Full version: Lkar till jul
netaave
Nr stter man nykpta amaryllis och hur ska de st?
Vill ha fina till frsta advent, fr d kommer andra stjlken lagom till jul.
Kajsa
Om man vill ha blommor till Jul ska man starta i mitten av november, men vill du ha blommor till advent fr du brja en mn. tidigare i mitten av oktober, sedan r det bara att hoppas det blir s. Placeras ljust, halva lken ska vara ovan jord, vattna vldigt frsiktigt tills knoppen syns.
Vitsippan
En bra regel r att ju mer du vattnar (dock ej vervattning) ju fortare och hgre blir Amaryllisen.
Jag brukar vilja ha mina lgblommande och d r jag bara lite mer sparsam med vattningen.
tongue.gif
renate
CITAT (Vitsippan @ 21-09-2004, 13:29)
En bra regel r att ju mer du vattnar (dock ej vervattning) ju fortare och hgre blir Amaryllisen.
Jag brukar vilja ha mina lgblommande och d r jag bara lite mer sparsam med vattningen.
tongue.gif

Mina amaryllis str i vxthuset n,kan jag plantera om de nu eller r det fr tidigt?
kryddan
Min ena amaryllis har just blommat om s den lr vl inte blomma till jul antar jag rolleyes.gif - blir vl till att kpa en lk till - vilket offer laugh.gif
Kajsa
renate
r dom i vxthuset och vxer p ska dom ha en vila frst p ca 2 mnader utan vatten/ gdning, stller mina i en mrk skrubb och bladen vissnar ner. Efter vilan planteras lken om i ny jord. Men dom vill grna blomma senare n jul oftast mycket senare nr dom fr blomma i sin egen takt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon