Mia, zon 3
Hej igen....

Nu vill jag ha tips om päronsorter också.....
- har inget päronträd innan, så det måste vara sorter som kan befrukta varandra.
- de ska var ordentligt härdiga i zon 3
- åtminstone det ena ska vara "gråpäron-typ", alltså mindre, lite hårda goda frukter.
- växtsättet spelar mindre roll, men de ska vara fina i sin naturliga form, då jag inte gillar att behöva beskära så mycket.

Tackar igen! wub.gif
Cilla
Päronträd är vidunderligt vackra när de får växa naturligt. Jag håller inte med de beskärare som säger att päron ska beskäras som äpple - de har för det första en helt annan kronform i sig själva och svarar för det andra inte som äpple på beskärning. Dessutom kan de bära mycket mer tyngd på långa grenar och kan klara spetsiga grenvinklar mycket bättre. De sätter frukten i kronans utkant mer av sig själva och behöver därför inte styras alls lika mycket. Sällan ser man småskrottiga frukter inne i grenverket som man kan göra på obeskuren äpple. Utöver det har de ju dessutom en helt annan form - oftast hög och pyramidal.

Kika in på http://www.algonet.se/~reinisch/paron.htm. Jag skulle liksom du prioritera god härdighet i första hand. Sedan fundera på om du har plats för de riktigt stora sorterna. Om du inte bor många kilometer bort från andra päronträd skulle jag inte bry mig så mycket om pollineringen. Jag beskär päron i trakter där det inte finns några kända päron i närheten, och ändå bär de mängder av frukt. Jag har kommit att tro att många päron pollineras av många fler än som står i litteraturen, men naturligtvis kan det vara fel.

I vilket fall som helst så kan man ympa in pollineringssorter.

Päron örjar bära frukt senare än de flesta äppelträd, så vill du ha frukt inom de närmaste åren kanske du ska sätta ett som spaljé någonstans. Där kan du också ympa in hur många sorter som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon