Mia, zon 3
Och så var det äpplen också (puh!)....

Önskar komplettera äppelskörden hemmavid, ska plantera in (minst) ett nytt träd, och dessutom ympa på ett äldre träd som ger fullständigt oätliga äpplen.

Jag letar efter en/flera sorter riktigt röda äpplen, då jag inte har några sådana ännu. Gärna sådana som blir mörkt röda med lite "blåaktig" ton. (Har fallit stenhårt för Eldrött duväpple - bara namnet! - men vet inget om det alls.)

Någon sort som är bra att lagra lite längre. Har sådana som man kan äta från slutet av augusti-oktober, men sedan är det slut.

De måste vara ordentligt härdiga i zon 3. Pollineringen är nog fixad, det odlas en hel del äpplen i grannskapet (har själv 4 sorter, den enda jag vet namnet på är Säfstaholm).
Växtsätt spelar mindre roll, och smaken/goda egenskaper går före skördemängden.

Tänk vad träd det kommer bli - tackar alla på förhand! wub.gif
Sommartorparn
Eldrött duväpple (Pigeon) går jag också och lurar på. Ger mycket små äpplen, som stora plommon ungefär, men goda och vackert röda. Trädet är storväxt. Dock står det bara zon 1 (2) i beskrivningen på E plantas hemsida
http://www.eplanta.com/
så det är kanske inget för dig.......
Mia, zon 3
Skrutt också.... sad.gif Och om det är storvuxet förmodar jag att man inte bör ge sig på att försöka spaljéra det mot en värmande vägg heller?
blir det skillnad i härdigheten om man planterar sorten som träd eller om man ympar in den på ett redan uppvuxet träd?
Sommartorparn
Spaljera duväpple tror jag inte på. I så fall skulle jag hellre försöka med Cox Orange som är småvuxet av naturen. Det är förstås inte lika rött men utsökt gott ätäpple som kan förvaras länge.

Vad gäller ympning etc. så är det en fråga för Cilla. smile.gif
Cilla
Att ympa in i tristäppelträd är helkul. Låna Anton Nillsons ympningsbok om du inte redan har den så kan du experimentera med mängder av ympsätt!

Frågan om skillnad på härdighet är mycket intressant. har diskuterat detta med andra som ympar och experimenterar men ingen har testat i större skala och det var för många år sedan det blev rejäl vargavinter då träd frös ihäl i större skala. Söker man i äldre årsböcker av Pomologiska föreningen hittar man säkert svar, där skaffade de sig järnkoll.

Själv sätter jag helst zon 4-träd i zon 3 men ympar även in zon 1-sorter ibland. Fryser de bort gör det inte så mycket i det yttre grenverket.

Lobo har den färg du önskar, mörkt röd, mognar sent men är inte den bästa att lagra. Söker man dramatisk fruktfärg är det ett vackert äpple, daggigt och nästan blårött. Som träd bär den frukt tidigt, för tidigt, eftersom grenarna redan som spädbarn vill växa horisontellt.
Amorosa är klarröd och håller till jul eller lite längre, gott och krispigt äpple tycker jag som väntar på att mitt långsamväxande och larvdrabbade stackars träd ska börja ge frukter.
Ingrid Marie är ett bra och vackert äpple tycker jag, men det kan man ju köpa. Lång hållbarhet, iallafall till februari eller så.
Cox Pomona är ju rödstrimmig på solsidan och ett mycket gott äpple, tyvärr kräftkänsligt. Mognar mycket sent och kan lagras till februari-mars.
Gravensteiner har en röd variant, det ger härliga stora frukter men trädet är precis härdigt i zon 3 och är dessutom kräftkänsligt. Håller en tid men inte efter jul.
Melon är inte precis helrött men har rosaröda strimmor och är precis härdigt i zon 3, men är ett så gott äpple att det måste göras lite reklam för. Jag har lagrat frukt till april, och de mognar mycket sent. Vackra, avlånga som Åkerö fast mindre. Kanske finns en röd variant också.
Summerred har jag ympat in en del hos mig, rött äpple som mognar sent, hållbarhet oprövad. Tror inte den kalrar zon 4, ligger nog precis på zon 3-gränsen.
Farmors juläpple tycker jag är kul, djupröd på solsidan och röda strimmor i fruktköttet. Blir lite mjöligt på slutet, men gör att moset blir rosa. Mognar sent och håller sig iallfall till jul. (Härligt, brett växtsätt också.)
Cellini har jag sett på bild, mörkröd täckfärg och lär hålla till mars.
Katja är vacker, sent och rött, men kräftkänsligt och har för mig att det precis klarar zon 3.
Ja, och så är det Åkerö förstås. Mognar mycket sent och kan lagras, men är mer orange än röd. Kräftkänsligt som bara den men visst måste man ha några ympar här och var i närheten. En höst utan att ha frasat i Åkerö och Melonäpple är en dålig höst tycker jag.
Jonas
Farmors juläpple lät intressant, jag fick äpple förra året för att göra äppelmos på och den blev lite rödaktig i tonen. Är trädet tillräckligt härdigt för att klara zon 4-5 och i så fall vart kan jag få tag på det. Jag hittar den inte i Zetas katalog.

Jonas
Sommartorparn
Farmors juläpple är ett norrlandsäpple, så härdigheten är inte något problem. Här kan du läsa om äpplet:
http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm

Var det finns att köpa? Gör en sökning på Google så kommer det upp ett antal plantskolor som har denna sort i sitt sortiment. Om du helst vill handla på Zetas så kan du säkert be dem skaffa ett.
Maria R
[Själv sätter jag helst zon 4-träd i zon 3 men ympar även in zon 1-sorter ibland. Fryser de bort gör det inte så mycket i det yttre grenverket.
] Cilla

Jag undrar hur lång tid det tar innan inympade grenar börjar ge frukt?

Hälsningar Maria R
Cilla
CITAT (Maria R @ 20-09-2004, 10:30)
Jag undrar hur lång tid det tar innan inympade grenar börjar ge frukt?

Liksom på som andra äppelgrenar, långskott: Efter tre år. Och liksom med andra äppelgrenar spelar det roll hur man beskär och om de växer rätt upp eller mer fallande. Man kan också sporra och pincera så att man får fram fler fruktanlag.
Mia, zon 3
Tack - nu har jag några att fundera på! Har precis fått svar på en äppelsort till som jag har, det var Maglemer.
Katarina H
Hej!

Jag ympade för första gången 2002 och fick mina första ympäpplen i år. Jag har klippt de nya grenarna varje år. Och det är jättekul att få sina första ympäpplen!
MRLINDELL
Ingrid Marie är ett bra och vackert äpple tycker jag, men det kan man ju köpa. Lång hållbarhet, iallafall till februari eller så ...

Håller med, jag har ett tvåårigt Ingrid Marie träd som redan har ett 20-tal riktigt stora röda äpplen. Det enda äpplet som står sig bland alla träd här.
Man kan i princip köpa alla sorters äpplen, man kan köpa allting nuförtiden, men att ha ett eget fungerande äppelträd hör till en trädgård stor som liten. Ingrid Marie är ett äpple som passar bra till den lilla trädgården.

Uppsala, zon 3.
Cilla
Står ditt Ingrid Marie-träd på svagväxande grundstam, Pär? Om det står på den vanliga A2 så blir även Ingrid Marie ett ganska stort äppelträd så småningom.

Jag har numera trädgården rätt full av träd och fruktträd och kommer att börja sätta äpple på svagväxande underlag och sätta fruktspaljéer.
MRLINDELL
Mitt är på A2 men ändå ganska litet i förhållande till andra träd satta samtidigt. Många äppelträd ser lite "knasiga" ut, det enda ståtliga som ser ut som ett perfekt träd är just Ingrid Marie. Många ställen har praktex undanlagda, bara att fråga efter ett sådant.
Cilla
Ingrid Marie som jag haft med att göra har inte blivit så höga (dvs inte mer än 5-6 meter eller så), men de brukar växa snabbt i början. Men det är ofta större skillnad på var de växer och på individerna än på de olika sorterna. Det vore intressant att se foton på samma sorts fruktträd över hela landet och jämföra!

Själv har jag fler stackars grovkapade vuxna fruktträd än friska vuxna, men även de skadade har sin charm när man lär känna dem... Det äldsta friska okapade äppelträdet är 25 år, och det äldsta som jag satt här är 10 år.

Två fruktträd som jag satt vill nästan inte växa alls, de ser ut som treåringar fast de är sex år eller så. De som står i god jord och som är starkare på andra sätt och hälften så gamla är redan större...

Träd är som solrosor. Ger man dem god jord och annan omvårdnad och har lite tur blir de starka individerna stora och de svaga medelstora...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon