Full version: Lökar till jul
netaave
När sätter man nyköpta amaryllis och hur ska de stå?
Vill ha fina till första advent, för då kommer andra stjälken lagom till jul.
Kajsa
Om man vill ha blommor till Jul ska man starta i mitten av november, men vill du ha blommor till advent får du börja en mån. tidigare i mitten av oktober, sedan är det bara att hoppas det blir så. Placeras ljust, halva löken ska vara ovan jord, vattna väldigt försiktigt tills knoppen syns.
Vitsippan
En bra regel är att ju mer du vattnar (dock ej övervattning) ju fortare och högre blir Amaryllisen.
Jag brukar vilja ha mina lågblommande och då är jag bara lite mer sparsam med vattningen.
tongue.gif
renate
CITAT (Vitsippan @ 21-09-2004, 13:29)
En bra regel är att ju mer du vattnar (dock ej övervattning) ju fortare och högre blir Amaryllisen.
Jag brukar vilja ha mina lågblommande och då är jag bara lite mer sparsam med vattningen.
tongue.gif

Mina amaryllis står i växthuset än,kan jag plantera om de nu eller är det för tidigt?
kryddan
Min ena amaryllis har just blommat om så den lär väl inte blomma till jul antar jag rolleyes.gif - blir väl till att köpa en lök till - vilket offer laugh.gif
Kajsa
renate
Är dom i växthuset och växer på ska dom ha en vila först på ca 2 månader utan vatten/ gödning, ställer mina i en mörk skrubb och bladen vissnar ner. Efter vilan planteras löken om i ny jord. Men dom vill gärna blomma senare än jul oftast mycket senare när dom får blomma i sin egen takt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon