Full version: Tulpaner i kruka
fruberglund
Jag har två jättekrukor på varsin sida om trappan framför verandan och funderar på att sätta tulpaner i dem till våren.

Hur gör jag då?

Sätter jag dem nu och ställer dem svalt och tar fram dem på våren?

Ska de i så fall vattnas nån gång? Höst, vinter, vår?

Om de står kvar ute fryser de väl ihjäl, eller hur?

När ska jag i så fall ta fram dem?

Hoppas någon kan svara, dessa liljetulpaner (Ballade köpta på Odla) skulle vara underbara i dessa krukor smile.gif
Fenja
Det är inte längesedan detta diskuterades, sök på vårlök eller bläddra dig bakåt i avdelningen så hittar du massor av svar på detta!
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (fruberglund @ 18-09-2004, 19:50)
När ska jag i så fall ta fram dem?

När de bleka bladen är ca 10 cm, mars-april ungefär, kan man ta ut krukorna till ljus.
fruberglund
Kollade på lite länkar men hittade inte riktigt några svar på mina frågor.

Här är en bild på storleken på krukorna, de är rätt stora.

Lenas album
Katti med torpet
Jag lade in en fråga om drivning av regnbågsiris i kruka men har tyvärr inte fått några svar. Jag har också letat i tidigare trådar men jag hittade inte heller något ang drivning av lökar. Tråden om vårlök handlade ju inte om det. Vet dock att jag läste jättebra inlägg om det förra hösten men det borde väl vara okay att köra det ämenet åtminstonde en gång varje höst utan att det blir tjatigt?!

Alltså gott folk, hur skall man förfara med lökar man vill driva i kruka till våren?
Vattan när, i vilken temp skall krukan förvaras, osv.
fruberglund
Det verkar ju finna så mycket smart trädgårdsfolk här med massor med trädgårdsvana så nån borde ju veta eller?

Finns det inte någon som kan hjälpa till innan det är för sent (att plantera lökarna alltså, annars får jag sätta dem i rabatten så länge)?

Köpte en trädgårdstidning som det tipsades om på någon annan tråd men där stod det bara om att gräva ner småkrukor eller blomlådor i backen och det är ju inte riktigt det jag är ute efter smile.gif

Häri vill jag ha mina liljetulpaner smile.gif

kerstin z5-6
Jag vet inte vilken zom du bor i -krukade lökar mår bäst i svalt utrymme s o tas fram till våren för att spira ute/eller växthus
med svalt menas här nån minusgrad o torrt -
men inte -15. Man vattnar en gång -vid plantering o inte mer förrän de skjuter grönt.
Regnar det mycket , bör man skydda mot vatten -söderut kan ett kallväxthus gå bra särskilt om man gräver ner krukan -eller begraver den i skydd mot husvägg eller liknade -med frigolit, gamla mattor osv
Hos mej är lökar i kruka en utopi
Det går inte släpa tunga krukor på det viset/är inte värt jobbet för några tulpaner o narcisser
Det är detta jag menar med att det ofta rek i tidningar trädgårdsprogram , som en "enkel sak "
Fullt så enkel är det alltså inte -det innebär mer jobb-än lök i rabatt .
Man kan naturligtvis gräva ner krukan i kallbänk i komposthög eller liknande också
Ställer man bara ut sin planterade kruka kommer de att ruttna i många fall
Det beror på att jordmängden i en kruka blir en isklump vid minus -som sen tinar soliga dagar ...inovember .
Nån med lägre zon som lyckats borde svara ...
Hoppas de har en universalmetod smile.gif
fruberglund
Tack för svaret Kerstin!

Jag bor i zon 4.

Jo du, jag tror nog det blir värt besväret smile.gif Om de tulpanerna jag tänkt sätta blommar så blir det nog en ljuvlig syn.

Krukorna är av zink så de är inte så tunga i sig själva utan det är jorden som är tyngst...dessutom...vad har man mannen till om att inte hjälpa till med såna göromål smile.gif

Ska nog prova i alla fall och misslyckas det helt så får jag väl leva med det, finns ju alltid fler lökar och fler år att försöka på.

Tror inte det blir så blött i krukorna eftersom utskjutet på verandataket skyddar så problemet är nog för lite vatten i så fall (till våren alltså).

Om jag planterar nu så kan jag väl vänta med att ställa in dem tills det blir lite kallare ute, eller ska jag ställa in dem i garaget på en gång kanske? Tulpanerna i rabatterna klarar ju regnet hela hösten så då borde väl tulpaner i en så stor kruka klara det också.
kerstin z5-6
ja , dina krukor är fantastiskt snygga -och har du nån som släpar så pröva
>meddela hur det går
Jag skulle skydda mot vatten men ha dem ute ett tag till
laugh.gif
Går han att hyra ?
kermita
Jag provade för några år sedan, misslyckades tyvärr. Lökarna ruttnade.
Men lycka tilll, man måste vara nyfiken och testa. Jag säger varje höst i år ska jag inte safta , sylta och testa nya recept . Det går åt massor av olika kryddor
socker tid mm. Och sen går det inte åt här hemma.
Men i går var jag" tvungen" att prova äppledricka eftersom vi har så mycket äpplen. Har också gjort rårörda lingon.
fruberglund
Hehe, idag har mina tulpaner varit med på radio smile.gif

Idag hade de en trädgårdsmästare på radio Match i Jönköping.

Jag var då självklart tvungen att maila och fråga om det här och han tyckte att jag skulle gräva ner krukorna.

Blev inte nöjd med det svaret (jag menar, krukorna är ju STORA och så hjälpsam tror jag inte mannen är) biggrin.gif så jag ringde in och frågade igen (var inte med på radion dock). Han tyckte inte krukorna var så stora och tyckte fortfarande att jag skulle gräva ner dem....ojojoj, han vet inte vilken lerjord vi har här...gräva i den är inte roligt...är det nån som vill göra lerkrukor själv så kom och hämta smile.gif

Nåväl, jag kom istället på att man kanske kunde gräva ner lökkorgar i den vanliga rabatten nu och flytta över dem i krukan till våren istället.

Det gick nog bra sa han, det enda problemet är att rötterna kan gå så djupt att man skadar dem när man gräver upp lökkorgen.

Man får väl vara försiktig när man gräver upp dem i så fall.

Slutsats: jag gräver nog ner dem i lökkorgar trots allt för då kan jag ha lite höstfägring med ljung i krukorna;)

Tack för alla svar. Provar nog att sätta tulpaner i krukan och ta in den i garaget nästa år men i så fall vill jag inte slösa mina fina Ballade (ifall det inte lyckas, måste ju se hur de ser ut "live")
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon