Jag håller på att planera en rabatt, längs husgaveln, där kronan på verket ska vara nån sorts storblommig klematis som helst ska blomma länge. Måste man skära ner den så hårt varje år som det står i alla böcker/tidningar? Som jag minns hade min mamma en otroligt stor och fin klematis (ev jackmani) och den blev aldrig beskuren. Hur gör ni? Jag tycker det känns trist att behöva kapa ner varje vår (även om jag förstått att den växer snabbt upp igen, eller...?) Jag får ingen ordning på alla regler för vilka som ska beskäras när...
Finns det någon klematis som man inte behöver beskära, som också blommar länge?
Om man nu måste beskära, hur kan de nånsin bli så stora och frodiga som jag minns att min mammas var?
Karro
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2004, 08:58
Nej alla storblommiga klematisar ska inte klippas ner hårt, det finns många som blommar på äldre ved så klipper man ner dem hårt så brukar man inte få några blommor.
Man "måste" inte klippa någonting i trädgården egentligen, växter överlever ändå. Och det går utmärkt att odla klematis utan att beskära hårt ev. kan man utföra lättare gallringar för att hålla växten lite ungdomligare.
kristerh
19-09-2004, 09:45
Du behöver inte klippa

risken blir bara att de blir långa grenar som har blad och blommor längst upp, men det kan man undvika genom att klippa bort någon gammal gren då och då, fast oftast kommer det nya skott nerifrån av sig själv så det brukar lösa sig ändå, (jag klipper inte mina) låter dem växa fritt upp i träd och rosenbuskar.
krister
kristerh, det där var ju verkligen skönt att höra, jag har bara tre sorters klematis (clematis recta, örtartad, chiinansensis love child och den tredje minns jag inte ens vad den heter; ett hittebarn) och jag har redan efter en två växtsäsonger tappat bort vad som ska beskäras och när...jag kör på och klipper inte alls, enligt ditt recept ska det ju också funka. Förresten, i naturen;vem skulle klippa och pyssla såsom vi i trädgården.../nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.