Full version: Pärontips
Cilla
Har du också mycket päron i år?

Päronmos
Gör som med äpplen fast med mogna päron som bas och ca 1/5 äpplen. Äppronmos brukar jag kalla det, mycket gott.

Inlagda päron
Busenkelt och perfekt som julklapp. Stora glasburkar behövs. Hela skalade äpplen där man låter skaftet vara kvar blir vackert och bra i burken och som efterrätt.
Koka burk och lock i 20 min så steriliseras de. Skala frukten, skiva om du vill. Koka upp sockerlag. Koka frukten kort och lätt i vatten eller i sockerlagen om du inte är så kitslig med att den ska vara klar. Häll frukt och lag i de heta burkarna, lämna lite luft. Ställ dem upp och ned när de svalnar. När de vänds rätt är de som konserverade och håller mycket länge, flera år i svalt mörker.
Detta kan varieras i oändlighet; med kryddor som skivor av färsk ingefära som läggs i burkarna, en kanelstång och säkert mycket mer. Lingonpäron är en gammal favorit som jag provat men det blev mer lingonmosigt än vackert. Säkert finns sätt för det med.
annaridell
Ingefärspäron, kokar med ingefära. Jättegott med vaniljglass. Gärna ljummade päron.
Tingstäde
Här på ön brukar man bjuda på päron"piggar". Gråpäron som fått stå i ugnen under låg temperatur och fått kondensera.
Bjudgodis, gärna med en klick vipsgrädde till.

Tingstäde
Vitsippan
Jag brukar göra äppleris. Kanon att ha som mellanmål och är gott att äta både kallt och varmt.

Mvh
see
vin! päronvin är alltid gott..
Blomstertanten
Lingonpäron ! wub.gif

Mamma gjorde alltid det på hösten. Den serverades med vispad grädde på Annandag jul, alltid upplagt i en speciell glasskål ( slipat mönster med liljekonvaljer,som nu står i min bokhylla)

Men har tyvärr inget recept ! sad.gif
Kanske någon här har det ? rolleyes.gif
lynx
CITAT (Blomstertanten @ 15-10-2004, 09:02)
Lingonpäron !  :wub:

Mamma gjorde alltid det på hösten. Den serverades med vispad grädde  på Annandag jul,  alltid upplagt i en speciell glasskål ( slipat mönster med liljekonvaljer,som nu står i min bokhylla)

Men har tyvärr inget recept !  :(
Kanske någon här har det ?   rolleyes.gif

Jag har för mig att Anna Bergenström har några recept på inkokta päron i sina kokböcker... rolleyes.gif

Prova i första hand "Vinterns goda ting", men också "Nya Annas mat" och ev "Kärlek, oliver och timjan". Finns på bilboteket eller att köpa på tex AdLibris

Det finns flera sorter; lingonpäron, ingefärspäron med kanel, saffranspäron wub.gif wub.gif wub.gif

Jag har provat att frysa de inkokta päronen också, det går utmärkt!! Det svåra är att få några kvar att frysa... sambon är svår på dem, särskilt ingefärspäronen... wub.gif tongue.gif

Lynxan
netaave
Lingonpäron

1 kg lingon
4 dl vatten
2 kg päron, gärna små
8 dl socker
1 kanelstång

Rensa och skölj lingonen och koka dem ca 15 min med vattnet.
Sila saften.
Skala päronen, låt gärna halva skaftet sitta kvar om det är små päron, men skrapa det med kniv. Stora päron halveras och kärnhuset tas bort.

Skydda frukten mot luftens inverkan annars blir den brun. Lägg päronen i vatten tillsatt med askorbinsyra så förhindras brunfärgning.

Blanda den avrunna lingonsaften med socker och kanel.
Lägg ner päronen i lagen och koka dem mjuka. Ta upp med hålslev och låt kallna.
Koka under tiden ihop lagen, så att den blir simmig. Tar ca 12 min. Ta upp kanelstången.

Lägg päronen i burkar och häll lingonlagen över. När den kallnat ska den ha bildat ett geléhölje runt päronen. Päronen ska ligga nere i lagen.
Blomstertanten
smile.gif rolleyes.gif
Tack Neta !
Nu blir det lingonpäron på annandag jul !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon