Full version: Frostbevakning
ingmet
Kära Sverigekollegor..

I förrgår jagades jag och mina grannar ut ohmy.gif med täcke till alla icke frosttåliga blommor eftersom meterologerna på TV varnat för frost. Med facit i hand konstaterades det att temperaturen stannade på +4 grader wacko.gif . Nu verkar temperaturen ha stigit igen och ligger en bit över 10 grader. Dagens regn gör dessutom gott i den torra jorden.

Skulle bli jätteglad laugh.gif om ni här på forumet berättade om var frostgränsen går i vårt land.. och eventuellt hur den avancerar..

Bor själv i Stockholmstrakten vid kusten och hoppas att Östersjön kommer att värma extra långt in på hösten.
renate
Det är lugnt här än, 13° här nu.Jag bor i Hyltebruk zon4 på gränsen till Sydsvenska höglandet
andreas i uppsala
konstig dag idag, kl 13 var det 13 grader ute och nu kl 23:30 är det 14.1 ute.
Här i mälardalen ska första frosten först komma i oktober enligt SMHI's gamla kartor

Smekajsa
Här har vi inte haft någon frost ännu ......

och jag bor strax öster om Örebro

fast det var bra nära för någon vecka sedan

+0,5 hade tempen stannat på
ingmet
Det typiska är väl att det blir en iskall natt när det inte alls är nära till SMHIs frostkartsangivelse.. bara för att dahliorna och annat trevligt ska ge upp.. Plockade iallafall in min orkideér som jag bundit fast i äppelträdet, tänker inte riskera dom.. som dessutom belönat sitt uteliv med ett antal nya blomstänglar.
vickeva
Härligt, änglatrumpeterna. dahliorna och de andra kan stå ute till första december... enligt Andreas karta i alla fall.. hoppas att det stämmer, här har inte varit frost ännu i alla fall.
wolkenkrabber
CITAT (vickeva @ 19-09-2004, 21:59)
Härligt, änglatrumpeterna. dahliorna och de andra kan stå ute till första december... enligt Andreas karta i alla fall.. hoppas att det stämmer, här har inte varit frost ännu i alla fall.

peppar peppar....
andreas i uppsala
välkommen tillbaka Vickeva!
Magdis
Här i Piteå har tempen varit som lägst -0,8 inatt. Nu på dagen är det +11-12 grader. Det har varit ett par nätter tidigare då tempen varit strax under noll men det växlar ganska mycket. Rätt som det är kommer det en natt med +7-8 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon