Maria R
18-09-2004, 15:54
Hej på er alla!
Jag som är novis på det här med ympning, men tycker att det är otroligt spännande, undrar hur det är med ympning och härdighet.
Som jag har förstått det kan man ympa in mindre härdiga sorter på en mer härdig grundstam. Innebär detta att de härdighetszoner som anges för olika sorter går att tänja på när man själv vill ympa?
(eller är härdigheten redan uttänjd till max om de är inympade på en härdigare grundstam?)
Hur stor del av våra svenska sorter är inympade resp. står på egen rot?
Hälsningar Maria R
Åsa, mälardalen zon 2
18-09-2004, 16:05
Ädla äppelträd brukar inte stå på egen rot överlag så jag skulle säga att praktiskt taget 100% är ympade/okulerade, frösådda vildäpplen och liknande står dock på egen rot.
Jag vet att en del hävdar att man kan göra sorter härdigare genom att ympa dem på riktigt härdiga grundstammar men jag tror inte riktigt detta stämmer ympen/okulanten sitter ju ovan jord och blir ganska utsatta under vintern.
De flesta av våra äppelträd är ympade på grundstammen A2, har man gamla äppelträd i sin trädgård är det troligtvis frögrundstammar. I södra sverige har jag sett i trädgårdsbutiker att MM106 är väldigt vanlig och det kan nog vara bra med blodlusresistenta grundstammar där, för blodlus finns ju på vissa ställen i södra sverige.
Maria R
18-09-2004, 16:35
Aha. Tänkte att vissa sorter var "tillräckligt härdiga" i sig själva, så att de kunde sticklingsförökas. Men det klart, med en grundstam som då är ytterligare härdig, blir ju härdigheten ännu större än "tillräckligt".

Nej precis, härdigheten borde inte påverkas till det bättre om man ympar in på en ännu härdigare grundstam, om det från början inte är grundstammens härdighet som sätter stopp.
Men jag tycker man hör att folk kan ha sorter inympade som egentiligen inte borde gå zonmässigt. Detta kanske då beror mer på mikroklimatet?
Hälsningar Maria R
Sticklingförökning av kulturaplar, dvs de sorter vi känner till, är ingen större idé. (För att bli säker testade jag i en period på tre år, inga tog sig.)
Men för att fortsätta på Åsas beskrivning av grunderna:
Kärnsådder har ju två föräldrar, där det är troligt att båda är kulturaplar i villaområden. Stoppar man ned en kärna av ett Transparente Blanche i marken som pollinerats av en annan ätbar sort så blir växten ofta mycket stark och härdig - iallfall om den sätts i samma zon som den kom ifrån. Däremot är det troligt att frukterna inte blir lika goda som de kända sorterna. Ympar man en sort på denna kallas grundstammen helt enkelt för fröstam, och blir vanligtvis mycket härdig och gör den påympade sorten stor och långlivad.
Troligtvis kan man inte påverka sorternas härdighet särskilt mycket med grundstammarna, men vem vet för den som börjar forska vetenskapligt och i större skala! Känt är att vissa sorters äpple och päron inte trivs på vissa grundstammar, så någon annan effekt än själva sammanläkningen har kombinationen grundstam - sort.
Kärnsådda äppelträd kan man se har antingen en svagare tillväxt på grundstammen än sorten (trädets stam smalnar in i basen), eller bullar ut kraftigt i basen (grundstammen är då mer starkväxande). Detta påverkar trädets tillväxt - är grundstammen svagare än sorten kan det ofta bli instabilt och säkert påverka mer än så. Äpple satt på A2 ser man ytterst sällan detta på - dessa grundstammar är så identiskt lika medan kärnsådder ju alltid är unika individer.
I Pomologiska föreningen finns medlemmar som experimenterar med att se om det går att överföra styrkor som vissa sorter har genom att ympa in dem som en del av stammen. Dvs man har en grundstam, ympar in en bit av Filippa (som är ett träd som klarar kräftsvamp bättre än andra) och sätter ovanpå detta ett Åkerö (som får kräfta lätt) - båda i samma stam alltså. Om detta gör att man kan klara Åkerö från kräfta, om det blir stabilt eller får andra effekter, vet man ännu inte.
Oavsett grundstam så kan man friskt experimentera med att ympa in sorter som egentligen vill växa i varmare eller kallare klimat (vissa äpplen fordrar kyla också). Man kan välja ett vindläat, soligt och starkväxande ställe i trädet för detta och klara dem bra. Fryser det ner gör det inte så mycket om man ympat i yttre delen av kronan.
Maria R
18-09-2004, 18:13
Det låter ju jättespännande det där med flera sorter i stammen, vore intressant att se hur det faller ut.
Mm. Har läst om vissa sorter som verkar vara så goda, men på gränsen till härdiga här där jag bor. Jag får väl så smångingom testa!
Hälsningar Maria