är ca 75-100kvm stort och vätter mot öst. Odlingzon 2-3. Skuggande träd både mot söder och norr. Ån ligger öst om huset som har ca 1,5 meter till åkanten.
Jag skulle bli tacksam för goda råd ifrån er alla så kunniga på forumet så att jag inte gör misstag, för de gjorde jag så ofta i min förra trädgård (på Värmdö).

hälsar Maria-Kristina
Fenja
Gräset i sig kan kanske vara ett problem eftersom du blir tvungen att hålla efter det så att det inte kväver dina perenner. Jag skulle marktäcka något/några år först och sedan plantera i de områdena. Kanske kan du sätta svart plast (som man gör med jordgubbar) runt det du planterar för att hålla ogräset nere.
Vintergröna, jordreva, hosta, lungört, oxalis är exempel på väster som sprider sig bra.
Mvh
Fenja
Maria-Kristina
Hej du kunniga Fenja!
Jag tror nog att jag klarar gräset något sånär, men svart plast...icke, jag klarar inte av det (ännu).
Det blir att fortsätta riva gräsplantor hädanefter.
Men finns det andra stora bra marktäckare?
hälsar Maria-Kristina
kerstin z5-6
hej :)menar du att du tänker sätta dina perenner direkt i marken -eller gräver du rabatter ?Tänker du dig att sätta dem direkt ,finns det inga perenna växter som klarar den konkurrensen .. av gräs ...
Du måster röja hela området i så fall .sen har du ett underbart läge för både woodlandväxter som gillar trädskuggan och annat på de ljusare ställena smile.gif
Välkommen till frösådd och förökningsavd :9 Ska du fylla detta med växter blir det nog plånboksvänligare att så perennerna själv -Det är lätt ! smile.gif
Hälsar
Maria-Kristina
Jag tänkte kanske att gräva ett hål ca fyrtio cm åt vart håll till varje perenn och sedan rensa.......men inte för långt ner!
inte vågar jag klättra ner för den åkanten inte.......
hälsar Maria-Kristina
kerstin z5-6
Jisses tongue.gif du kommer att bli galen på att rensa .. går det inte bygga en trappa ner till ån ?- Markduk tror jag på med .. med hål för perennerna ev o täckbark på ...

verkliga tuffa är
campanula -Särskilt Toppklockan
Delpinium Riddarsporre klara konkurrens pga sin höjd
verbascum -Kungsljus -kan växa varsom helst och har breda gräsovänliga skuggande blad
Kolla in min backe vid dammen -den är brant -jag har torvblocksrabatter funkar bra smile.gif
Maria R
Hej!
Här är ett tips på en mycket snygg kombination för de nedre delenarna av åkanten: parasollblad och missne, Calla palustris. Den sistnämnda är en sumpzonsväxt som växer vilt i naturen. (parasollblad är däremot inte en sumpzonsväxt, vill ha dränerad jord, den kan planteras ovanför missnen.)
virituella floran

Kombinera dessa med sådant som bryter av -iris, daglilja, silverax, gräs t ex zebragräs och randgräs. Den runda gröna formen i missnen kan sedan återkomma genom hasselört.

Håller med om att befintlig vegetation bör kvävas någon säsong, exempelvis med svart plast.
Men sedan är det värt att plantera i markväv, så att ogräs inte tar över eftersom det är ett så stort område. Det finns sådan som förmultnas ungefär i takt med att de planterade växterna har kommit igång. Kan vara en idé om man vill att de planterade perennerna ska sprida sig med tiden.

Mvh, Maria R
kerstin z5-6
Jasså -vad heter den duken månne -Sökt sådan i flera år !?? ohmy.gif
Geotextil är opåverkad efter 5 år i alla fall ...
Maria R
tyvärr har jag inte något namn -har hört av trädgårdsanläggare att det skall finnas sådan! biggrin.gif
kerstin z5-6
Hör du nåt -Skriv ! Har 8 x 12 meter rosplantering på g i stort behov av sådan duk smile.gif Ursäkta sidospåret -- biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Maria-Kristina
Oj vad ni kan mycket.
Tack så mycket. Det där om markduk som förmultnar verkar intressant...Det skulle passa mig det!
Jag har försökt att lägga in bilder på mitt nya projekt. Hoppas det funkar! huh.gif
Maria-Kristina
Nej det funkade inte att få med albumet. Hur får jag in den där kameran som länkar till albumet??? blink.gif
Fenja
Klicka kontollpanel, sedan profilinformation och skriv i att du har ett album så syns symbolen!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Uppdatera din profilinformation här på forumet, albumet länkas inte automatiskt till ens forumprofil utan man måste fylla i sitt användarnamn i albumet i profilinformationen för att det ska fungera.
Maria-Kristina
Nu gick det bättre. Nu kan ni titta på min branta åkant! biggrin.gif
Hannele
Fenjas förslag av svart plast eller markduk är inte fel. Duken syns inte under perennerna.
Viveka
Markduk som multnar har jag inte sett nånstans.

Jag skulle använda ett lager av dagstidningar, som sedan täcks med löv eller täckbark, eller båda. Det har jag använt med viss framgång mot kers i mina gamla rhododendronbuskage. Efter två år är både tidningarna och kersen borta. Problemet är att kersen oftast lyckas överleva i någon utkant och sedan ta sig tillbaka in. Men gräs är nog lättare att hantera, åtminstone om det inte är kvickrot, som sprider sig med utlöpare precis som kersen.
zaaritha
Verkar lite "joxigt"!
Täck m markduk, planera se´n! Men, jag vet; man "vill" direkt!
Myskmadra, kabbleka, svalört, flenört, hasselört, skuggröna, astilbe, t ex.
Maria R
gardenaquatica

Greenfix är en biologiskt nedbrytbar marktäckningsduk. Vet dock inte vilken prisklass den ligger i, om den är rimlig för hemmaträdgården eller ej.
Kan vara intressant att veta om att det finns, om man skulle vara intresserad av en sådan produkt.

Det finns många olika produkter av geotextiler på marknaden med skilda användningsområden: markdukar som man kan använda som skiktavgränsare mellan befintlig mark och fyllning av ny jord, eller plattläggning.
Vissa produkter är speciellt utformade för släntstabilisering och erosionsskydd.

Sedan finns det marktäckningsdukar av olika sorter för täckning av jorden i samband med plantering. Och det är här man som hobbyodlare ska höra sig för vad duken håller för, eftersom kvaliteterna är mycket skiftande. Vill man enbart skydda jorden från fröogräs är det kanske inte så knepigt men om man också har rotogräs som man vill hindra från att komma upp så ska man välja med omsorg.

Lycka till med åkanten!
Mvh, Maria R
Maria R
klicka på marktäckning/ogräsmatta.
Maria R
Trevligt ställe du har förresten!
hälsningar Maria R
Hannele
CITAT (Viveka @ 17-09-2004, 23:36)
Markduk som multnar har jag inte sett nånstans.

Inget fel på gamla dagstidningar, lite jord över bara.
vickeva
Å vilket drömställe, förstår att ni föll pladask för det, hur länge har ni haft det?
kerstin z5-6
Tack Maria -ska botanisera bland dukarna smile.gif
Maria-Kristina
CITAT (vickeva @ 20-09-2004, 23:12)
Å vilket drömställe, förstår att ni föll pladask för det, hur länge har ni haft det?

Vi köpte huset i november och började vara där i påskas. Ingen hade bott där på fyra år, så nästan all tid har gått åt till fasaden (omputsning) och få huset i beboligt skick. Ibland har jag smugit iväg ifrån alla "måsten" och grejat i trädgården. Förr var det, enligt många, en mycket blomsterrik trädgård men den hann bli övervuxen till stora delar av nässlorna.
Några spår från gamla tider har jag dock funnit såsom Rudbeckia, borstnejlikor, ljuvliga pioner, rosenvial, en underbar ros som jag inte vet namnet på och tidlösa. I våras fanns det massor av gullvivor, liljekonvaljer, blåsippor och scilla. En riktig mormorsträdgård har jag fått att förvalta....
Jag hoppas jag klarar det.
Hälsar M-K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon