Full version: Övervintra i kruka
Systeryster
Hej allihopa! Jag är på gång att flytta och vill ta med mig en Rhododendron (ca 2 år gammal) och ett Svartplommonträd (2-3 år) till det nya huset. Problemet är att jag inte kan gräva ner dem på det nya stället i år. Är det någon här som vet om jag kan gräva upp dem nu innan tjälen kommer och övervintra dem i krukor för att gräva ner dem igen till våren?
Jag bor i Värmland.
sad.gif
Väldigt tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta!!

/Systeryster
Åsa, mälardalen zon 2
Plommonträdet kan ev. gå att övervintra ifall du gräver upp det när det gått i vila och förvarar det mörkt och ganka kallt bara någon plusgrad.

Rododendron kan också gå ifall du har ett kallt(några plusgrader) men ljust ställe där du kan placera den, rododendron går ju aldrig in i någon djup vila den fotosyntesar ju även på vintern.

Inomhus eller i lite varmare förvaring lär det inte gå att förvara dem någon längre tid. Om du inte skulle hanågra lämpliga övervintringsställen kan du inte komma överrens med de nya ägarna att du kommer och gräver upp trädet + busken tidigt i vår istället?
(glöm inte att tala om för de nya ägarna när huset säljs att plommonträdet och rododendronbusken inte ingår i köpet, har du inte talat om det och tar med dig växterna när du flyttar kan det bli bråk, allt som finns i trädgården vid visning ska finnas kvar när huset köps av de nya ägarna om man inte kommit överrens om annat.)
Cilla
Om du har möjlighet att jordslå dem någonstans utomhus är det ett alternativ också. I zon 3-4 brukar man inte behöva täcka hela trädet/busken, det räcker att halvägga dem ned (så att de inte blåser omkull), lägga på så mycket jord man har på rötterna och sedan mängder med löv över. På våren sätter man dem på sitt ställe innan de börjar knoppa och slå ut.
zaaritha
Svartplommon? Vad är det för sort?
Systeryster
Tack snälla ni för era svar. Jag ska prova någon av metoderna. Har inte bestämt mig för vilken än.

Jag vet inget ytterligare namn på Svartplommonet, men det är ett rent prydnadsträd, det blir inga plommon på det alltså. Det är mörkt svartviolett bladverk med massor av små rosa/vita blommor på försommaren. Har för mig att det inte skulle bli högre än 2-2,5 m.
Själv tycker jag det är jättesnyggt och rekommenderar det varmt.

Hoppas ni alla får en fortsatt bra dag..

/Systeryster
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon