Sulawesii
17-09-2004, 16:56
Har köpt hem plantor av Äpplemynta och Saliva tricolor och jag undrar om de är härdiga i zon 3?
Jag har äppelmynta, en brokbladig sort och vanlig kryddsalvia som övervintrar här i zon 4.
Mvh
Fenja
Mina olika äppelmyntor verkar klara vad som helst utom torka och de blir högst och mest långblommande i kraftig lerjord.
Flerfärgade salvior har dålig härdighet här, sällan överlever de mer än en vinter . Jag har skapat väldränerat som bara den och samtidigt satt dem på andra mindre torra ställen men de dör ändå. Kitsliga verkar de vara på sommaren också, en torkperiod och så veknar de.
Vanliga grågrönbladiga salvian är det helt annat med. Den sätter jag invid rosorna numera och har också i väldränerade kryddspiralen. Den trivs och blommar överallt år efter år. Inte så god i min smak men vackra blad och blommor som håller länge!
Sulawesii
19-09-2004, 11:30
Tack för era svar!
Jag får täcka över Salvian ordentligt (vad är bäst?) och hålla tummarna. Kanske skulle köpa mig en vanlig en också?!
Stick ner granris i jorden runt plantan, sedan kan du lägga över höstlöv så har den en utmärkt vinterdräkt!
Mvh
Fenja
Sulawesii
19-09-2004, 19:15
Ok. Höstlöv har jag gott av när den tiden nalkas. Värre med granris. Jag får väl gå ut i skogen nån mörk natt.....
Någon som vet om salvia klarar vintern i zon 5? Annars kanske jag gräver ner dem i trädgårdslandet ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.