Victoria
Hej,

Så grävde jag upp min pion och planterade om. Fast jag var försiktig så var jorden så hårt packad i gräsmattan så rötterna bröts av sad.gif Jag fick en stor rotklump med några grenar i och flera grenar med mindre avbrutna rotklumpar. Det fanns ju små skott i rötterna och jag försökte inte gräva ner för långt, så de ligger nån cm under jorden, är det OK? Kommer den här växten tjura något så vansinnigt med mig nu och inte blomma kanske på flera år sad.gif Finns det någor jag kan göra för att "fjäska" för den smile.gif gödsel, växtnäring el. liknande, vintertäckning eller är det kört?

KRAM // V
Sollan
Enligt min erfarenhet tjurar pioner hur man än fjäskar.... smile.gif Det är bara att be en bön och hoppas på det bästa....
/sollan
norpan
Jag grävde upp två buskar med pioner hos min mormor förra året och var helt säker på att de inte skulle ta sig eller i alla fall inte blomma detta året. Men det har de gjort, de har varit jätte fina. Det enda jag fjäskade med var lite benmjöl i gropen som jag satte dom i.

Håller tummarna för dina pioner!

// Norpan
fruberglund
Jag ska också flytta en pion nu, har hört att hösten är bäst.

Vad är benmjöl undrar jag då?

Lycka till med din flytt, hoppas båda våra pioner blir fina nästa år smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Benmjöl är precis vad det låter som, det är malda ben från slaktade djur.
Kajsa
Har bara grävt upp en stor pion en gång och den gick i tusen bitar, så jag delade upp högen i fyra delar och behöll två, en planterades i öster och en hög rötter i väster båda blommade i år, tredje året med enstaka blommor.
Jag led med pionen och vill inte göra om det, men trots allt den kom igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon