Norrland
17-09-2004, 15:22
Hejsan!
Mina jordgubbar har fått spunk! Det blommar för fullt i mitt jordgubbsland och har nu gjort de senaste veckorna!
Köpte många nya plantor i våras och flera av dom var i blom redan när jag köpte dessa. Tror att det kan vara dom som blommar om!
Vad göra? Dom lär ju frysa när som helst! Ska man nypa av blommorna eller bara låta naturen sköta sitt?
MVH
Norrland
kristerh
17-09-2004, 15:39
Låt frosten ta dem

mina blommar oxså men jag bor i stockholm
men det lär inte bli några bär på dem. Du har inte skaffat såna jordgubbar som jag har? de blommar om hela sommaren tills frosten kommer,
köpte dem på bakker för några år sedan.
krister
TeliaNet
17-09-2004, 17:21
CITAT (kristerh @ 17-09-2004, 16:39)
Du har inte skaffat såna jordgubbar som jag har? de blommar om hela sommaren tills frosten kommer,
jag tror det heter remonterande.
Jag har också sådana. När ska man göda dem? Det sägs ju efter skörden men mina ger bär hela hösten och på våren ska man inte göda för då blir det bara massa blad och inga bär. Eller ska man låta bli att göda?
Jag bara måste ju säga att vi ätit några färska, väl mogna jordgubbar idag
monztah
30-09-2004, 20:59
Hej! Hänger mig på frågan om man ska gödsla jordgubbarna på hösten!
Idag planterade jag revor (från mina gamla plantor, som sitter i en skottkärra) i sandjord, vill gärna få fler gubbar nästa år. Nu undrar jag alltså om jag ska gödsla de nya revorna, och de gamla plantorna, i höst? Och vad ska de i så fall gödslas med? (Har hönsgödsel typ pelletsform...)
//monztah
Gödsla på våren!! Med stall-, höns-, kogödsel eller handelsgödsel om detta föredras. Men jordgubbar behöver inte särskilt mycket gödsel, risken är att det blir mest bladtillväxt då....
Mvh
Fenja
Några av mina jordgubbsplantor blommar fortfarande medan de andra har fina höstfärger. Jag låter dem bara vara, frosten tar dem så småningom. Åt förresten ett par sena jordgubbar idag men det var inte riktigt lika mycket smak på dem som det var i somras, kanske för att det har regnat nästan hela september...?
Jag har lärt mig att man ska gödsla gordgubbarna direkt efter skörd, när de nya, nästaårsanlagen bildas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.