Full version: Syrenhck/buske.
hrnbjrn
Hej alla glada.

Har funderat lite p en syrenbuske. nn som kan nt om sdana som kan ge mig lite rd? Nr dom ska planteras, vilken sort r bst osv. vill veta s mycket som mjligt.

MVH
stefan
sa, mlardalen zon 2
Det finns en himla massa olika syrener vanliga bondsyrener, hngsyrener, ungerska syrener, prestonsyrener, dvrgsyrener, smbladiga syrener, ligustersyrener, delsyrener osv.

Syrener brukar kunna planteras praktiskt taget hela odlingsssongen inkl. sen hst och mycket tidig vr. (kper du krukodlat kolla s det inte r rotsnurr). Barrotade plantor br planteras tidig vr eller sen hst d plantorna inte har ngra blad.

Vilken vxtzon odlar du i? Vilka frger har du tnkt dig? Och ungefr hur stor vill du ha syrenbusken?
hrnbjrn
Jag bor i V-s. vilken frg det r spelar inte s stor roll. den ska vara ganska hg(ca180-200cm). vet ej om det r hgt i syrensammanhang.

Hur r det med sol? vill den ha mycket sol eller skugga?
Har lge fr bde skugga,sol och lite av varje biggrin.gif
Vill att den ska lukta mycket ocks, om det r olika dr ocks pga vilken sort man kper.

Tacksam fr all hjlp
Stefan
sa, mlardalen zon 2
Syrener vill helst sitta ganska soligt de klarar sig ven i skuggigare lgen men de brukar inte blomma s mycket d. Ofta vxer syrenen mycket sakta de frsta ren fr att sedan stta fart. Syren blommar p ldre ved s formklipper man syrenen brukar man inte f s mycket blommor, skr man ner den hrt ofta s kan det ocks hnda att blommorna uteblir.
I Vsters kan du odla de flesta syrener.

Den vanliga bondsyrenen som brukar finnas i lila och vitt doftar ganska starkt. Kan bli 7m hg (men kan beskras som de flesta syrener). Fredelen med denna r att den r rotkta s man kan grva upp rotskott och f nya plantor ifall det skulle behvas. Bondsyrener brukar ocks vara billiga i inkp.

De dla syrenerna doftar ocks en hel del och finns i flera olika frger ofta r blommorna strre och fler. Mnga delsorter hller sig till 2-3m i hjd. delsyrenerna brukar vara ympade p en grundstam av vanlig syren s dyker det upp skott nerifrn med avvikande blomfrg ska dessa tas bort.

Den ungerska syrenen har en doft som ofta inte uppfattas som lika intensiv som hos de vanliga syrenerna men ska man plantera mnga buskar kan det vara bra att vlja en syren med lite mildare doft, det kan ltt bli fr mycket av det goda. Den ungerska syrenen kan bli runt 3-5m hg.

Hr kan du se bilder p lite olika sorter + lsa om dem, klicka p bilderna s blir de strre:

http://www.odla.nu/artiklar/syrener.shtml
Norrland
Ahh tack fr den lnken... nu hittade jag vilken syrensort det r jag har, som jag ville frka!

Norrland rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon