|
Nån har dom senaste dagarna varit nere på våran gårdsplan och snott min gamla moped..en Puch från -81.....och intill stod en betydligt färskare Yamaha DT men den lät dom bli... Det måste vara nån vi eller i allafall ungarna känner för annars skulle dom inte veta om att den fanns här....man blir så FÖRBANNAD....min 12-årige son har fått lov att meka med den här och köra här på gårdsplan och nu hade han äntligen fått ordning på den och då är det nån som snor den..han är jätteledsen och jag med..och nojjig.....vem faan???....man ligger på helspänn om man hör minsta ljud om natten....DT:n gömmer vi.... ÅÅÅÅÅH jag blir så AAAARG  varför kan man inte få ha sina saker i fred?????
andersen
17-09-2004, 16:43
Hmm låter du din tolv åriga son köra moped? är det värkligen så lyckat man ska väll vara 15år för det.
Sedan ang mopedstölder så värkar det vara helt omöjligt att ha mopeder ute på natten,det är nog ett måste att den både ska vara låst och inlåst åtminstånde där jag bor.
Sulawesii
17-09-2004, 17:05
Skittråkigt att folk inte kan sköta sig..... undrar just hur dom själva(mopedtjuvarna) skulle regera om de blev bestulna?
TeliaNet
17-09-2004, 17:13
CITAT (andersen @ 17-09-2004, 17:43) Hmm låter du din tolv åriga son köra moped? är det värkligen så lyckat man ska väll vara 15år för det. på gårdsplanen var det väl han skulle köra eller? sen tycker jag synd om er tesa, jag tror att du kommer att få se den nån gång framöver. varför behövs ingen trafikkunskap för att köra moped? om mopedisten inte stannar vid vejningsplikt och en bilförare kör på mopeden så är det bilens väl bilens fel? varför behövs inget godkänt teoriprov?
Hannele
17-09-2004, 17:19
Det är ledsamt... men man kan inte ha något olåst på sin egen gård ens.
*Felix matte*
17-09-2004, 17:23
Jag förstår att ni är både arg och ledsen, Tesa. Ibland önskar man att tjyvar själv skulle råka ut för att bli bestulna på något som de verkligen håller kärt.
Att en tolvåring får köra moped på sin egen gårdsplan är väl helt OK. Min grannes grabb började köra motocross när han var tre (3) år. I bägge fallen är det ju inom inhägnat område = inte på trafikerade gator.
Numera verkar det som gamla modeller är mer stöldbegärliga än nya. Håller tummarna att ni får igen mopeden.
andersen
17-09-2004, 17:32
Aha gårdsplanhus/villa, jag trodde gårdsplan lägenhet, och där ska man överhuvudtaget inte köra moped.
Lider med dig och din son Tesa...
den är ju nästan en klenod... 1981... t.om. äldre än grabben din!!
INGEN SOM VET NÅGON BILLIG MOPPE TILL SALU i Tesas hemtrakter??
jag kan tänka mig att lägga en 50lapp till en insamling!!
nå'n som hänger på?
fjodor
TeliaNet
17-09-2004, 18:28
klart man är med
Kolla om någon säljer moppen på blocket.se eller koll.se...
Jag är för övrigt med på en insamling till en ersättningsmoppe. En femtiolapp kan jag avvara.
Copycat
18-09-2004, 17:46
Hejsan ! Jag också, självklart. Sonen har en ännu äldre, det är en Puch Dakota från 1973, en riktig klenod i orginalskick. Om någon skulle ha mage att ta den, och man fick tag på tjuven, så skulle det inte behövas något mer straff sedan. Det är hans guldklimp, som är vinternattad nu. Men han har den aldrig stående utomhus, dels för stöldrisken, men också för att den blir så förstörd av att stå ute. Nu bor ju vi i radhusområde, men med en egen gårdsplan, så tycker jag att det var lite väl fräckt att komma och stjäla moppen. Krama sonen från mig
gammelnalle
19-09-2004, 00:18
50:- kan jag avara......
CITAT 50:- kan jag avara...... Definitivt! /amaira.
Åh va gulliga ni är!!! ..men sonen får väl vänta ett tag till innan det blir nån annan moppe...fast det är synd om honom eftersom han hade lagt ner en del jobb på att få den att funka och det riktigt lyste om honom när han fick köra..... ...men det värsta är faktiskt "affektionsvärdet"...den här moppen var en riktig släktklenod som först jag körde och sen min lillebror...sen hade min gubbes systerdotter den och sen min egen dotter..alla har vi våra historier som är sammanknipapde med denna moppe.. Ja det är iallafall polisanmält så får vi se om den dyker upp...det är en liten kommun här...så chansen finns ändå..... ..men tack alla för att ni tänker på oss....
Det där med att låsa fast saker verkar inte heller alltid hjälpa, endel lås är det mycket enkelt att öppna, tex med en penna! http://bikeforums.net/
CITAT (andersen @ 17-09-2004, 17:43) Hmm låter du din tolv åriga son köra moped? är det värkligen så lyckat man ska väll vara 15år för det.
Sedan ang mopedstölder så värkar det vara helt omöjligt att ha mopeder ute på natten,det är nog ett måste att den både ska vara låst och inlåst åtminstånde där jag bor. CITAT andersen Skickat den 17-09-2004, 18:32 -------------------------------------------------------------------------------- Aha gårdsplanhus/villa, jag trodde gårdsplan lägenhet, och där ska man överhuvudtaget inte köra moped. Vi har ju bondgård så det här är en högst privat gårdsplan vi har så jag tycker allt att det var helt OK att låta honom köra där.....och eftersom det är rätt ute på bonnvischan så är det nog ganska vanligt att låta saker stå ute och olåsta...och aldrig kunde jag väl föreställa mig att nån skulle vilja sno den gamla klenoden..men verkligheten börjar väl kanske komma i kapp oss även här ute i ingenstans så det är kanske dags att tänka om och låsa och låsa in saker
Kakaduan
21-09-2004, 14:09
Det här hände när jag var liten (sisådär 35 år sedan), men det är en kul historia: Min pappa hade sin moped i hyreshusets källare. Gång på gång slangade någon bensin ur tanken. Vi hade ont om pengar och pappa blev vansinnig till slut. Han tömde tanken, hällde i något medel (vad det var har jag glömt), skruvade på tanklocket igen och väntade. Några dagar senare var tanken tom igen. Då gjorde han rent systemet och hällde i vanlig bensin igen så att han kunde åka. Snart ringde det på vår dörr och pappan till kvarterets slyngel stod utanför och skrek att pappa skulle ersätta hans son för den skurna MC-motorn! Pappa skrattade och sade till gubben att polisanmäla saken - man får ju ha vad man vill i sin mopedtank! Man har ju svårt att förstå folk som stjäl - ännu mindre en som har mage att vilja "reklamera"! Bra, va??? Kakaduan
MrNorth
23-09-2004, 08:01
Klockren.. ibland undrar jag om folk är hur dumma som helst, ungefär på samma nivå som tjuven som skadar sig när han gör inbrott och får ersättning...
Håller med om mopeder och 15åringar. Vissa har inget trafikvett alls... har varit nära att klippa flera mopedister som gör dåraktiga och oväntade manövrar... tur man har bra bromsar på bilen..
Inför teoriprov för 100 spänn eller nåt... Så man har koll på högerregel, vägmärken, hur man kör i fil osv... utan dessa kunskaper har man inte i trafiken att göra. Och sälj mopeder som inte går att trimma!!!!!!
/Henrik
Vi har haft inbrott på kontoret 3 gånger på ett år. Polisen kom bara den gången de trodde att tjuven kunde ha skurit sig. Men de berättade att detta inte innebär att de kan få fast någon. Det har hänt att de fått DNA från blodspår på en ruta. Tjuven gick fri då han påstod att han bara gått förbi och stuckit in huvudet för han var nyfiken vad som hänt... Nästan samtliga av våra grannar har haft inbrott. Vi har hund, men ändå har vi haft folk i trädgården som har rekat när vi var hemma! Bara våga gå rätt in på dagtid, igenom två grindar med varning för hunden skyltar. Garaget har haft påhälsning, de snodde tom burkar med skruv och bilschampo! Vi måste låsa fast allt utomhus. Våra grannar har de snott krukor och halloween-pumpor av (4 stycken efter varandra). Kommunen sparar genom att släcka varannan gatbelysning efter kl.22... De tjuvar man får fast borde få böta med att man tar alla deras saker! Fast ofta har de väl inget. Och inget snällt fängelse, dvs stryk alla deras förmåner. Fängelse ska vara fängelse, sen får sk människorättsorganisationer säga vad de vill! Begår man brott vet man vad som väntar en. Usch, vad jag blir arg
Mopeden är tillbaka....i diverse delar men ändå.....det började med att min gubbe hittade själva moppen i våran havreåker några hundra meter härifrån...utan motor... Vi har ju haft våra misstankar redan från början och jag har även varit och pratat med den berörda familjen men alla blånekade...när vi nu hittade mopeden i det här skicket så blev jag bara ännu mer misstänksam och vi åkte dit upp direkt....och mycket riktigt..... utanför huset stod en Puch dakota...med våran motor på..... Jag är glad att ingen var hemma för jag har nog aldrig blivit så förbannad i hela mitt liv...det här handlar om en familj vars barn varit hemma hos oss och lekt och som gått i skolan ihop med mina barn i alla år....och det visade sig sedan att det var två av pojkarna som gjort det här ihop när den enes motor hade skurit...(förmodligen för att grannarna är trötta på att bli bestulna på bensin och börjat hälla i glykol i dunkarna..) Hur som haver...vi ringde polisen som var och hämtade grejorna och killarna hade erkänt direkt...igår var vi och hämtade motorn på polisstation så nu skall dom få sätta ihop den igen....sen vill jag nog aldrig mer se dom......
TeliaNet
01-10-2004, 21:54
vad hände med brottslingarna? skadeglädjen vet du
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det blir av det här...den äldre av pojkarna (17 år) har en dom för stöld av en motorcykel på sig tidigare och hamnar detta i rätten så åker han väl in kan jag tänka... eller placeras i fosterhem...han har väl bekymmer sen tidigare och lider av damp bl.a...den yngre är väl inte ens straffmyndig ännu... Det är lite dubbelbottnat det här....visst vill jag att dom skall få stå för vad dom gjort men jag vill samtidigt inte killarna nåt illa....jag vill bara att dom skall hamna rätt här i livet.....för allas skull.... oss alla grannars, deras föräldrars och inte minst deras egen..för var slutar det om ingen säger STOPP?? Men jag har bekymmer nog i mitt liv just nu...jag orkar inte lösa deras problem också utan jag är glad om jag får mopeden i gott skick igen och sen skall jag lägga detta bakom mig....
*Felix matte*
01-10-2004, 22:19
CITAT (Tesa @ 01-10-2004, 23:07) Jag vet faktiskt inte riktigt vad det blir av det här...den äldre av pojkarna (17 år) har en dom för stöld av en motorcykel på sig tidigare och hamnar detta i rätten så åker han väl in kan jag tänka... eller placeras i fosterhem...han har väl bekymmer sen tidigare och lider av damp bl.a...den yngre är väl inte ens straffmyndig ännu... Det är lite dubbelbottnat det här....visst vill jag att dom skall få stå för vad dom gjort men jag vill samtidigt inte killarna nåt illa....jag vill bara att dom skall hamna rätt här i livet.....för allas skull.... oss alla grannars, deras föräldrars och inte minst deras egen..för var slutar det om ingen säger STOPP?? Men jag har bekymmer nog i mitt liv just nu...jag orkar inte lösa deras problem också utan jag är glad om jag får mopeden i gott skick igen och sen skall jag lägga detta bakom mig.... Hämnd och skadeglädje... Nej det är ingen äkta glädje! Förstår din kluvenhet ang. påföljd och STOPP. Men... Barn är de... Barn som har mamma och pappa som mest troligt har det väldigt jobbigt just nu och som räds ev. kommande dom. Mamma och pappa som försöker förstå vad de gjort för fel som råkat ut för "bokstavsbarn"!? Alldeles klart är att detta/dessa barn måste få hjälp, men jag är inte säker på att den kan komma via domstol. Du har rätt inställning Tesa... du är inte ute efter hämnd.  Hoppas allt ditt reder ut sig och ni får mopeden i körskick snart. Kram!
Jag tycker också att du har rätt inställning Tesa.
Och - "det räcker inte att vara snäll" - att inte sätta stopp, och låta människor ta ansvar över sina handlingar, är i förlängningen "elakt".
Inte heller kan man engagera sig hur som helst i "andra människors problem" - först och främst har man ansvaret över sig själv, sina närmaste och sina egna problem. Och de brukar räcka till och bli över.
Tycker amaira.
Ååååhhh *glömde skriva, så klumpigt av mig* vad skönt att ni får moppen tillbaka, och att de skyldiga åkt fast, och att det ordnar sig - fast med besvär...
tycker också att du har rätt tesa det är en knepig fråga hur man ska göra, men att inte göra nått tror jag är att göra dom en björntjänst man måste nog markera på nått sätt att det är fel det dom gör. hur ska dom annars lära sig att skilja på rätt och fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|