Full version: Syrenhäck/buske.
hörnbjörn
Hej alla glada.

Har funderat lite på en syrenbuske. nån som kan nåt om sådana som kan ge mig lite råd? När dom ska planteras, vilken sort är bäst osv. vill veta så mycket som möjligt.

MVH
stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en himla massa olika syrener vanliga bondsyrener, hängsyrener, ungerska syrener, prestonsyrener, dvärgsyrener, småbladiga syrener, ligustersyrener, ädelsyrener osv.

Syrener brukar kunna planteras praktiskt taget hela odlingssäsongen inkl. sen höst och mycket tidig vår. (köper du krukodlat kolla så det inte är rotsnurr). Barrotade plantor bör planteras tidig vår eller sen höst då plantorna inte har några blad.

Vilken växtzon odlar du i? Vilka färger har du tänkt dig? Och ungefär hur stor vill du ha syrenbusken?
hörnbjörn
Jag bor i V-ås. vilken färg det är spelar inte så stor roll. den ska vara ganska hög(ca180-200cm). vet ej om det är högt i syrensammanhang.

Hur är det med sol? vill den ha mycket sol eller skugga?
Har läge för både skugga,sol och lite av varje biggrin.gif
Vill att den ska lukta mycket också, om det är olika där också pga vilken sort man köper.

Tacksam för all hjälp
Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Syrener vill helst sitta ganska soligt de klarar sig även i skuggigare lägen men de brukar inte blomma så mycket då. Ofta växer syrenen mycket sakta de första åren för att sedan sätta fart. Syren blommar på äldre ved så formklipper man syrenen brukar man inte få så mycket blommor, skär man ner den hårt ofta så kan det också hända att blommorna uteblir.
I Västerås kan du odla de flesta syrener.

Den vanliga bondsyrenen som brukar finnas i lila och vitt doftar ganska starkt. Kan bli 7m hög (men kan beskäras som de flesta syrener). Föredelen med denna är att den är rotäkta så man kan gräva upp rotskott och få nya plantor ifall det skulle behövas. Bondsyrener brukar också vara billiga i inköp.

De ädla syrenerna doftar också en hel del och finns i flera olika färger ofta är blommorna större och fler. Många ädelsorter håller sig till 2-3m i höjd. Ädelsyrenerna brukar vara ympade på en grundstam av vanlig syren så dyker det upp skott nerifrån med avvikande blomfärg ska dessa tas bort.

Den ungerska syrenen har en doft som ofta inte uppfattas som lika intensiv som hos de vanliga syrenerna men ska man plantera många buskar kan det vara bra att välja en syren med lite mildare doft, det kan lätt bli för mycket av det goda. Den ungerska syrenen kan bli runt 3-5m hög.

Här kan du se bilder på lite olika sorter + läsa om dem, klicka på bilderna så blir de större:

http://www.odla.nu/artiklar/syrener.shtml
Norrland
Ahh tack för den länken... nu hittade jag vilken syrensort det är jag har, som jag ville föröka!

Norrland rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon