|
Mia, zon 3
17-09-2004, 08:02
Hej alla! Jag skulle vilja ha ett till plommonträd, har redan ett stort gammalt träd som måste vara allmänt gulplommon, och ett litet rotskott av krikon. Kraven är: - ska vara självfertilt ELLER kunna pollineras av allmänt gulplommon eller krikon - ska kunna pollinera allmänt gulplommon (eller kommer krikonet fixa det?) - blå eller röda frukter - smaken viktigare än skördemängden - härdigt i zon 3 - växtsätt spelar mindre roll, men det skulle vara kul med ett flerstammigt träd, eller stor buske. Tacksam för alla förslag!
Jag köpte Jubileum. Ganska stora frukter, som man kan bryta isör , om du förstår vad jag menar....detta sa han på plantskolan. Jag har ännu inte fått nån frukt då jag planterade i juni...... det skulle vara självpollinerande... /aja
Ingrid på Västkusten
17-09-2004, 10:10
Jag är inne på Experimentalfältens sviskon - jag tycker den är GOD. Jubileum hummar jag lite för - just för jag aldrig sett ett rikbärande träd eller ett litet ett.....kika gärna på ebeplant.nu deras Hanita är jag lite suuugen på! Odlas mycket i Tyskland gör Hanita...
Czar svär arbetskamraten vid......
Själv skall jag få ett skott av grannens krikon - smask säger jag bara ....
Åsa, mälardalen zon 2
17-09-2004, 11:03
CITAT (Aja @ 17-09-2004, 10:53) Jag köpte Jubileum. Ganska stora frukter, som man kan bryta isör , om du förstår vad jag menar....detta sa han på plantskolan. Jag har ännu inte fått nån frukt då jag planterade i juni...... det skulle vara självpollinerande... /aja Enligt Erlandsson (ekologisk fruktodlare som introducerade staketvindruvor i sverige) är Jubileum INTE självfertil (tyvärr säljs den som självfertil) och de måste ha en pollinerare mycket nära. Erlandsson fick inga bär på sina Jubileumträd under flera år trots att han hade en massa andra olika sorter på andra fält, men han fick en massa plommon på Jubileum när han började byta ut träd här och var i Jubileumsraderna till andra sorter.
Jan af Lisö
17-09-2004, 12:17
Jag kan också rekommendera Jubileum, jättegoda frukter (redan andra året efter planteringen). Stora & saftiga.
I år hade jag massvis med kart (som tyvärr förstördes av plommonstekeln, men det är inte trädets fel). Jag har dock två gamla, sura, gula plommonträd i närheten, så det är inga pollineringsproblem. Och Jubileum behöver inte, till skillnad från Viktoria, Czar och Opal, kartgallras.
Och är det någon som vet om Jubilee och Jubileum är samma sort? http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...546c6b6ffe3e51c
Hej igen.
Som total nybörjare vill jag bara se om jag förstått rätt. Ett plommonträd som inte är självfertilt måste ha andra plommonträd i närheten, och detta skall ej vara samma sort, eller?
Jag vet att grannen på andra sidan gatan har plommon och att det inom 200 m finns 2-3 träd till. Är det tillräkligt nära? (detta om mitt första"påstående" stämmer då förståss)
/aja
Ingrid på Västkusten
20-09-2004, 09:01
Det låter bra Aja förutsatt att Du har en bra insektsaktivitet med ( bin) i Ditt område. Verkar inte gälla Jubileum då....vad Åsa berättar. Erlandsson är en mkt erfaren och duktig odlare.
Hälsar Ingrid
Jubileum mognar strax före Viktoria, som den i övrigt liknar, båda är goda! En E-planta ska man köpa, de är virusrensade och friska. De rekommenderar en annan sort som blommar samtidigt i närheten för att man ska få mycket frukt.
Bör jag, med andra ord, satsa på ett plommonträd till? Och vilken sort i sådant fall? /aja
CITAT (Aja @ 21-09-2004, 10:37) Bör jag, med andra ord, satsa på ett plommonträd till? Och vilken sort i sådant fall? /aja Bor du i någon form av samhälle, med grannar som har plommonträd så brukar det inte vara något problem. Bor man långt från närmsta plommonträd så bör man ordna en lämplig "partner".
Jubileum EDetta plommon köpte vi för fyra år sedan och i år blev det ett tjugotal plommon stora röda, smaken liknar Victoria som Sylvia skrev. Vi har ett Victoria träd som är gammalt och då tog vi Jubileum nu. Som allt annat fick det mycket löss i år, annars tror jag på E- plantor, friska för övrigt.
Gossen Ruda
21-09-2004, 20:55
Hmm, jag rekommenderar något annat fruktträd.  Tyvärr har det visat sig att min känsliga mage och tarmsystem inte tål plommon. Har misstänkt det några år och testade i förra veckan. Magen sparkade bakut i helgen så det var ingen höjdare. Vet inte om det bara gäller för Victoria eller om det är lika för alla plommon men jag tänker inte prova igen. Nu kanske inte alla lider av Irriterad tjocktarm (colon irritable) men det är en liten fingervisning. Tror det blir en motorsågsmassaker till vintern. Varför skall man ha ett träd på tomten som tar plats och dräller plommon på gräsmattan som inte går att använda?
[QUOTE]Och är det någon som vet om Jubilee och Jubileum är samma sort? [QUOTE] Jo, det är samma sort. Jag kollade med min vän, och jag hade hört fel på namnet, sorry  Det är kanske inte så rikbärande, men för mig är det själva poängen. Hellre lagom många, stora och goda frukter än ett träd som bär så mycket att det mesta blir mat för fåglar eller getingar - eller fjärilar (förra året berusade hundratals amiralfjärilar sig på fallfrukten från mitt Opalträd, en fullständigt osannolik syn, marken var nästan täckt av granna fjärilar.) Tidigare hade jag ett Victoriaplommon också, men det fick så mycket frukt ett år att det bröts itu på mitten och dog. Så lagom är bäst för mig. Och Jubileum är det godaste plommon jag nånsin smakat.
Mia, zon 3
22-09-2004, 07:01
Det låter ju som om det blir ett Jubileum E-planta, då. Men som någon tidigare skrev, att de bör blomma vid samma tid - skiljer det så mycket på olika plommonsorters blomningstid att de kan missa varandra helt & hållet? Och hur 17 vet jag att Jubileum blommar samtidigt som mitt gulplommon?  Och hur blir kombinationen gulplommon-krikon-Jubileum i pollineringssyfte?
Ingrid på Västkusten
22-09-2004, 09:42
Klicka här!Fantastiskt med www.google.se och sökorden 'plommon' och 'pollineringstabell' Finns kanske fler tabeller? Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
22-09-2004, 09:51
Jo men de båda säger ju att Jubileum är självfertil, och den praktiska verkligheten säger något annat.
MRLINDELL
23-09-2004, 00:28
Bara som information. Plommon är det fruktträd som får flest parasiter och flest sjukdomar och flest problem oavsett om det är e-planta eller ej. Man får räkna med varannat års skördar av de flesta sorter och hoppas att vecklare och annat inte hälsar på. Många plommonträd är kraftigtväxande och bör planteras därefter (avstånd till byggnad, tomtgräns, annat).
Värt att fundera vidare på - om plommonträd generellt är mer problematiska än andra fruktträd.
Visst kommer problem med plommon rätt ofta. Dessutom visar den sig ofta i frukten. Gummiflödet och barksprickorna är synliga, mer synliga än många andra fruktträds problem i grenar och stam.
Men så tänker jag på päron. Så ofta stencellsjuka och annat. Kräfta och grenskorv... Och äpple, särskilt vissa sorter. Familjeträd till exempel - hur många friska sådana har jag sett som varit över 20 år gamla? Och vissa sorters äpple som Åkerö, en så god frukt och härligt träd. Vartannatårsbärande nästan alltid. Oftare kräftsjuka träd än friska. Och år när rönnbärsmalen slår till över hela landet och förstör nästan varje äpple...
Är verkligen plommon behäftade med mer problem? Vad är era erfarenheter?
Jan af Lisö
23-09-2004, 13:03
I år måste jag hålla med MrLindell, men jag har bara kort erfarenhet.
Mitt Säfstaholmsträd (planterad 2000) hade 29 underbara äpplen, efter en ordentlig kartgallring i somras. Plommonträd (familjeträd) planterat samma år gav 9 plommon efter plommonstekelns härjningar.
Mitt Amorosaträd (planterat 2002) har just nu 12 st underbart vackra röda äpplen (även det efter en hård kartgallring), medan Jubileum hade bara 7 underbart goda plommon efter plommonstekelns härjningar.
Så årets match: Äpplen-Plommon, 2:0
Enligt mina erfarenheter är plommon mera lättskötta än äpplen. Plommonträd behöver mycket sällan klippas, enda jobbet brukar vara att kartgallra + att livslängden inte är lika lång som äppelträdens. Väljer man någon av de mindre "tama" plommonsorterna, tex allmänt gulplommon så får man sällan problem med att det blir alltför mycket frukt på trädet.
Jag tror att ett av problemen med plommon helt enkel är att det finns alltför få sorter, och att de som finns har ger alltför stora skördar vilket inte är bra varken för trädets livslängd eller smaken på plommonen.
MRLINDELL
23-09-2004, 14:01
Har man plommonsorten 'Opal' lär man få ta fram sekatören i alla fall. Mitt har fått 50-70 cm långa vattenskott och växer värre än något annat. Stammen nästan dubblas varje år. Man måste ansa vattenskotten och knippsa alla förgreningar som pekar inåt, det blir en hel del klipp det.
MRLINDELL
23-09-2004, 14:06
7 & 9 plommon på ett plommonträd? Vilka lyckostar ... mitt Opal gav oss TVÅ (2) plommon i år fast då har vi inta haft oväntat besök i år, det hade vi förra året då alla plommon fick tas bort. Opal växlar mellan för lite varannat år och för mycket varannat år ... Det är bara att hoppas att man får ha nästa års skörd för sig själv, prognosen är en skottkärra plommon.
Vårt plommon Victoria som nu börjar svikta har gett massor av fin frukt i 20 år, vi har dock gallrat bort mycket varje vår. Har inget minne av att trädet vilat något år, det har alltid blivit underbar frukt. Bara nu Jubileum E blir lika bra.
Karl-Göran Karlsson
23-09-2004, 19:43
Kan verkligen rekommendera Jubileum! Visst, man får stå ut med att vissa år blir det lite tunt med antalet frukter (i år fick jag själv bara 10-15 frukter på mitt 8 år gamla träd) men för det mesta ger trädet mer än väl det man behöver. Och det är verkligen en poäng i att man får relativt få men stora goda plommon jämfört med många andra plommonträd (t ex Viktoria) som oftast ger alldeles för mycket frukt och oftast tämligen fadd smak. Visst kan man kartgallra men vem har egentligen tid med det? Köp Jubileum och beskär trädet lite grand varje höst så att inte trädet blir för stort och med för långa grenar som riskerar att fläkas på sikt. Toppa in vissa grenar - dock inte för långt för då får man inga plommon på grenen nästa år- och ta bort några helt för att inte kronan skal bli för tät. Se gärna vad jag skrivit på min trädgårdssida i höstavdelningen om just detta plommon! KGs Trädgårdsgalleri Höst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|