Full version: Joy Rahmans fall
*Felix matte*
Hur många av er tror att han hade blivit dömd och satt i fängelse om han varit infödd "äkta" svensk"?
Skamligt är det att han måste kämpa så hårt för att få ersättning för förlorade år.
Joy Rahman
pejori
ja visst är det unsure.gif unsure.gif
men finns det tillräkligt med pengar för att ersätta det?
tror inte att det går att värdera egentligen sad.gif sad.gif
zaaritha
Svårt att säja.
Men--han har då verkligen blivit illa behandlad!!
Det ska ej behöva gå till så.
pejori
han är tyvärr varken den första eller den sista som råkar ut för rättsröta unsure.gif wink.gif
Fredi
Det skulle vara intressant att läsa om varför han dömdes för mordet i första början. Jag har inte följt nyheten så noga, men tidningarna tycks inte skriva något om det. Var "bevisen" mot honom starka, eller dömdes han verkligen på grund av sitt ursprung? Hade han begått andra brott tidigare? Skötte polisen utredningen som de skulle? Var domstolen helt enkelt rasistisk? Eller gjorde de ett misstag på grund av att de blev felinformerade?

Innan vi dömer rättsväsendet kanske vi skall vara bättre informerade än vad domstolen var i Rahmans fall?

Vad gäller ersättningen är det löjligt låga ersättningsbelopp som döms ut i Sverige, men principen verkar utgå från att att oskyldigt straffade skall få ersättning för förlorad arbetsinkomst och inte för lidandet.

Ersättningen borde istället vara i linje med vad en frisk (?) människa skulle kräva i betalning för att sitta inspärrad i ett rum under åtta år (utan god kontakt med omvärlden). Skulle någon nöja sig med nio miljoner? Obs, det skulle inte sändas live på kanal 5...
Posse
CITAT (Fredi @ 18-09-2004, 09:27)
Det skulle vara intressant att läsa om varför han dömdes för mordet i första början. Jag har inte följt nyheten så noga, men tidningarna tycks inte skriva något om det. Var "bevisen" mot honom starka, eller dömdes han verkligen på grund av sitt ursprung? Hade han begått andra brott tidigare? Skötte polisen utredningen som de skulle? Var domstolen helt enkelt rasistisk? Eller gjorde de ett misstag på grund av att de blev felinformerade?

Efter sökning på Google har jag fått intrycket att det kryllar med sidor där (någon) Joy Rahman nämns. När jag skrev in även "tygremsa" blev det endast ett resultat:

Betydelsefullt beslut
Fredi
Mycket intressant artikel.

Om domen verkligen bara är baserad på indicier är det mycket underligt att det skall ta sex år innan resning beviljas och åtta innan frikännandet kommer. Känns som tillräckligt med indicier för att utpeka domstolsväsendet som rasistiskt...
*Felix matte*
Här kan du läsa om fallet

en till länk

läsvärt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon