Orchid
Om man köper en Orkidé med en stängel, kan den med tiden få fler stänglar eller är det omöjligt?

Mvh
Nymphaea
Det var en klurig fråga!
Det är nämligen lite olika...

Växande orkidéer kommer för eller senare att producera blomstänglar. Vissa orkidéer blommar från en bladrosett/planta och måste sedan producera en ny bladrosett/planta för att blomma. Ex. Phragmipedium.

Många orkidéer som växer med pseudobulber blommar en gång för varje pseudobulb. De måste sedan producera nya bulber vid sidan om de gamla. Det sker däremot ibland att de blommar om igen (växter kan ju få fnatt). Å andra sidan finns det sorter som blommar om flera gånger från en bulb, men det förstnämnda är det vanliga.

Phalaenopsis blommar om när det är läge för den att göra det (oftast under vintern). De skickar iväg en ny stängel eller fortsätter att växa från en nod på en äldre stängel och producera blommor via den. Man kan altså köpa överblommade Phalaenopsisplantor och få dem att blomma om hemma...
Orchid
Jaha.. ja, det var lite klurigt. Det var en Phalaenopsis det gällde, men jag antar att det visar sig väl förr eller senare om det kommer fler stänglar : )
GoSatta
dom kan få fler. Torkar dom klipper man av dom annars så låter man dom vara. En av mina har kvar sina gammla stänglar + att en ny med tre förgreningar har vuxit upp och blommar nu, dom gammla är det nya stänglar på väg på så det är fullt möjligt!
Orchid
CITAT (GoSatta @ 17-09-2004, 20:05)
dom kan få fler. Torkar dom klipper man av dom annars så låter man dom vara. En av mina har kvar sina gammla stänglar + att en ny med tre förgreningar har vuxit upp och blommar nu, dom gammla är det nya stänglar på väg på så det är fullt möjligt!

Hur mycket ska man klippa av stängeln när blommorna vissnat ner?
GoSatta
det som är torkat..Man ser det lätt de blir helt brunt och tort.
Kajsa
Har en gul phalaenopsis som har sex stänglar nu, det är 3-5 blommor på varje stängel, den är ganska stor. Ibland när stänglar blir för höga då klipper jag ner dom vid en nod och ibland förgrenar dom sig.
kristerh
Det kan hända att en enstänglad får fler stänglar, fast oftast är det så att om den har en stängel så kommer det bara en wink.gif av mina ca 60 phalaenopsisar så hör det till undantagen att de får fler stänglar än de hade vid början, undantaget om de har 2 eller 3 stänglar så kan det hända att de får fler men inte om de har en från början, fast de små blommiga (equestris) kan få massor av stänglar.
krister
Orchid
CITAT (kristerh @ 19-09-2004, 11:05)
Det kan hända att en enstänglad får fler stänglar, fast oftast är det så att om den har en stängel så kommer det bara en wink.gif av mina ca 60 phalaenopsisar så hör det till undantagen att de får fler stänglar än de hade vid början, undantaget om de har 2 eller 3 stänglar så kan det hända att de får fler men inte om de har en från början, fast de små blommiga (equestris) kan få massor av stänglar.
krister

1 av 60.. jaha då är det rätt sällsynt, att de får fler stänglar, med andra ord.

60 phalaenopsisar? Vad många! =)
Emser
I vilket fönster har ni era orchar? Jag har haft ett antal (de flesta är presenter...) och alla har fått mjuka blad och dött - varför? Jag har doppat dem i kalkfritt vatten med ca 2 veckor imellan med näring under blomning, låtit dem stå ljust men inte i full sol - men ändå så har de skrumpnat ihop... mad.gif

Vad gör jag fel?
Nymphaea
Jag har några solälskare stående i söder, några mindre solälskande stående en bit in i rummet i söder, några halvskuggväxande stående i öster och en del 'luftfuktssnobbar' stående under konstbelysning (växtlysrör) i 'orkidarium'.

En phalaenopsis som tappar spänsten i bladen har antingen blivit på tok för lite vattnad eller på tok för mycket vattnad...
Jag generalliserar kraftigt.

Om du inte vattnar orkidén så torkar den och förlorar spänsten, man kan inte sedan vatna på och tro att den stackarn ska häva i sig vatten.

Om en orkidé får stå med rötterna i en fuktig barkkompost kan rötterna ruttna eller dö av annan 'outgrundlig' anledning. Dåliga rötter = förlorad bladspänst.

När Phalaenopsisen blir hängig tar man upp den ur komposten, rensar bort dåliga rötter och sätter 'åbäket' med rotdelen i fuktiug och fräsch vitmossa. Lägger plantan med sitt 'mossomslag' i en plastpåse, blåser upp påsen med luft och knuter till så att en 'kuvös' skapas. Mossan hålls fuktig hela tiden. Påsen låts ligga ljust (inte i sol).
kristerh
CITAT (Orchid @ 19-09-2004, 19:12)
[

Ja man blir lätt beroende rolleyes.gif
krister
vickielof
Hej! Ville bara berätta att jag tog över en väldigt skrynklig Phalaenopsis av min farmor och planterade om den i vanlig orkidékompost. Jag tog bort lite fula rötter och ställde den ett kort tag i miniväxthus. Den är jättefin och tackade mig genom att sätta en keiki det första den gjorde. Nu skjuter en ny stängel upp, så jag hoppas på blommor under hösten. Jag vet inte ens vilken färg den har! Ville bara berätta att det kan funka utan mossa och plastpåse också...
Orchid
CITAT (kristerh @ 20-09-2004, 10:51)
CITAT (Orchid @ 19-09-2004, 19:12)
[

Ja man blir lätt beroende rolleyes.gif
krister

OM man blir biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon