Full version: Magnolia Sieboli
Elihe
Hej på er!
Ni som har erfarenhet av Magnolior, min buskmagnolia har nu fått gula blad med brunt i kanterna , beror det på hösten eller kan det vara något annat fel?
Mvh
huh.gif huh.gif unsure.gif
Viveka
Beror förstås på var du bor, men nog kan det vara vanlig höstfärg så här års.

De bruna kanterna tyder dock på att något annat kan vara fel, men så länge trädet fäller bladen normalt och det inte blir sittande kvar svartnade blad på grenarna är det nog ingen större fara, det borde ordna upp sig till nästa år.

Du har väl vattnat ordentligt? Och växtplatsen är väl väldränerad? Magnolior har rätt små och ytliga rotsystem, så de är känsliga både för torka och för stående vatten runt rötterna?.
Elihe
Hej!
Bor i Linköping zon 2-3 . Har vattnat den 1-2 ggr iveckan nu i augusti , sept då torkan kom o även i våras. Tror att den står väldränerat o i sur jord.Några svartnade blad finns det inte, men det gula på bladen blir brunt o torrt. Hppas på att det är höstens intåg-björkarna har börjat fälla sina blad här.
MVH
sleep.gif smile.gif rolleyes.gif
Ludvig Johansson
Jag kan inte mycket om detta, men samma fenomen har visat sig på min Sieboldii och även på en valnöt. Undrar om det kan vara någon form av svamp?
Elihe
Det låter ruggigt med svamp!! Min får fortfarande gröna blad men de äldre har alla blivit först gula o sen bruna. Har en liten misstanke om att jag kanske inte vattnade ordentligt i augusti då det var torka,det sägs att magnolior vill ha mycket vatten o jag vattnade ca 1 ggn i veckan m ed 10 l
MVH sleep.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon